The teaching of astronomy and teacher training: approximations and perceptions in the teaching and learning process in the early years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n3p49

Keywords:

Education, Science Teaching, Astronomy Teaching, Teacher training

Abstract

Among the contents worked in the school context, we highlight Astronomy, an area of knowledge inserted in the discipline of Sciences, whose scientific contents seek to explain the astronomical phenomena that are observed in everyday life. This text is part of a master's research and aims to investigate the approach of Astronomy contents in the Early Years of Elementary School and its implication in the teaching and learning process. Data collection was carried out with the application of questionnaires, directed to the Municipal Department of Education of a municipality in the state of Paraná, to school directors/coordinators and to Sciences teachers, with the participation of 56 volunteers. The results discuss the aspects that influence the teaching and learning process of Astronomy contents, reflecting on the training of education professionals and inquiring about the problems that permeate the teaching of this content in classroom practice.

References

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70.

Campos, C. M. (2010). Gestão escolar e docência. São Paulo, SP: Paulinas.

Chassot, A. (2018). Alfabetização científica: questões e desafios para a educação (8a ed). Ijuí, RS: Unijuí.

Furió, C., Vilches, A., Guisasola, J., & Romo, V. (2001). Finalidades de la enseñanza de las ciencias en la secundaria obligatoria. ¿Alfabetización científica o propedéutica? Enseñanza de las ciencias, 19(3), 365-376. Recuperado de https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/45419/243413.pdf?sequence=1

Garcia, A. L. C. (2022). Os efeitos de sentido no processo formativo docente em astronomia para os anos iniciais do ensino fundamental com base na estratégia de ensino: o diário do céu. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/237093

Gatti, B. A. (2013). Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, 1(50), 51-67. Recuperado de https://www.scielo.br/j/er/a/MXXDfbw5fnMPBQFR6v8CD5x

Gomes, A. D. T., & Coelho, F. O. (2020). Explorando aprendizagens de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental sobre astronomia com o auxílio de um planetário móvel. Experiências em Ensino de Ciências, 15(1) 317-335. Recuperado de https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/507

Langhi, R. (2004). Um estudo exploratório para a inserção da Astronomia na formação de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista – UNESP, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/90856

Langhi, R., & Nardi, R. (2005). Dificuldades interpretadas nos discursos de professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental em relação ao Ensino da Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia - RELEA, 1(2), 75-92. https://doi.org/10.37156/RELEA/2005.02.075

Langhi, R., & Nardi, R. (2012). Educação em Astronomia: repensando a formação de professores. São Paulo, SP: Escrituras.

Langhi, R., & Nardi, R. (2009). Ensino da astronomia no Brasil: educação formal, informal, não formal e divulgação científica. Revista Brasileira de Ensino de Física, 31(4), 4402/1-4402/11. https://doi.org/10.1590/S1806-11172009000400014

Langhi, R., & Nardi, R. (2007). Ensino de Astronomia: erros conceituais mais comuns presentes em livros didáticos de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 24(1), 87-111. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5165914

Libâneo, J. C. (2010). Pedagogia e pedagogos, para quê? (12a ed). São Paulo, SP: Cortez.

Lima, P. G., & Santos, S. M. (2007). O coordenador pedagógico na Educação Básica: desafios e perspectivas. Revista de Educação Educere Et Educare, 2(4), 77-90. Recuperado de https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16655

MEC - Ministério da Educação (2018). Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC/CNE. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/

Megid Neto, J., & Fracalanza, H. (2003). O livro didático de ciências: problemas e soluções. Revista Ciência & Educação, 9(2), 147-157. https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200001

Oliveira, D. N., & Carvalho, T. (2022). Análise dos conteúdos de astronomia nas ementas dos cursos de formação de professores. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia - RELEA, 1(34), 7-24. https://doi.org/10.37156/RELEA/2022.34.007

Oliveira, R. F. (2017). Objetos de aprendizagem no ensino de astronomia nos anos iniciais do ensino fundamental. (Trabalho de Conclusão de Curso). Licenciatura em Pedagogia, Faculdade de Ciências – UNESP, Bauru, Brasil. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/156678

Pacheco, H. P., & Zibetti, M. L. T. (2022). O ensino de astronomia em um curso de formação de professores: o caso da superfície marciana. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia – RELEA, 1(33), 107-121. https://doi.org/10.37156/RELEA/2022.33.107

Prado, A. F., & Nardi, R. (2020). Formação de professores dos anos iniciais e saberes docentes mobilizados durante um curso de formação em astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia - RELEA, 1(29), 103-116. https://doi.org/10.37156/RELEA/2020.29.103

Santos, A. G. (2020). A falta de identificação dos professores de matemática com a disciplina ao ensinar nas séries iniciais do ensino fundamental. In Anais do VII Congresso Nacional de Educação, Educação como (re)Existência: mudanças, conscientização e conhecimentos, Maceió, AL. Recuperado de https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA13_ID2705_25072020140545.pdf

Published

2023-12-28

How to Cite

dos Santos, E. D., Malacarne, V., & Langhi, R. (2023). The teaching of astronomy and teacher training: approximations and perceptions in the teaching and learning process in the early years of elementary school. Investigations in Science Education, 28(3), 49–65. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n3p49