Epistemic practices and SSI approach with a focus on the explicit teaching of ethics and morals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n2p294

Keywords:

Epistemic practices, Socioscientific issue, Initial Chemistry teacher training, Teaching of ethics and morals

Abstract

In this research we investigate epistemic practices that emerged in a teaching approach with socio-scientific issues (SSI) with a focus on ethical and moral reasoning. We analyzed the interactions of Chemistry teachers in initial training during the development of an activity on the "Consumption of animal meat". We identified the epistemic practices that emerged in the discussions from categories created a priori and a posteriori. In order to analyze the content of the undergraduates' justifications, we based ourselves on the relations between contingent and necessary in the field of ethics and on the tendencies of moral consideration of the ontological perspectives anthropocentrism and biocentrism. We conclude that the SSI approach and the opportunity to develop epistemic practices contributed to an expansion of the undergraduates' thinking about human actions beyond cultural relativism, and the understanding and differentiation of moral consideration tendencies. This article presents the intertwining between epistemic practices and SSI in an empirical way in a proposal of explicit teaching of ethics, bringing advances to the area of ??Science Education.

Author Biographies

Paula Cristina Cardoso Mendonça, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora associada da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Departamento de Química e Programa de Pós-graduação em Educação. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Práticas Científicas e Epistêmicas na Educação em Ciências.

Isabela Breder Vargas, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduada em Ciências Biológicas Licenciatura pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestra em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Membro do Grupo de Pesquisa Práticas Científicas e Epistêmicas na Educação em Ciências.

References

Barata, R. B. (2005). Ética e epidemiologia. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, 12(3), 735-753. https://doi.org/10.1590/S0104-59702005000300006

Brügger, P. (2009). Nós e os outros animais: especismo, veganismo e educação ambiental. Linhas críticas, 15(29), 197-214. https://doi.org/10.26512/lc.v15i29.3532

Carvalho, A. M. P. (2006). Uma metodologia de pesquisa para estudar os processos de ensino e aprendizagem em salas de aula. In F. M. T. G. Santos, & I. M. Greca (Orgs.). (Eds.), A pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil e suas metodologias (pp. 13-48). Ijuí, RS: Unijuí.

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2011). Research Methods in Education. London, New York Routledge Farmer.

Conrado, D. M., & Nunes-Neto, N. (2018). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador, BA: Edufba.

Conrado, D. M., Nunes-Neto, N., & El-Hani, N. C. (2020). Dimensões dos conteúdos mobilizados por estudantes de biologia na argumentação sobre antibióticos e saúde. Educação e Pesquisa, 46, 1-22. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046223593

Dionor, G. A., Conrado, D. M., Martins, L., & Nunes-Neto, N. (2020). Avaliando Propostas de Ensino Baseadas em Questo?es Sociocienti?ficas: Reflexo?es e Perspectivas para Cie?ncias no Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 20, 429-464.

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u429464

Escher, F., & Wilkinson, J. (2019). A economia política do complexo Soja-Carne Brasil-China. Revista de Economia e Sociologia Rural, 57(4), 656-678. https://doi.org/10.1590/1806-9479.2019.191017

Espinosa, R., Tago, D., & Treich, N. (2020). Infectious Diseases and Meat production. Environmental and Resource Economics, 76, 1019-1044. https://doi.org/10.1007/s10640-020-00484-3

Hoeksta, A., & Mekonnen, M. M. (2012). The water footprint of humanity. Paper presented at the Proceendings of the National Academy of Sciences of the Unites States of America, Washington.

Jiménez-Aleixandre, M. P. (2010). 10 idea clave: competencias en argumentación y uso de pruebas. Barcelo: Graó.

Kelly, G. J. (2008). Inquiry, activity and epistemic practice. In R. A. G. DUSCHL, R. E. (Ed.), Teaching Scientific Inquiry: recommendations for research and implementation (pp. 99-117). Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.

Kelly, G. J., & Duschl, R. A. (2002). Toward a research agenda for epistemological studies in science education. Paper presented at the NARST, New Orleans, United States of America.

Kelly, G. J., & Licona, P. (2018). Epistemic Practices and Science Education. In M. R. o. MATTHEWS (Ed.), History, Philosophy and Science Teaching. (pp. 139-165). New York, United States of America: Springer.

Martínez-Pérez, L. F. (2012). Questões sociocientíficas na prática docente: ideologia, autonomia e formação de professores. São Paulo, SP: Unesp.

Martínez-Pérez, L. F., & Parga Lozano, D. L. (2013). La emergência de las cuestiones sócio-científicas em el enfoque CTSA. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 8(1), 23-35. https://doi.org/10.14483/23464712.5021

Naconecy, C. M. (2006). Ética e animais: um guia de argumentação filosófica. Porto Alegre, RS: Edipucrs.

Nunes-Neto, N., & Conrado, D. M. (2021). Ensinando ética. Educação em Revista, 37, 1-28. doi:https://doi.org/10.1590/0102-469824578

Prado, G. B., & Ribeiro, H. (2011). Pecuarização na Amazônia e consumo de carne: o que está por trás? . Saúde e Sociedade, 2(3), 730-742. doi:https://doi.org/10.1590/S0104-12902011000300017

Rachels, J., & Rachels, S. (2014). A coisa certa a fazer: leituras básicas sobre filosofia moral (6. ed.). Porto Alegre: AMGH.

Ramos, T. C., & Mendonça, P. C. C. (2021). A Model Proposal to Address Relationships Between Epistemic Practices and Socioscientific Issues in Science Education. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e35748, 1-28. doi:https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u743770

Ratcliffe, M., & Grace, M. (2003). Science education for citizenship: teaching socio-scientific issues. Maidenhead: Open University Press.

Regan, T. (2013). Animal Rights and Environmental Ethics. In D. Bergandi (Ed.), The Structural Links between ecology, evolution and ethics: the virtuous epistemic circle (pp. 117-126). Dordrecht: Springer.

Ribeiro, C. D. G., & Corção, M. (2013). O consumo de carne no Brasil: entre valor socioculturais e nutricionais. Demetra, 8(3), 425-438. doi:https://doi.org/10.12957/demetra.2013.6608

Sadler, T. D. (2004). Moral sensitivity and its contribution to the resolution of socio-scientific issues. Journal of Moral Education, 33(3), 339-358. doi:https://doi.org/10.1080/0305724042000733091

Sadler, T. D., & Zeidler, D. L. (2003). The morality of socioscientific issues: construal and resolution of genetic engineering dilemmas Science Education, 88(1), 4-27. doi:https://doi.org/10.1002/sce.10101

Santos, J. C., Conrado, D. M., & Nunes-Neto, N. (2016). Questões sociocientíficas no ensino fundamental de ciências: uma experiência com poluição das águas. Indagatio Didactiva, 8(1), 1051-1067. doi: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3657

Tréz, T. A., & Nakada, J. I. L. (2008). Percepções acerca da experimentação animal como um indicador do paradigma antropocêntrico-especista entre professores e estudantes de Ciências Biológicas da UNIFAL-MG. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 1(3), 3-28.

Vargas, I. B., Oliveira, J. A., Silveira, B. D., Mozzer, N. B., Mendonça, P. C. C., & Nunes-Neto, N. (in print). Como abordar o consumo de animais na educação em ciências? . Revista Eletrônica de Educação.

Published

2022-09-10

How to Cite

Mendonça, P. C. C., & Vargas, I. B. (2022). Epistemic practices and SSI approach with a focus on the explicit teaching of ethics and morals. Investigations in Science Education, 27(2), 294–311. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n2p294