Epistemological conceptions of Larry Laudan: a wide bibliographic review in the main brazilian periodics of science teaching and physical education

Authors

  • Carlos Alexandre Santos Batista Universidade Federal de Santa Catarina
  • Luiz Orlando Quadro Peduzzi Departamento de Física Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica Universidade Federal de Santa Catarina Campus Universitário Trindade, Florianópolis, SC, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p38

Keywords:

Laudan, Conceptions epistemological, Science Education, Physics Education

Abstract

The present article presents the systematization (identification, enumeration and discrimination) about the operationalization of the epistemological conceptions of Larry Laudan in the Brazilian Literature of the Teaching of Sciences and Teaching of Physics. To do so, a broad bibliographic review undertaken in eight important Brazilian journals, whose time cut covers the period from 1979 to 2017. Based on the methodological input of Content Analysis, the systematization focused on the objectives of the works, in the focus of operationalization and their results. The findings show that the epistemologist has relevant visibility in the Brazilian literature, but the number of researchers who operate their conceptions reduced. The operationalization of his ideas serves to construct analogies, make counterpoint with other epistemologists, construct reference model for higher level teaching practice and exploration of historical episode. In the research field of learning, through the model of conceptual change, the constructed analogies serve both to establish relations between the spontaneous conceptions of the students and the epistemological concepts of Laudan, and to perfect the model itself. From these findings, Laudan's pragmatic view of science as a problem solving activity contributes substantially to help in understanding the nature of science and the teaching-learning process. Therefore, considering the small number of works that explore this conception, a promising path can be achieved by broadening their contributions, in order to point out the proficuity of their ideas to the Brazilian scientific education community.

Author Biography

Carlos Alexandre Santos Batista, Universidade Federal de Santa Catarina

Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica

References

Bardin, L. (1997). Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70.

Carvalho, A. M. P., & Vannucchi, A. (1996). O currículo de física: inovações e tendências nos anos noventa. Investigações em Ensino de Ciências, 1(1), 3-19. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/644/435

Cordeiro, M. D., & Peduzzi, L. O. Q. (2016). Valores, métodos e evidências: objetividade e racionalidade na descoberta da fissão nuclear. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(1), 235-262. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n1p235

Dal Magro, T. (2013). Critério de decisão entre hipóteses científicas Rivais: Kuhn, Lakatos e Laudan. Cognitio-Estudos, 10(2), 174-190. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/cognitio/article/view/12701/13259

Damásio, F., & Peduzzi, L. O. Q. (2017). Para que ensinar ciência no século XXI? – Reflexões a partir da filosofia de Feyerabend e do ensino subversivo para uma aprendizagem significativa crítica. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 20(e2951), 1-17. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172018200114

Greca, I. M., Costa, S. S. C., & Moreira, M. A. (2002). Análise descritiva e crítica dos trabalhos de pesquisa submetidos ao III ENPEC. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte, 2(1), 73-82. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4150

Gurid, V., Salinas, J., & Villani, A. (2006). Contribuciones de la epistemología de Laudan para la comprensión de concepciones epistemologicas sutentadas por estudiantes secundarios de física. Investigações em Ensino de Ciências, 11(1), 97-117. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/506/305

Hessen, B. (1984). As raízes sociais e econômicas dos “Principia” de Newton. Revista de Ensino de Física, 6(1), 37-55. Recuperado de http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/vol06a06.pdf

Hodson, D. (1993). Philosophic stance of secondary school science teachers, curriculum experiences and children’s understanding of science: some preliminary findings. Interchange, 24(1-2), 41-52. https://doi.org/10.1007/BF01447339

Koyré, A. (2012). Estudos de história do pensamento científico. (3a ed.). São Paulo, SP: Forense Universitária.

Kuhn, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. Tradução de Agustín Contin. Tlalpan, México: Fce.

Kuhn, T. (1990). A revolução copernicana: a astronomia planetária no desenvolvimento do pensamento ocidental. Tradução de Marília Costa Fontes. Lisboa, Portugal: Edições 70.

Lacey, H. (1998). Valores e atividade científica. São Paulo, SP: Discurso Editorial/FAPESP.

Laudan, L. (1977). Progress and its problems: towards a theory of scientific growth. Berkeley, United States of America: University of California Press.

Laudan, L. (1984). Science and values. Berkeley, United States of America: University of California Press.

Laudan, L. (2011). O progresso e seus problemas: rumo a uma teoria do crescimento científico. Tradução de Roberto Leal Ferreira. São Paulo, SP: Unesp.

Lakatos, I. (1989). La metodología de los programas de investigación científica. Madrid, España: Alianza.

Longino, H. (1990). Science as a social knowledge. Princeton, United States of America: Princeton University Press.

Matthews, M. R. (1995). História e filosofia e ensino de ciências: uma tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 12(3), 164-214. https://doi.org/10.5007/%25x

Matthews, M. R. (1989). A role for history and philosophy in science teaching. Interchange, 20(2), 3-15. https://doi.org/ 10.1007/BF01807043

Medeiros, A., & Monteiro, M. A. A. (2002). Invisibilidade dos pressupostos e das limitações da teoria copernicana nos livros didáticos de física. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 19(1), 28-50. https://doi.org/10.5007/%25x

Mendonça, A. L. O., & Videira, A, A. P. (2007). Progresso científico e incomensurabilidade em Thomas Kuhn. Revista Scientiae Studia, 5(2), 169-83. http://dx.doi.org/10.1590/S1678-31662007000200003

Moreira, M. A., & Massoni, N. T. (2011). Epistemologias do século XX. São Paulo, SP: Pedagógica Universitária Ltda.

Mortimer, E. F. (1996). Construtivismo, Mudança Conceitual e Ensino de Ciências: para onde vamos? Investigações em Ensino de Ciências, 1(1), 20-39, 1996. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/645

Moura, B. A. (2014). O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, 7(1), 32-46. Recuperado de http://www.sbhc.org.br/arquivo/download?ID_ARQUIVO=1932

Nickles, T. (2017). Historicist Theories of Scientific Rationality. The Stanford Encyclopedia of Philosophy Recuperado de https://plato.stanford.edu/entries/rationality-historicist/#HistConcRatiBattBigSyst

Ostermann, F., Cavalcanti, C. J. H., Ricci, T. F., & Prado, S. D. (2008). Tradição de pesquisa quântica: uma interpretação na perspectiva da epistemologia de Larry Laudan. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 7(2), 367-386. Recuperado de http://hdl.handle.net/10183/94531

Ovando, M. M., & Cudmani, L. C. (2004). Primeros resultados de una experiencia piloto sobre enseñanza de la física en carreras de ingeniería agronómica. Investigações em Ensino de Ciências, 9(3), 223-242. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/527

Pesa, M., & Ostermann, F. (2002). La ciencia como actividad de resolución de problemas: la epistemología de Larry Laudan y algunos aportes para las investigaciones educativas en ciencias. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 19(n. esp.), 84-99. https://doi.org/10.5007/%25x

Posner, G., & Strike, K. (1993). A revisionist theory of conceptual change. In: Duschl, R., & Hamilton, R. (Eds.). Philosophy of Science, cognitive psychology and educational theory and practice (147-176). New York, United States of America: State University of New York Press.

Queirós, W. P., Batisteli, C. B., & Justina, L. A. D. (2009). Tendência das pesquisas em história e filosofia da ciência e ensino de ciências: o que o ENPEC e o EPEF nos velam? In Atas do Encontro Nacional de Educação em Ensino de Ciências – SC (p.1-12). Florianópolis, SC, Brasil.

Schirmer, B. S., & Sauerwein, S. P. I. (2014). Recursos Didáticos e história e filosofia da ciência em sala de aula: uma análise em periódicos de ensino nacionais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 14(3), 61-77. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4293

Teixeira, E. S., Greca, I. M., & Freire, J. O. (2012). The history and philosophy of science in physics teaching: a research synthesis of didactic interventions. Science & Education, 21(6), 771–796. https://doi.org/10.1007/s11191-009-9217-3

Villani, A., Barolli, E., Cabral, T. C. B., Fagundes, M. B., & Yamazaki, S. C. (1997). Filosofia da ciência, história da ciência e psicanálise: Analogias para o ensino de Física. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 14(1), 37-55. https://doi.org/10.5007/%25x

Villani, A. (1992). Conceptual change in science and science education. Science Education, 76(2), 223-237. https://doi.org/10.1007/BF00869953

Published

2019-08-28

How to Cite

Batista, C. A. S., & Peduzzi, L. O. Q. (2019). Epistemological conceptions of Larry Laudan: a wide bibliographic review in the main brazilian periodics of science teaching and physical education. Investigations in Science Education, 24(2), 38–55. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p38