Epistemological conceptions of Larry Laudan: a wide bibliographic review in the main brazilian periodics of science teaching and physical education
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p38Keywords:
Laudan, Conceptions epistemological, Science Education, Physics EducationAbstract
The present article presents the systematization (identification, enumeration and discrimination) about the operationalization of the epistemological conceptions of Larry Laudan in the Brazilian Literature of the Teaching of Sciences and Teaching of Physics. To do so, a broad bibliographic review undertaken in eight important Brazilian journals, whose time cut covers the period from 1979 to 2017. Based on the methodological input of Content Analysis, the systematization focused on the objectives of the works, in the focus of operationalization and their results. The findings show that the epistemologist has relevant visibility in the Brazilian literature, but the number of researchers who operate their conceptions reduced. The operationalization of his ideas serves to construct analogies, make counterpoint with other epistemologists, construct reference model for higher level teaching practice and exploration of historical episode. In the research field of learning, through the model of conceptual change, the constructed analogies serve both to establish relations between the spontaneous conceptions of the students and the epistemological concepts of Laudan, and to perfect the model itself. From these findings, Laudan's pragmatic view of science as a problem solving activity contributes substantially to help in understanding the nature of science and the teaching-learning process. Therefore, considering the small number of works that explore this conception, a promising path can be achieved by broadening their contributions, in order to point out the proficuity of their ideas to the Brazilian scientific education community.References
Bardin, L. (1997). Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70.
Carvalho, A. M. P., & Vannucchi, A. (1996). O currículo de física: inovações e tendências nos anos noventa. Investigações em Ensino de Ciências, 1(1), 3-19. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/644/435
Cordeiro, M. D., & Peduzzi, L. O. Q. (2016). Valores, métodos e evidências: objetividade e racionalidade na descoberta da fissão nuclear. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(1), 235-262. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n1p235
Dal Magro, T. (2013). Critério de decisão entre hipóteses científicas Rivais: Kuhn, Lakatos e Laudan. Cognitio-Estudos, 10(2), 174-190. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/cognitio/article/view/12701/13259
Damásio, F., & Peduzzi, L. O. Q. (2017). Para que ensinar ciência no século XXI? – Reflexões a partir da filosofia de Feyerabend e do ensino subversivo para uma aprendizagem significativa crítica. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 20(e2951), 1-17. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172018200114
Greca, I. M., Costa, S. S. C., & Moreira, M. A. (2002). Análise descritiva e crítica dos trabalhos de pesquisa submetidos ao III ENPEC. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte, 2(1), 73-82. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4150
Gurid, V., Salinas, J., & Villani, A. (2006). Contribuciones de la epistemología de Laudan para la comprensión de concepciones epistemologicas sutentadas por estudiantes secundarios de física. Investigações em Ensino de Ciências, 11(1), 97-117. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/506/305
Hessen, B. (1984). As raízes sociais e econômicas dos “Principia” de Newton. Revista de Ensino de Física, 6(1), 37-55. Recuperado de http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/vol06a06.pdf
Hodson, D. (1993). Philosophic stance of secondary school science teachers, curriculum experiences and children’s understanding of science: some preliminary findings. Interchange, 24(1-2), 41-52. https://doi.org/10.1007/BF01447339
Koyré, A. (2012). Estudos de história do pensamento científico. (3a ed.). São Paulo, SP: Forense Universitária.
Kuhn, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. Tradução de Agustín Contin. Tlalpan, México: Fce.
Kuhn, T. (1990). A revolução copernicana: a astronomia planetária no desenvolvimento do pensamento ocidental. Tradução de Marília Costa Fontes. Lisboa, Portugal: Edições 70.
Lacey, H. (1998). Valores e atividade científica. São Paulo, SP: Discurso Editorial/FAPESP.
Laudan, L. (1977). Progress and its problems: towards a theory of scientific growth. Berkeley, United States of America: University of California Press.
Laudan, L. (1984). Science and values. Berkeley, United States of America: University of California Press.
Laudan, L. (2011). O progresso e seus problemas: rumo a uma teoria do crescimento científico. Tradução de Roberto Leal Ferreira. São Paulo, SP: Unesp.
Lakatos, I. (1989). La metodología de los programas de investigación científica. Madrid, España: Alianza.
Longino, H. (1990). Science as a social knowledge. Princeton, United States of America: Princeton University Press.
Matthews, M. R. (1995). História e filosofia e ensino de ciências: uma tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 12(3), 164-214. https://doi.org/10.5007/%25x
Matthews, M. R. (1989). A role for history and philosophy in science teaching. Interchange, 20(2), 3-15. https://doi.org/ 10.1007/BF01807043
Medeiros, A., & Monteiro, M. A. A. (2002). Invisibilidade dos pressupostos e das limitações da teoria copernicana nos livros didáticos de física. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 19(1), 28-50. https://doi.org/10.5007/%25x
Mendonça, A. L. O., & Videira, A, A. P. (2007). Progresso científico e incomensurabilidade em Thomas Kuhn. Revista Scientiae Studia, 5(2), 169-83. http://dx.doi.org/10.1590/S1678-31662007000200003
Moreira, M. A., & Massoni, N. T. (2011). Epistemologias do século XX. São Paulo, SP: Pedagógica Universitária Ltda.
Mortimer, E. F. (1996). Construtivismo, Mudança Conceitual e Ensino de Ciências: para onde vamos? Investigações em Ensino de Ciências, 1(1), 20-39, 1996. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/645
Moura, B. A. (2014). O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, 7(1), 32-46. Recuperado de http://www.sbhc.org.br/arquivo/download?ID_ARQUIVO=1932
Nickles, T. (2017). Historicist Theories of Scientific Rationality. The Stanford Encyclopedia of Philosophy Recuperado de https://plato.stanford.edu/entries/rationality-historicist/#HistConcRatiBattBigSyst
Ostermann, F., Cavalcanti, C. J. H., Ricci, T. F., & Prado, S. D. (2008). Tradição de pesquisa quântica: uma interpretação na perspectiva da epistemologia de Larry Laudan. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 7(2), 367-386. Recuperado de http://hdl.handle.net/10183/94531
Ovando, M. M., & Cudmani, L. C. (2004). Primeros resultados de una experiencia piloto sobre enseñanza de la física en carreras de ingeniería agronómica. Investigações em Ensino de Ciências, 9(3), 223-242. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/527
Pesa, M., & Ostermann, F. (2002). La ciencia como actividad de resolución de problemas: la epistemología de Larry Laudan y algunos aportes para las investigaciones educativas en ciencias. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 19(n. esp.), 84-99. https://doi.org/10.5007/%25x
Posner, G., & Strike, K. (1993). A revisionist theory of conceptual change. In: Duschl, R., & Hamilton, R. (Eds.). Philosophy of Science, cognitive psychology and educational theory and practice (147-176). New York, United States of America: State University of New York Press.
Queirós, W. P., Batisteli, C. B., & Justina, L. A. D. (2009). Tendência das pesquisas em história e filosofia da ciência e ensino de ciências: o que o ENPEC e o EPEF nos velam? In Atas do Encontro Nacional de Educação em Ensino de Ciências – SC (p.1-12). Florianópolis, SC, Brasil.
Schirmer, B. S., & Sauerwein, S. P. I. (2014). Recursos Didáticos e história e filosofia da ciência em sala de aula: uma análise em periódicos de ensino nacionais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 14(3), 61-77. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4293
Teixeira, E. S., Greca, I. M., & Freire, J. O. (2012). The history and philosophy of science in physics teaching: a research synthesis of didactic interventions. Science & Education, 21(6), 771–796. https://doi.org/10.1007/s11191-009-9217-3
Villani, A., Barolli, E., Cabral, T. C. B., Fagundes, M. B., & Yamazaki, S. C. (1997). Filosofia da ciência, história da ciência e psicanálise: Analogias para o ensino de Física. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 14(1), 37-55. https://doi.org/10.5007/%25x
Villani, A. (1992). Conceptual change in science and science education. Science Education, 76(2), 223-237. https://doi.org/10.1007/BF00869953
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.