Health education in the early years of schooling in Portugal: a perspective from the Portuguese official curriculum documents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n1p176

Keywords:

Science education, Health, Health Education, Document Analysis, Curriculum coherence

Abstract

This study aims to identify the Portuguese curricular contents related to the theme “Education for Health”, focusing on the 1st and 2nd cycles of Basic Education. The research question is: which areas of health are being addressed in Portuguese curriculum documents? For this purpose, a document analysis was carried out focusing on the Portuguese curriculum documents concerning the Essential Learning (2018 and 2021) of all curriculum areas (47 documents). The document analysis method involves skimming (superficial examination), reading (thorough examination), and interpretation. The results indicate the presence of Education for Health in Portuguese curriculum documents, but without interconnecting the different areas of knowledge and with little exploration of certain categories defined in international documents guiding Health Education. Consequently, it seems that Portugal considers Health Education as an integral part of the curriculum, but it can still improve the approach and distribution of its areas.

Author Biography

Cecília Vieira Guerra, Universidade de Aveiro

Cecília Guerra é licenciada em Ensino de Biologia e Geologia desde 2002. Em 2003 integrou a equipa do Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores em 2003. Em 2007, concluiu o mestrado em Comunicação e Educação em Ciência e em 2012 o doutoramento em Multimédia em Educação, ambos na Universidade de Aveiro. É coordenadora da Marca "SCoRE – Science Communication for Researchers in Education” na Universidade de Aveiro. Investigar sobre Didática das Ciências e em Tecnologia Educativa tem sido não apenas a sua missão, mas também a sua paixão.

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Published

2023-05-02

How to Cite

Ramos, A. C. do N., Mota, M. de L. P., Guerra, C. V., & Sá, C. M. (2023). Health education in the early years of schooling in Portugal: a perspective from the Portuguese official curriculum documents. Investigations in Science Education, 28(1), 176–189. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n1p176