The image of scientist: the impact of a pedagogical intervention
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p130Keywords:
Historical approach, Human circulatory system, Teacher training, Human anatomy teachingAbstract
The integration of the History of Science in the approach of the human circulatory system in articulation with activities of metacognitive reflection characterizes a pedagogical intervention implemented and evaluated with a group of 22 students, in the curricular component Human Anatomy of a Degree in Biological Sciences. The research carried out here focuses on the analysis of the impact from History of Science educational integration on the (re)construction of students’ conceptions about scientist’ image. This analysis was based on the use of two research tools, learning activities and interview guide of the focus groups, and the students' answers to the questions contained in these instruments were evaluated through content analysis. The comparison between the conceptions supported by the students, in the moments before teaching and post-teaching, in association with the focus group interviews analysis, indicated that the pedagogical intervention strategy contributed globally to the (re)construction of scientist’ image.References
Agutter, P. & Wheatley, D. (2008). Thinking about life: the history and philosophy of biology and other sciences. Dordrecht: Springer.
Alkhawaldeh, S. A. (2007). Facilitating conceptual change in ninth grade students’ understanding of human circulatory system concepts. Research in Science & Technological Education, 25(3), 371-385. DOI: 10.1080/02635140701535331
Almeida, M. J. P. M. de, & Sorpreso, T. P. (2010). Memória e Formação Discursivas na Interpretação de Textos por Estudantes de Licenciatura. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 10(1), 1-16. Recuperado de https://seer.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/2184/1584
Almeida, S. A. de, & Lima, M. E. C. de C. (2016). Cientistas em Revista: Einstein, Darwin e Marie Curie na Ciência Hoje Das Crianças. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 18(2), 29-47. DOI:10.1590/1983-21172016180202
Augusto, T. G. da S., & Basilio, L. V. (2018). Ensino de biologia e história e filosofia da ciência: uma análise qualitativa das pesquisas acadêmicas produzidas no Brasil (1983-2013). Ciência & Educação, 24(1), 71-93. DOI: 10.1590/1516-731320180010006
Barca, L. (2005). As múltiplas imagens do cientista no cinema. Comunicação & Educação, 10(1), 31–39. DOI: 10.1590/1516-731320180010006
Bardin, Laurence (2009). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Bächtold, M. (2013). What Do Students “Construct” According to Constructivism in Science Education? Research in Science Education, 43(6), 2477–2496. DOI: 10.1007/s11165-013-9369-7
Brasil (2001). Parecer CNE/CES n. 1301/2001, de 06 de novembro de 2001. Diretrizes curriculares nacionais para os cursos de ciências biológicas. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 07 dez. 2001. Seção 1, p. 25. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1301.pdf
Brasil (2002). Estatuto da criança e do adolescente: Lei federal nº 8069, de 13 de julho de 1990. Rio de Janeiro: Imprensa Oficial.
Chambers, D. W. (1983). Stereotypic Images of the Scientist: The Draw-A-Scientist Test. Science Education, 67(2), 255–265. DOI: 10.1002/sce.3730670213
Christidou, V. (2011). Interest, attitudes and images related to science: combining students’ voices with the voices of school Science, teachers, and popular science. International Journal of Environmental & Science Education, 6(2), 141–159.
Coelho da Silva, J. L. (2007). Natureza da Ciência em Manuais Escolares de Ciências da Naturais e de Biologia e Geologia: imagens veiculadas e operacionalização na perspectiva dos professores e autores. Tese de Doutoramento (não publicada). Braga: Universidade do Minho.
Costa e Silva, K. V. da; Santana, E. R., & Arroio, A. (2012). Visões de Ciências e Cientistas Através dos Desenhos: Um Estudo de Caso com Alunos dos 8º e 9º Ano do Ensino Fundamental de Escola Pública. In Silva, J. L., Santos, J., Bejarano, N.;,Sá, L. , & Gonzalez, I. (orgs.). Anais do XVI Encontro Nacional de Ensino de Química (XVI ENEQ) e X Encontro de Educação Química da Bahia (X EDUQUI). Salvador: Bahia. Recuperado de https://portalseer.ufba.br/index.php/anaiseneq2012/article/viewFile/7567/5328
De Meis, L.; Machado, R. de C. P., Luctosa, P.; Soares, V. R., Caldeira, M. T., & Fonseca, L. (1993). The stereotyped image of the scientist among students of different countries: evoking the alchemist. Biochemical Education, 21(2), 75-81. DOI: 10.1016/0307-4412(93)90043-Y
Domingues, M. A. (2006). A História da Ciência no ensino do tema “Microbiologia”: Um estudo no 6º ano de escolaridade. Dissertação de mestrado (não publicada). Braga: Universidade do Minho.
Duarte, M. da C. (2004). A história da ciência na prática de professores portugueses: implicações para a formação de professores de ciências. Ciência & Educação, 10(3), 317-331. DOI: 10.1590/S1516-73132004000300002
Fernández, L. C.; Quintanilla, M. Q. & Blancafort, A. M. (2010). La importancia de la Historia de la Química en la enseñanza escolar: análisis del pensamiento y elaboración de material didático de profesores en formación. Ciência & educação, 16(2), 277-291. DOI: 10.1590/S1516-73132010000200001
Cuellar Fernández, L., Quintanilla Gatica, M., & Blancafort, A. M. (2010). La importancia de la Historia de la Química en la enseñanza escolar: análisis del pensamiento y elaboración de material didáctico de profesores en formación. Ciência & Educação (Bauru), 16(2), 277–291. DOI: 10.1590/S1516-73132010000200001
Finson, K. D., Beaver, J. B., & Cramond, B. L. (1995). Development and field test of a checklist for the Draw-a-Scientist-Test. School Science and Mathematics, 95(4), 194-206. DOI: 10.1111/j.1949-8594.1995.tb15762.x
Flôr, C., & Cassiani, S. (2005). A história da Ciência presente nos parâmetros curriculares nacionais. In V Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Atas do V Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, ENPEC (p. 112). Bauru: UNESP. Recuperado de http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/venpec/conteudo/oraltitulo.htm
Gallego-Torres, A. P. (2007). Imagen popular de la ciencia transmitida por los cómics. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(1), 141-151. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/920/92040109.pdf
Germano, M. G. (2011). Uma nova Ciência para um novo senso comum. Campina Grande: EDUEPB. DOI: 10.7476/9788578791209
Gil Pérez, D.; Fernández, I.; Carrascosa, J.; Cachapuz, A. & Praia, J. (2001). Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, 7(2), 125-153. DOI: 10.1590/S1516-73132001000200001
Pérez, D. G., Montoro, I. F., Alís, J. C., Cachapuz, A., & Praia, J. (2001). Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação (Bauru), 7(2), 125–153. DOI: 10.1590/S1516-73132001000200001
Gooday, G., Lynch, J. M.,Wilson, K. G., & Barsky, C. K. (2008). Does science education need the history of science? Isis, 99(2), 322-330. DOI: 10.1086/588690
Gondim, S. M. (2002). Perfil profissional e mercado de trabalho: relação com formação acadêmica pela perspectiva de estudantes universitários. Estudos de Psicologia, 7(2), 299-309. DOI: 10.1590/S1413-294X2002000200011
Gutiérrez Julián, M., Gómez Crespo, M., & Martín-Díaz, M. (2001). Es cultura la ciencia?. In Membiela, P. (Ed.), Enseñanza de las Ciencias desde la Perspectiva Ciência – Tecnologia – Sociedad – Formación Científica para la Ciudadanía (17-31). Madrid: Narcea, S. A. de Ediciones.
Kokkotas, P., Piliouras, P., Malamitsa, K., & Stamoulis, E. (2008). Teaching Physics to In-Service Primary School Teachers in the Context of the History of Science: The Case of Falling Bodies. Science & Education, 18(5), 609–629. DOI: 10.1007/s11191-008-9139-5
Kosminsky, L., & Giordan, M. (2002). Visões de Ciências e sobre cientista entre estudantes do ensino médio. Química Nova na Escola, 15, 11-8. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc15/v15a03.pdf
Lederman, N. (2007). Nature of science: Past, present, and future. In Abell, S. & Lederman, N. (Eds.), Handbook of research in science education (831-879). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Losh, S. C. (2010). Stereotypes about scientists over time among US adults: 1983 and 2001. Public Understanding of Science, 19(3), 372–382. DOI: 10.1177/0963662508098576
Marconi, M., & Lakatos, E. M. (2007). Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo: Atlas.
Matthews, M. R. (1994). Science teaching: the role of history and philosophy of science. New York: Routledge.
Matthews, M. R. (1998). In Defense of Modest Goals When Teaching about the Nature of Science. Journal of Research in Science Teaching, 35(2), 161-174. DOI: 10.1002/(SICI)1098-2736(199802)35:2<161::AID-TEA6>3.0.CO;2-Q
McAdam, J. E. (1990). The persistent stereotype: children’s images of scientists. Physics Education, 25(2), 102–105. DOI: 10.1088/0031-9120/25/2/307
McComas, W. (2011). The History of Science and The Future of Science Education: A Typology of Approaches to History of Science in Science Instruction. In Kokkotas, P., Malamitsa, K., & Rizaki, A. Adapting Historical Knowledge Production to the Classroom (37-53). Rotterdam: Sense Publ.
McDuffie, T. E. (2001). Scientists–geeks and nerds? Science and Children, 38(8), 16-19. Recuperado de http://biochemistry2.ucsf.edu/programs/sep/ITSP2015/presentations/3_Article_Using%20the%20Draw%20a%20Scientist%20Test%20for%20Inquiry%20and%20Evaluation%20final.pdf
Mead, M., & Métraux, R. (1957). Image of the Scientist among High-School Students: A Pilot Study. Science, 126(3270), 384–90. DOI: 10.1126/science.126.3270.384
Mesquita, N. A. da S., & Soares, M. H. F. B. (2008). Visões de Ciência em desenhos animados: uma alternativa para o debate sobre a construção do conhecimento científico em sala de aula. Ciência & Educação, 14(3), 417-429 DOI: 10.1590/S1516-73132008000300004
Miele, E. (2014). Using the Draw-A-Scientist Test for inquiry and evaluation. Journal of college science teaching, 43(4), 36-40.
Miller, J. D. (2004). Public Understanding of, and Attitudes toward, Scientific Research: What We Know and What We Need to Know. Public Understanding of Science, 13(3), 273–294. DOI: 10.1177/0963662504044908
Miras, M. (1998). Um ponto de partida para a aprendizagem de novos conteúdos: os conhecimentos prévios. In Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I, et al. O construtivismo na sala de aula (57-77). São Paulo: Ática.
Moreira, M. A. & Osterman, F. (1993). Sobre o ensino do método científico. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 10(2), 108-117. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7275/14939
Morgan, D. L .(1996). Focus Groups. Annual Review of Sociology, 22(1), 129-152. DOI: 10.1146/annurev.soc.22.1.129
Morgan, D. L. (1997). Focus group as qualitative research. London: Sage.
Oki, M. da C. M., & Moradillo, E. F. de (2008). O ensino de história da Química: contribuindo para a compreensão da natureza da ciência. Ciência & Educação, 14(1), 67-88. DOI: 10.1590/S1516-73132008000100005
Pereira, A. I., & Amador, F. (2007). A História da Ciência em manuais escolares de Ciências da Natureza. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(1), 191-216. Recuperado de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen6/ART12_Vol6_N1.pdf
Reznik, G., Massarani, L. M., Ramalho, M., Malcher, M. A., Amorim, L., & Castelfranchi, Y. (2017). Como adolescentes apreendem a ciência e a profissão de cientista?. Revista Estudos Feministas, 25(2), 829-855. DOI: 10.1590/1806-9584.2017v25n2p829
Ribeiro, G., Oliveira, I. C. de, & Silva, M. L. P. (2011). É possível romper com a frieza do ensino de Anatomia Humana?. Experiências em Ensino de Ciências, 6(3), 45-53. Recuperado de http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID158/v6_n3_a2011.pdf
Rosenthal, D. B. (1993). Images of scientists: a comparison of biology and liberal studies majors. School Science and Mathematics, 93(4), 212-216. DOI: 10.1111/j.1949-8594.1993.tb12227.x
Rudge, D. W. & Howe, E. M. (2009). An explicit and reflective approach to the use of history to promote understanding of the nature of science. Science & Education, 18(5), 561-580. DOI: 10.1007/s11191-007-9088-4
Silva, R. M., & Leite, L. (2003). Promover a imagem dos cientistas através de WebQuests. Análise crítica de “Eureka!” uma WebQuest sobre cientistas e as suas descobertas. Boletín das Ciências, 16(53), 289-297. Recuperado de http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/10018
Teixeira, E. S., Freire Jr, O., & El-Hani, C. N. (2009). A influência de uma abordagem contextual sobre as concepções acerca da natureza da ciência de estudantes de física. Ciência & Educação, 15(3), 529-556. DOI: 10.1590/S1516-73132009000300006
Trad, L. A. B. (2009). Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 19(3), 777-796. DOI: 10.1590/S0103-73312009000300013
Vidal, P. H. O., & Porto, P. A. (2012). A história da ciência nos livros didáticos de química do PNLEM 2007. Ciência & Educação, 18(2), 291-308. DOI: 10.1590/S1516-73132012000200004
Zanon, D. A. ,& Machado, A. T. (2013). A visão do cotidiano de um cientista retratada por estudantes iniciantes de licenciatura em química. Ciência e Cognição, 18(1), 46-56. Recuperado de http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/783/pdf
Zanotello, M. (2011). Leituras de textos originais de cientistas por estudantes do Ensino Superior. Ciência & Educação, 17(4), 987-1013. DOI: 10.1590/S1516-73132011000400014
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.