Another common day at school: a complex educational adventure RPG-style game about sexuality
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p290Keywords:
Sexuality, Pedagogical Games, Science teaching, CoursewareAbstract
In Basic Education, sexuality is still seen as a difficulty for teaching. One strategy found to bring students to the topic in a playful way is the use of educational games. We aim to present a validated a complex educational game to approach this theme, through an exploratory qualitative work, anchored in development research according to Design Research guidelines. We use constructivism and competence building as guiding learning objectives. We analyzed the feedback discourse in the peer validation, which pointed out improvements already made to achieve the proposed learning objectives. The RPG is located in the second prototyping cycle with new specialists and target groups to finally make the file available, with possible publication by a university publisher.References
Aberastury, A., & Knobel, M. (1981). Adolescência normal. Tradução de Suzana Maria Garagoray Ballve. Porto Alegre, RS: Artes Médicas. Recuperado de https://psicoeducauff.files.wordpress.com/2018/09/aberastury-a-adolescc3a3c2aancia-normal.pdf
Amaral, R. R., & Bastos, H. F. N. (2011). O Roleplaying Game na sala de aula: uma maneira de desenvolver atividades diferentes simultaneamente. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 11(1), 103-122. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4126
Bardin, L. (1979). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70. Recuperado de https://www.ets.ufpb.br/pdf/2013/2%20Metodos%20quantitat%20e%20qualitat%20-%20IFES/Livros%20de%20Metodologia/10%20-%20Bardin,%20Laurence%20-%20An%C3%A1lise%20de%20Conte%C3%BAdo.pdf
Bernardo, M. L., Vasconcelos, G. B., Lira, F. D., & Smania-Marques, R. (2018). Jogos educacionais em foco: Como têm sido avaliados quando utilizados em intervenções educacionais? In S. N. D., Bastos, S. N. Chaves, & L. V. A., Silva (Eds.) Anais do VII ENEBIO - Encontro Nacional de Ensino de Biologia. (pp. 4547-4557). Belém, PA. Recuperado de https://sbenbio.org.br/wp-content/uploads/anais/anais_vii_enebio_norte_completo_2018.pdf
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1982). Qualitative research methods for education. Boston, Massachusetts: Allyn and Bacon, Inc.
Carvalho, F. A. (2020). Sexos, sexualidades e gêneros: uma contribuição das teorizações feministas para a discussão dos limites das explicações e categorizações biológicas. REnBio - Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, 13(1), 223-242. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i1.313
Domingos, D. C. A., & Recena, M. C. P. (2010). Elaboração de jogos didáticos no processo de ensino e aprendizagem de química: a construção do conhecimento. Ciências & Cognição, 15(1). 272-281. Recuperado de http://cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/113
Duit, R., Gropengießer, H., Kattmann, U., Komorek, M., & Parchmann, I. (2012). The Model of Educational Reconstruction: A Framework for Improving Teaching and Learning Science. In D. Jorde & J. Dillon, (Eds.), Science Education Research and Practice in Europe: Restropertive and Prospective. (pp. 13-37). Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers. Retirado de https://brill.com/view/book/edcoll/9789460919008/BP000003.xml
Figueiredo, R. S., Souza, M. L., & Barbosa, A. A. L. (2019). Gênero e sexualidade na escola: uma experiência com o programa institucional de bolsa de iniciação à docência (PIBID). Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, 12(2), 168-187. https://doi.org/10.46667/renbio.v12i2.250
Kishimoto, T. M. (1995). O Brinquedo na Educação: Considerações históricas. Série Ideias. 7(1), 39-45. Retirado de https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5723180/mod_resource/content/1/KISHIMOTO%2C%20T.%20O%20Brinquedo%20na%20educação-considerações%20históricas.pdf
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, Diário Oficial de União. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lira, F. D., Bernardo, M. L., & Smania-Marques, R. (2021). Desenvolvimento e teste de uma ferramenta para avaliação e validação de jogos educacionais de tipo RPG. In E-book VIII ENEBIO, VIII EREBIO-NE E II SCEB: Itinerários de resistência: pluralidade e laicidade no Ensino de Ciências e Biologia. Encontro Nacional do Ensino de Biologia. (pp. 281-290). Fortaleza, CE. Recuperado de https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/74661
Louro, G. L. (2000) Pedagogias da Sexualidade. In: Louro, G. L. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade (2a ed.). (pp. 7-34) Belo Horizonte, MG: Autêntica. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/30353576.pdf
Macêna Jr, A. G., Boas, A. C. V., & Passos, M. M. (2017). RPG pedagógico como ferramenta alternativa para o ensino de Física no Ensino Médio. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 34(2), 372-403 http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n2p372
Machado, E. C. F. (2014). Corpo máquina ou corpos vivos? O corpo que a escola afirma por meio dos livros didáticos. (Dissertação). Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Jataí, GO. Recuperado de https://repositorio.ifg.edu.br/handle/prefix/30
MEC – Ministério da Educação e do Desporto (1998). Parâmetros curriculares nacionais: Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf
MEC – Ministério da Educação (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério de Estado da Educação. Secretaria Executiva. Secretaria de Educação Basica. (Proposta preliminar, segunda versão revista).Brasília, DF: MEC. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=78231-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-1&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192
Nothaft, S. C. S., Zanatta, E. A., Brumm, M. L. B., Galli, K. S. B., Erdtmann, B. K., Buss, E., & Silva, P. R. R. (2014). Sexualidade do adolescente no discurso de educadores: possibilidades para práticas educativas. Revista Mineira de Enfermagem, 18(2), 284-294. http://www.dx.doi.org/10.5935/1415-2762.20140022
Oliveira, A. A., & Benite-Ribeiro, S. A. (2012). Um modelo de role-playing game (rpg) para o ensino dos processos da digestão. Itinerarius Reflectionis, 2(13), 1-15. https://doi.org/10.5216/rir.v2i13.22340
Ollaik, L. G., & Ziller, H. M. (2012). Concepções de validade em pesquisas qualitativas. Educação e Pesquisa, 38(1), 229-242. https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000002
Perrenoud, P. (1997). Construire des compétences dès l'école. Paris, France: ESF éditeur.
Perrenoud, P. (2011). Quand l’école prétend préparer à la vie… Des compétences ou d’autres savoirs? Paris, France: ESF éditeur.
Piccinini, C. L., & Andrade, M. C. P. (2018). O ensino de Ciências da Natureza nas versões da Base Nacional Comum Curricular, mudanças, disputas e ofensiva liberal-conservadora. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, 11(2), 34-50. https://doi.org/10.46667/renbio.v11i2.124
Plomp, T. (2007). Educational Design Research: An Introduction. In Plomp, T., & Nieveen, N. (Eds.) An introduction to educational design research. Enschede, Netherlands: Netzodruk. Recuperado de https://ris.utwente.nl/ws/portalfiles/portal/14472302/Introduction_20to_20education_20design_20research.pdf
Santos, W. L. P., & Mortimer, E. F. (2000). Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: pesquisa em educação em ciências, 2(2), 1-23. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172000020202
Silva, M. G. (2019). O modelo de reconstrução educacional como aporte teórico e metodológico para o design de uma sequência didática sobre o conceito de biodiversidade em uma perspectiva integral e polissêmica. (Tese). Programa de Pos-Graduacao em Ensino de Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recipe, PE. Recuperado de http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/handle/tede2/8343
Silva, M. G., & Ferreira, H. S. (2020). Modelo de Reconstrução Educacional como um aporte teórico e metodológico para o design de ambientes de ensino e aprendizagem da ciência. Investigações em Ensino de Ciências, 25(1), 262-281. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p262
Soares, S. M., Amaral, M. A., Silva, L. B., & Silva, P. A. B. (2008). Oficinas sobre sexualidade na adolescência: revelando vozes, desvelando olhares de estudantes do ensino médio. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, 12(3), 485-491. https://doi.org/10.1590/S1414-81452008000300014
Talamoni, A. C. B. (2007). Corpo, ciência e educação: representações do corpo junto a jovens estudantes e seus professores. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/90975
Talamoni, A. C. B., & Bertolli-Filho, C. (2009). Corpo e vida nas representações de estudantes do ensino fundamental. In A. M. A. Caldeira, A. M. A. (Org.) Ensino de ciências e matemática, II: temas sobre a formação de conceitos (online). (pp. 75-89). São Paulo, SP: Editora UNESP; São Paulo, SP: Cultura Acadêmica. Recuperado de http://books.scielo.org/id/htnbt
Teixeira, P. M. M. (2020). A diversidade de pesquisas de natureza interventiva dentro da produção acadêmica em ensino de biologia: uma análise teórico-metodológica. Investigações em Ensino de Ciências, 25(1), 140-158. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p140
Torres, M. A., Saraiva, I. M. M., & Gonzaga, R. M. (2020). Sexualidades no contexto escolar: violência ética e disputas por reconhecimento. Revista Brasileira de Educação, 25(1), 1-23. https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250049
Yamazaki, S. C., & Yamazaki, R. M. O. (2014). Jogos para o Ensino de Física, Química e Biologia: elaboração e utilização espontânea ou método teoricamente fundamentado? Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 7(1), 159-181. https://doi.org/10.3895/S1982-873X2014000100009
Zabala, A. (1998). A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre, RS: Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.