Health Intercultural Education: a desirable debate to teacher qualification

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n3p178

Keywords:

Saúde, Interculturalidade, Formação docente, Escola Básica

Abstract

The article reports research about intercultural health education in elementary schools and on the critical-reflexive training of Science teachers. The study analyzed the effects of the development of intercultural dialogical dynamics on the ideas about health and intercultural education cultivated by science teachers in elementary schools from both segments. The investigation was based on action research processes in a public school in the Greater Rio area, organized in stages of diagnosis, intervention and evaluation of the findings. The research demonstrated the intercultural education in health as a bet not only highly possible but also desirable to a teaching that is thought of as a critical-reflexive praxis.

Author Biographies

Fagner Henrique Guedes Neves, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutor em Ciências pela Fundação Oswaldo Cruz - Fiocruz. Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio. Especialista em Ensino de História e Ciências Sociais pela Faculdade de Educação da UFF. Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais e Filosofia pela UFF. Pesquisador do NESED/UFF/Fiocruz - Núcleo de Estudos em Saúde, Educação e Diversidade, da Faculdade de Educação da UFF, coordenado pelo Prof. Paulo Pires de Queiroz, PhD.

Paulo Pires de Queiroz, Universidade Federal Fluminense

Doutor em Filosofia e Humanidades - Columbia Pacific University (1997) / TITULAÇÃO RECONHECIDA pela Universidade Federal Fluminense. Professor e Pesquisador Associado da Faculdade de Educação na Universidade Federal Fluminense. Professor e Pesquisador Permanente no Programa de Mestrado e Doutorado PGEBS - Ensino em Biociências e Saúde da FIOCRUZ. Professor e Pesquisador Permanente no Mestrado em Diversidade e Inclusão - CMPDI/UFF e no Doutorado em Ciências, Tecnologias e Inclusão - PGCTIn/UFF. Autor e organizador de vários livros, capítulos de livros e artigos científicos em diversos editoriais nacionais e internacionais. Membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior Brasileira - BASis. Líder do Grupo de Pesquisa, certificado pelo CNPQ, NESED. Tem experiência significativa na área de Ensino e atualmente trabalha com pesquisa nas áreas de Educação, Ciências Sociais e Saúde nos âmbitos da Graduação e da Pós-Graduação. 

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Published

2022-12-28

How to Cite

Neves, F. H. G., & Pires de Queiroz, P. (2022). Health Intercultural Education: a desirable debate to teacher qualification. Investigations in Science Education, 27(3), 178–197. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n3p178