Integrated perspective of science education: Students’, teachers’ and parents’ perceptions

Authors

  • Ana V. Rodrigues Universidade de AveiroDepartamento de EducaçãoCentro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores https://orcid.org/0000-0003-1736-1817
  • Diana Oliveira Universidade de AveiroDepartamento de EducaçãoCentro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores https://orcid.org/0000-0002-5434-1818
  • Vanessa Martins de Souza Universidade de AveiroCentro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores https://orcid.org/0000-0002-8547-7099
  • Valentina Piacentini Universidade de AveiroCentro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores https://orcid.org/0000-0001-8075-8169

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n3p136

Keywords:

Educação formal e não formal, Perspectiva integrada de educação em Ciências, Centros de Ciência, Educação Pré-Escolar (3 a 5 anos), 1.º Ciclo do Ensino Básico (6 a 10 anos).

Abstract

The Centro Integrado de Educação em Ciências – Escola Ciência Viva in Vila Nova da Barquinha (Portugal), results from a collaboration between the local authority, the University of Aveiro and the school community. It is a science center inside a school, based on local features and open to the community. It is a pioneering example of the implementation of an integrated perspective of science education, connecting research in education, pre-service and in-service teacher education and formal and non-formal science education, since 2013. In order to identify the contribution of this perspective to the promotion of the science teaching from a young age, data were collected through questionnaires given to 18 educators/teachers, 441 students and 106 parents or guardians; and through interviews with 17 educators/teachers and 5 monitors. Descriptive statistics and content analysis was performed on closed-ended and open-ended answers, respectively. The results showed that the different participants have very positive perceptions of teaching practices, learning and the taste for science (in formal and non-formal contexts). This study highlights the potential of the implementation of the integrated perspective of science education, which can inspire other educational contexts, namely through its contribution to the promotion of scientific literacy from a young age and lifelong.

References

Ainsworth, H. L., & Eaton, S. E. (2010). Formal, Non-formal and Informal Learning in the Sciences. Onate Press. Recuperada de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED511414.pdf

Amado, J., Costa, A. P., & Crusoé, N. (2017). A Técnica da Análise de Conteúdo. Em J. Amado (Ed.), Manual de Investigação Qualitativa em Educação (pp. 303–353). Coimbra, Portugal: Imprensa da Universidade de Coimbra.

Cachapuz, A., Praia, J., & Jorge, M. (2002). Ciência, Educação em Ciência e Ensino das Ciências. Lisboa, Portugal: Ministério da Educação.

Cianca, S. (2020). Teaching elementary STEM education. Unpacking Standards and implementing practice-based pedagogy. London, England: Routledge.

CNE. (2019). Regime de Seleção e Recrutamento do Pessoal Docente da Educação Pré-Escolar e Ensinos Básico e Secundário. Lisboa, Portugal: Conselho Nacional de Educação. Recuperada de https://www.cnedu.pt/content/edicoes/estudos_e_relatorios/Estudo_Selecao_e_Recrutamento_de_Docentes_julho2019.pdf

Coutinho, C. (2018). Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e Prática (2a ed.). Lisboa, Portugal: Edições Almedina.

Comunidade Intermunicipal do Médio Tejo. (2018). PEDIME – Plano Estratégico de Desenvolvimento Intermunicipal da Educação no Médio Tejo. Portal Regional do Médio Tejo. Recuperada de https://mediotejo.pt/index.php/plano-estrategico.

d'Oliveira Martins., G. et al. (2017). Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Lisboa, Portugal: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação (DGE). Recuperada de https://dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Projeto_Autonomia_e_Flexibilidade/perfil_dos_alunos.pdf

Dr?ghicescu, L. M., Petrescu, A.-M., Gorghiu, G., & Gorghiu, L. M. (2014). Science as an Integrated Approach – A Démarche Focused on Promoting the Competencies for Life. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 49–55. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.167

Ferreira, L. da C., Oliveira, C. Z. de, & Coimbra, D. (2005). Espaço Ciência do Colégio Santa Terezinha - Abrindo caminhos para o Ensino Médio em Manaus. XVI Simposio Nacional de Ensino de Física - O Ensino no Ano Mundial da Física, Rio de Janeiro, 1, 98-98.

Fumagalli, L. (1998). O ensino das Ciências Naturais ao nível fundamental da Educação formal: argumentos a seu favor. Em H. Weissmann (Org.), Dida?ctica das Ciências Naturais. Contribuições e Reflexões (pp. 13-29). Porto Alegre, RS: Artmed.

Harlen, W. (2013). Assessment & inquiry-based science education: issues in policy and practice. Trieste, Italy: Global Network of Science Academies.

Harlen, W. (2018). The teaching of science in primary schools (7th ed.). London, England: Routledge.

IGEC. (2019). Gestão do Currículo: Ensino Experimental das Ciências. Relatório 2017. (I/01407/DSAG/19). Lisboa, Portugal: Inspeção-Geral da Educação e Ciência.

João, P., Araújo e Sá, M. H., Rodrigues, A. V., & Souza, V. (2017). Investigando sobre um produto de investigação: o caso Centro Integrado de Educação em Ciências. Revista Enseñanza de las ciencias: Revista de investigación y experiencias didácticas, (n.º Extra), 1579-1584. Recuperada de https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/337028.

Kaur, N. (2019). Integrated Approach in Science Teaching. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 6(3), 396–410. Recuperada de https://www.jetir.org/papers/JETIR1903554.pdf

Lakin, L. (2006). Science in the whole curriculum. Em W. Harlen (Ed.), ASE Guide to Primary Science Education (pp.49-56). London, England: Association for Science Education.

Lamanauskas, V. (2010). Integrated Science education in the context of the constructivism theory: Some Important Issues. Problems of Education in the 21st Century, 25, 5–10. Recuperada de http://journals.indexcopernicus.com/abstract.php?icid=924376

Lamanauskas, V. (2012). A Constructivist Approach to Integrated Science Education: Teaching Prospective Teachers to do Science. Problems of Education in the 21st Century, 41, 5–9. https://doi.org/10.33225/pec/12.41.05

Linn, M. (2005). The Knowledge Integration Perspective on Learning and Instruction. Em R. Sawyer (Ed.), The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (pp. 243-264). https://doi.org/10.1017/CBO9780511816833

Martins, I. P. (2002). Educação e Educação em Ciências. Aveiro, Portugal: Universidade de Aveiro.

Martins, I. P., Terneiro-Vieira, C., Vieira, R. M., Sá, P., Rodrigues, A. V., Teixeira, F., Couceiro, F., Veiga, M. L., & Neves, C. (2012). Avaliação do Impacte do Programa de Formação em Ensino Experimental das Ciências: Um estudo de âmbito nacional - Relatório Final. Lisboa, Portugal: Ministério da Educação e Ciência, Direção-Geral da Educação. Recuperada de https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Documentos/relatorio_final.pdf

OECD. (2006). Evolution of Student Interest in Science and Technology Studies. Policy Report. Organisation for Economic Co-operation and Development. Recuperada de https://www.oecd.org/science/inno/36645825.pdf

OECD. (2017). Education at a Glance 2017. OECD Indicators. https://doi.org/10.1787/eag-2017-en

Oliveira, D., & Rodrigues, A. V. (2020). Centro Integrado de Educação em Ciências: um conceito inovador de ensino formal e não formal de ciências. Revista APEduC Journal, 01(01), 72–86. Recuperada de https://apeducrevista.utad.pt/index.php/apeduc/article/view/61

Ollaik, L. G., & Ziller, H. M. (2012). Concepções de validade em pesquisas qualitativas. Educação e Pesquisa, 38(1), 229–241. https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000002

ONU. (2016). Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development (A/RES/70/1). United Nations. Recuperada de https://sdgs.un.org/sites/default/files/publications/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pd f.

Osborne, J., & Dillon, J. (2008). Science Education in Europe: Critical Reflections. London, England: The Nuffield Foundation.

Pereira, A. (2002). Educação para a Ciência. Lisboa, Portugal: Universidade Aberta.

Ramos, L. B. da C., & Rosa, P. R. da S. (2008). O ensino de cie?ncias: fatores intri?nsecos e extri?nsecos que limitam a realizac?a?o de atividades experimentais pelo professor dos anos iniciais do ensino fundamental. Investigações em Ensino de Ciências, 13(3), 299–331. Recuperada de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/444/262

Rennie, L. J., Venville, G., & Wallace, J. (2011). Learning science in an integrated classroom: Finding balance through theoretical triangulation. Journal of Curriculum Studies, 43(2), 139–162. https://doi.org/10.1080/00220272.2010.509516.

Roberts, D. A., & Bybee, R. W. (2014). Scientific Literacy, Science Literacy, and Science Education. Em N. G. Lederman & S. K. Abell (Eds.), Handbook of Research on Science Education Volume II (pp. 545-558). London, England: Routledge.

Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walberg-Henriksson, H., & Hemmo, V. (2007). Science Education NOW: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. European Commission. https://www.eesc.europa.eu/sites/default/files/resources/docs/rapportrocardfinal.pdf

Rodrigues, A. V. (2011). A educação em ciências no Ensino Básico em ambientes integrados de formação (Tese de doutorado). Aveiro, Portugal: Universidade de Aveiro. Recuperada de http://hdl.handle.net/10773/7226

Rodrigues, A. V. (2016). Perspetiva Integrada de Educação em Ciências: Da teoria à prática. Aveiro, Portugal: UA Editora. Recuperada de https://ria.ua.pt/bitstream/10773/15416/1/Livro_perspetiva%20integrada%20Educac%CC%A7a%CC%83o.pdf

Rodrigues, A. V., Galvão, C., Faria, C., Costa, C., Cabrita, I., Chagas, I., Jorge, F. R., Paixão, F., Teixeira, F., Sá, P., Neto, T., Vieira, R. M., & João, P. (2015). Práticas integradas de educação formal e não-formal de ciências nos cursos de formação inicial de professores. Em Experiências de inovação didática no ensino superior (pp. 129–148). Lisboa, Portugal: Ministério da Educação e Ciência.

Rodrigues, A. V, & Martins, I. P. (2015). Desenvolvimento de um Laboratório de Ciências para os primeiros anos de escolaridade. Revista Interacções, 11(39), 368–380. Recuperada d http://www.eses.pt/interaccoes

Rodrigues, A. V., Oliveira, D., Bem-Haja, P., & Silva, P. C. (2019). PEDIME M3.15. MOSPOS – Monitorizar O Sucesso Para O Sucesso. Práticas de ensino formal de ciências nos Agrupamentos de Escolas da CIMT. Fase I (Relatório). Aveiro, Portugal: Universidade de Aveiro.

Rodrigues, A. V., Oliveira, D., & Piacentini, V. (2021). PEDIME M3.15. MOSPOS – Monitorizar O Sucesso Para O Sucesso. Resultados escolares dos alunos (avaliação interna e externa) nas disciplinas de ciências em 2016/17, 2017/18 e 2018/19 (antes e durante o apetrechamento) (Relatório). Aveiro, Portugal: Universidade de Aveiro.

Rodrigues, A. V., Oliveira, D., & Piacentini, V. (2022). PEDIME M4.02. MOSPOS – Monitorizar O Sucesso Para O Sucesso. Resultados escolares dos alunos na avaliação interna das disciplinas de ciências em 2019/20 (após o apetrechamento) (Relatório). Aveiro, Portugal: Universidade de Aveiro.

Rodrigues, A. V., Oliveira, D., & Souza, V. (2021). PEDIME M4.02. MOSPOS – Monitorizar O Sucesso Para O Sucesso. Práticas de ensino formal de ciências nos Agrupamentos de Escolas da CIM-M após apetrechamento (2020/21) (Relatório). Aveiro, Portugal: Universidade de Aveiro.

Rodrigues, A. V., Silva, P. C., & Martins, I. P. (2022). Science education in the early years: paths and challenges in Portugal. (no prelo).

Rodríguez Rodríguez, J., & Álvarez Seoane, D. (2017). A investigação sobre manuais escolares e materiais curriculares. Revista Lusófona de Educação, 36(36), 9–24. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle36.01

Royal Society (2010). Science and Mathematics Education, 5–14. A ‘state of the nation’ report. The Royal Society. Recuperada de https://royalsociety.org/~/media/Royal_Society_Content/education/policy/state-of-nation/2010-07-07-SNR3-Fullreport.pdf.

Rudolph, J., Rohovit, R., & Denen, P. (2009). Alexander Science School Charter Renewal Petition. California Science Center, Los Angeles Unified School District - Board of Education. Recuperada de http://www.californiasciencecenter.org/Education/ScienceCenterSchool/docs/ScienceCenterSchool_Charter.pdf.

Salehjee, S., & Watts, M. (2020). Becoming Scientific: Developing Science across the Life-Course. Cambridge, England: Cambridge Scholars Publishing.

Santos, M. E. V. M. (2001). A cidadania na “voz” dos manuais escolares - O que temos? O que queremos?. Lisboa, Portugal: Livros Horizonte.

Souza, V. (2020). Visitas de estudo a centros de ciência: práticas de professores e aprendizagens dos alunos (Tese de Doutoramento não publicada). Aveiro, Portugal: Universidade de Aveiro. Recuperada de http://hdl.handle.net/10773/29734.

Souza, V., Bonifácio, V., & Rodrigues, A. V. (2022). School Visits to Science Museums: A Framework for Analyzing Teacher Practices. Journal of Science Teacher Education. https://doi.org/10.1080/1046560X.2022.2103010

Tenreiro-Vieira, C. (2002). O Ensino das Ciências no Ensino Básico: Perspetiva Histórica e Tendências Atuais. Psicologia, Educação e Cultura, VI(1), 185-201.

UNESCO. (1983). New trends in primary schools science education. London, England: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Recuperada de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000054767.

UNESCO. (2017). Educac?a?o para os Objetivos de Desenvolvimento Sustenta?vel: Objetivos de Aprendizagem. Londres, Inglaterra: Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Recuperada de https://ods.imvf.org/wp-content/uploads/2018/12/Recursos-ods-objetivos-aprendizagem.pdf

Varanda, S. S., & Benites, L. C. (2017). Validação de instrumentos na pesquisa qualitativa: contribuições de um professor pesquisador em formação. UNESP, Rio Claro.

Williams, J. (2008). Build your own interactive science centre. Physics Education, 43(6), 580–587. Recuperada de http://iopscience.iop.org/0031-9120/43/6/003.

Worth, K., Duque, M., & Saltiel, E. (2009). Designing and Implementing Inquiry-Based Science Units for Primary Education. Paris, France: La main à la pâte. Recuperada de https://fondation-lamap.org/sites/default/files/upload/media/Guide_Designing%20and%20implementing%20IBSE_final_light.pdf

Published

2022-12-28

How to Cite

Rodrigues, A. V., Oliveira, D., de Souza, V. M., & Piacentini, V. (2022). Integrated perspective of science education: Students’, teachers’ and parents’ perceptions. Investigations in Science Education, 27(3), 136–163. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n3p136