Professional Master's in Science Teaching at UnB: reflections on teacher-researcher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p17

Keywords:

teacher education, professional master’s degree, science education, graduates

Abstract

The aim of this article is to investigate how the Graduate Program in Science Teaching of University of Brasilia influences the professional insertion and teacher qualification of former students. In order to do so, the study investigated the professional performance of masters who graduated from 2006 to 2016. By doing so, the article intends to relate their performance to the reasons that led them to the Graduate Program and the contributions of the course to their professional practice. This is a qualitative case study research, carried out by using multiple-choice electronic questionnaires sent to graduates.The analysis indicated that the program’s graduates’ work isn’t restricted geographically to areas around where the program is held. In addition, it showed that their education process does not happen apart from the schools. The data also revealed that most graduates have continued to work in basic education, even though there has been an increase in technical and technological education. It can be inferred that the fundamental role of this program on the graduates’ professional lives is dual; it contributes to the improvement of basic education teaching, and to the education of the researchers. Thus, this work has shed light on discussions about the contributions and the gaps of the teacher education in the professional master’s degree of the area.

Author Biographies

Maria Rita Avanzi, Universidade de Brasília

Atua como Professora Adjunta do Núcleo de Educação Científica (Necbio) da Universidade de Brasília, desde 2009. Compõe o corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, com inserção na linha de pesquisa Educação Científica e Cidadania, na qual orienta discentes de mestrado e doutorado. No campo da Educação Ambiental desenvolve estudos sobre diálogo de saberes,na educação formal e com comunidades. Também atua no campo da pesquisa (auto)biográfica e formação de professores/as. É doutora em Educação pela Faculdade de Educação da USP (2005), mestre em Educação também pela Faculdade de Educação da USP (1998) e graduada em Ciências Biológicas - Bacharelado - pela UNESP - Rio Claro (1991).

Roseline Beatriz Strieder, Universidade de Brasília

Professora do Instituto de Física da Universidade de Brasília (UnB). Tem experiência na área de Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas de pesquisa: CTS e Abordagens Temáticas. Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), mestrado e doutorado em Ciências (Área: Ensino de Física) pela Universidade de São Paulo (USP).

Patricia Fernandes Lootens Machado, Universidade de Brasília

Professora Associada da Divisão de Ensino de Química do Instituto de Química da Universidade de Brasília. Bacharel em Química pela UFC (1987), mestre e doutora em Ciência de Materiais pelo Programa de Pós-Graduação em Mineração, Metalurgia e Materiais na UFRGS (1990 e 1997). Tem pós-doutorado em Educação Química na Catholic University of America (CUA) em Washington, DC, EUA (2014-2015). 

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Published

2021-08-31

How to Cite

Avanzi, M. R., Strieder, R. B., & Machado, P. F. L. (2021). Professional Master’s in Science Teaching at UnB: reflections on teacher-researcher education. Investigations in Science Education, 26(2), 17–31. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p17

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