Academic Research on Biology Teacher Education in Brazil (1979-2010): Academic Production in Postgraduate Programs
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p169Keywords:
Biology Teacher Education, State-of-the-Art, Posgraduate StudiesAbstract
When evaluating the area of teacher education and the academic production generated in this area in Brazil, one finds a vast literature that has pointed to the importance and the centrality of this theme in several spheres and levels of education. However, although there is a relative amount of state-of-the-art studies aimed at discussing teacher education in general, there were still a gap in the literature regarding the research and the academic production related to Biology teacher education in Brazil. Thus, the present paper is the result of a wider investigation which aimed at evaluating the context of academic production in Biology teacher education in Brazil, through the identification, description and analysis of 120 dissertations and theses produced between 1979 and 2010. The dissertations and theses were analyzed from the point of view of different descriptors, such as: postgraduate programs and institutions of origin; year of public defense of thesis or dissertation; geographic distribution; qualification of researchers; advisers and type of training processes. The results of the distribution of the documents in the different postgraduate programs, analyzed from a historical perspective, revealed noticeable differences in terms of production and distribution pattern of the documents over the three decades, both concerning institutions and regions, as well as trends of research in this particular area of teacher education.References
Andrade, R. R. M. de (2006). A formação de professores nas dissertações e teses defendidas em programas de pós-graduação em educação entre os anos de 1999 e 2003 (Dissertação de mestrado). Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP. Recuperado de https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/16234/1/Dissertacao%20Roberta%20Andrade.pdf
André, M., Simões, R. H.S., Carvalho, J. M., & Brzezinski, I. (1999). Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação & Sociedade, 68, 301-309. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/es/v20n68/a15v2068.pdf
André, M. E. D. A. de (Org.) (2002). Formação de professores no Brasil (1990-1998). Brasília, DF: MEC/Inep/Comped. Recuperado de http://inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/484568
André, M. (2010). Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, 33(3), 174-181. Recuperado de http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/viewFile/8075/5719
Brzezinski, I., & Garrido, E. (Org.) (2006). Formação de profissionais da educação (1997-2002). Brasília, DF: MEC, INEP. Recuperado de http://inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/489630
Brzezinski, I. (Org.) (2014). Formação de profissionais da educação (2003-2010). Brasília, DF: Inep. Recuperado de http://inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/493484
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2004). Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG) 2005-2010. Brasília, DF: CAPES. Recuperado de https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/PNPG_2005_2010.pdf
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2006). Portaria no 013, de 15 de fevereiro de 2006. Institui a divulgação digital das teses e dissertações produzidas pelos programas de doutorado e mestrado reconhecidos. Brasília, DF: CAPES. Recuperado de http://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_013_2006.pdf
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2010a). Produção bibliográfica distribuída segundo a estratificação; qualis; teses e dissertações defendidas e número de docentes permanentes no triênio 2007-09 e, nota final da avaliação 2010. Brasília, DF: CAPES. Recuperado de http://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacaotrienal/planilhascomparativastrienal2010
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2010b). Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG) 2011-2020. Volume I. Brasília, DF: CAPES. Recuperado de http://www.capes.gov.br/images/stories/download/Livros-PNPG-Volume-I-Mont.pdf
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2011). Portaria n. 83, de 06 de junho de 2011. Regulamenta a criação de novas áreas do conhecimento na CAPES. Aprova a criação de 4 áreas de avaliação na CAPES: Biodiversidade; Ciências Ambientais; Ensino; Nutrição. Diário Oficial da União. Brasília, DF: CAPES. Recuperado de http://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/avaliacao-n/Portaria-capes-83-2011.pdf
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2017a). Avaliação quadrienal em números. Comparação das últimas avaliações periódicas. Brasília, DF: CAPES. Recuperado de https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=Y2FwZXMuZ292LmJyfGF2YWxpYWNhby1xdWFkcmllbmFsfGd4OjZjYTcyNDgyYWI4ZDliYjU
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2017b). Relatório da avaliação quadrienal 2017. Relatório de avaliação da área de Educação. Brasília, DF: CAPES. Recuperado de http://capes.gov.br/images/documentos/Relatorios_quadrienal_2017/20122017-Educacao_relatorio-de-avaliacao-quadrienal-2017_final.pdf
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2017c). Relatório da Avaliação Quadrienal 2017. Relatório de avaliação da área de Ensino. Brasília, DF: CAPES. Recuperado de http://capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/relatorios-finais-quadrienal-2017/20122017-ENSINO-quadrienal.pdf
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2018). Catálogo de Teses e Dissertações. Brasília, DF: CAPES. Recuperado de http://catalogodeteses.capes.gov.br
Carneiro, R. (2006). Sentidos, currículos e docentes. Revista PRELAC (Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe). (2), 40-532. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000145502_por
Carvalho, R. A., & Shigunov Neto, A. (2018). Panorama da pesquisa sobre formação de professores no Brasil presente em periódicos da área de Educação: análise da produção acadêmica entre os anos de 2000 e 2016. Revista Brasileira de Iniciação Científica, 5(4), 106-118. Recuperado de https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1254/945
Charlot, B. (2007). Educação e Globalização: uma tentativa de colocar ordem no debate. Sísifo/Revista de Ciência e Educação, (4), 129-136. Recuperado de
https://moodle.fct.unl.pt/pluginfile.php/32501/mod_glossary/attachment/10671/Bernadr_charlot.pdf
CFE – Conselho Federal de Educação (1965). Parecer n. 977/65, de 03 de dezembro de 1965. Dispõe sobre a implantação e o desenvolvimento do regime de cursos de pós-graduação no Ensino Superior. C.E.Su. Brasília, DF. Recuperado de https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Parecer_CESU_977_1965.pdf
Cury, J. (2000). Diretrizes Curriculares Nacionais Para Educação de Jovens e Adultos. São Paulo, SP: ECA. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pceb011_00.pdf
Day, C. (2001). Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora.
Feldens, M. das G. F. (1990). A pesquisa em educação na formação de professores. Fórum Educacional, 14(3) 63-78. Recuperado de http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/fe/article/viewFile/61120/59328
Feres, G. G. & Nardi, R. (2014). A pós-graduação em Ensino de Ciências no Brasil: contribuição teórico-analítica sobre o panorama histórico e o perfil dos cursos. In Nardi, R., & Gonçalves, T. V. O. (Org.), A pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática no Brasil: memórias, programas e consolidação da pesquisa na área (pp. 205-265). São Paulo, SP: Editora Livraria da Física.
Fernandes, R. C. A. (2009). Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de Ciências nas séries iniciais da escolarização (1972-2005) (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. Recuperado de http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/251669/1/Fernandes_RebecaChiacchioAzevedo_M.pdf
Ferreira, N. S. de A. (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, 79, 257-272. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf
Fiorentini, D. (1994). Rumos da pesquisa brasileira em Educação Matemática: o caso da produção científica em cursos de pós-graduação (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. Recuperado de http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253750
Krasilchik, M. (2000). Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em Perspectiva, 14(1), 85-93. https://dx.doi.org/10.1590/S0102-88392000000100010
Kuenzer, A. Z., & Moraes, M. C. M. de (2005). Temas e tramas na pós-graduação em educação. Educação & Sociedade, 26(93), 1341-1362. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/es/v26n93/27284.pdf
Lage, M. A. G. (2018). A pesquisa acadêmica sobre formação de professores/as de Biologia no Brasil (1979-2010): um estado da arte baseado em dissertações e teses (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG. Recuperado de https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/22681/1/PesquisaAcadêmicaFormação.pdf
Larocca, P., Rosso, A. J., & Souza, A. P. de. (2005). A Formulação dos Objetivos de Pesquisa na Pós-graduação em Educação: uma discussão necessária. Revista Brasileira de Pós-Graduação, 2(3), 118-133. Recuperado de http://www.capes.gov.br/publicacoes/rpbg
Lei n. 4.024 de 20 de dezembro de 1961 (1961). Fixa as Diretrizes e Bases para a Educação Nacional. Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html
Lei n. 5.540, de 28 de novembro de 1968. (1968). Fixa normas de organização e funcionamento do Ensino Superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-5540-28-novembro-1968-359201-publicacaooriginal-1-pl.html
Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971 (1971). Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html
Lemgruber, M. S. (1999). A educação em Ciências Físicas e Biológicas a partir das teses e dissertações (1981 a 1995): uma história de sua história (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ.
Megid Neto, J. (1990). Pesquisa em ensino de Física do 2º grau no Brasil: concepção e tratamento de problemas em teses e dissertações (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. Recuperado de http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251713
Megid Neto, J. (Coord.) (1998). O ensino de Ciências no Brasil: catálogo analítico de teses e dissertações, 1972-1995. Campinas, SP: UNICAMP/FE/CEDOC.
Megid Neto, J. (1999). Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de Ciências no nível fundamental (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. Recuperado de http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252565
Megid Neto, J. (2011). Gêneros de trabalho científico e tipos de pesquisa. In Kleinke, M. U., & Megid Neto, J. (Org). Fundamentos de Matemática, Ciências e Informática para os anos iniciais do Ensino Fundamental (pp.125-132). Campinas, SP: UNICAMP/FE.
Megid Neto, J. (2014). Origens e desenvolvimento do campo de pesquisa em Educação em Ciências no Brasil. In Nardi, R., & Gonçalves, T. V. O. (Org.), A pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática no Brasil: memórias, programas e consolidação da pesquisa na área (pp. 98-139). São Paulo, SP: Editora Livraria da Física.
Miranda, E. M. (2012). Tendências das perspectivas Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) nas áreas de Educação e Ensino de Ciências: uma análise a partir de teses e dissertações brasileiras e portuguesas (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP. Recuperado de https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/2318/5532.pdf?sequence=1
Moraes, M. C. (2003). O Paradigma Educacional Emergente. Petrópolis, RJ: Vozes.
Pereira, J. E. D. (2013). A construção do campo da pesquisa sobre formação de professores. Educação e Contemporaneidade, 22(40), 145-154. Recuperado de https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/758/531
Pita, P. de S. (2010). Formação de professores: um estudo sobre a apropriação das ideias de Nóvoa, Perrenoud e Sacristán nas dissertações e teses dos programas de pós-graduação de Santa Catarina, de 2000 a 2005. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, SC. Recuperado de https://siaiap39.univali.br/repositorio/handle/repositorio/1828
Ramos, C. R., & Silva, J. A. da. (2014). Emergência da área de Ensino de Ciências e Matemática da Capes enquanto comunidade científica: um estudo documental. Investigações em Ensino de Ciências. 19(2), 363-380. https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/84/59
Resolução CNE/CP n. 02, de 1º de julho de 2015. (2015). Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: Conselho Nacional de Educação. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17719-res-cne-cp-002-03072015&category_slug=julho-2015-pdf&Itemid=30192
Romanovski, J. P., & Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, 6(19), 37-50. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1891/189116275004.pdf
Romanowski, J. P. (2013). Tendências da pesquisa em formação de professores. Atos de Pesquisa em Educação, 8 (2), 479-499. http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2013v8n2p479-499
Santos, E. D. dos (2001). A experimentação no ensino de Ciências de 5ª a 8ª séries do Ensino Fundamental: tendências da pesquisa acadêmica entre 1972 e 1995 (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. Recuperado de http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252674
Salem, S. (2012). Perfil, evolução e perspectivas da pesquisa em ensino de Física no Brasil (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP. Recuperado de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81131/tde-13082012-110821/pt-br.php
Slongo, I. I. P. (2004). A produção acadêmica em ensino de Biologia: um estudo a partir de teses e dissertações (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/88012
Soares, M. B., & Maciel, F. (2000). Alfabetização. Brasília, DF: MEC/INEP/COMPED. (Série Estado do Conhecimento, n. 1). Recuperado de http://inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/486087
Teixeira, P. M. M. (2008). Pesquisa em ensino de Biologia no Brasil (1972-2004): um estudo baseado em dissertações e teses (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. Recuperado de http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/251678/1/Teixeira_PauloMarceloMarini_D.pdf
Teixeira, P. M. M. (Org.) (2012). 35 anos da produção acadêmica em ensino de Biologia no Brasil: catálogo analítico de dissertações e teses 1972-2006. Vitória da Conquista, BA: Edições UESB. Recuperado de http://www2.uesb.br/ppg/ppgecfp/wp-content/uploads/2016/09/catalogo-teses.pdf
Valle, I. R. (2005). Formação de professores: um esforço de síntese. Educar, (25), 215-235. http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.374
Villani, A., Pacca, J. L. A., & Freitas, D. (2002). Formação do professor de Ciências no Brasil: tarefa impossível? In Vianna, D. M., Peduzzi, L. O. Q., Borges, O. N., & Nardi, R. (Org.). Atas do VIII Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. São Paulo, SP: SBF. Recuperado de http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/epef/viii/PDFs/CO21_3.pdf>.
Weber, S. (2003). Profissionalização docente e políticas públicas no Brasil. Educação & Sociedade, 24(85), 1125-1154. https://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302003000400003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.