The teaching of astronomy and teacher training: approximations and perceptions in the teaching and learning process in the early years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n3p49Keywords:
Education, Science Teaching, Astronomy Teaching, Teacher trainingAbstract
Among the contents worked in the school context, we highlight Astronomy, an area of knowledge inserted in the discipline of Sciences, whose scientific contents seek to explain the astronomical phenomena that are observed in everyday life. This text is part of a master's research and aims to investigate the approach of Astronomy contents in the Early Years of Elementary School and its implication in the teaching and learning process. Data collection was carried out with the application of questionnaires, directed to the Municipal Department of Education of a municipality in the state of Paraná, to school directors/coordinators and to Sciences teachers, with the participation of 56 volunteers. The results discuss the aspects that influence the teaching and learning process of Astronomy contents, reflecting on the training of education professionals and inquiring about the problems that permeate the teaching of this content in classroom practice.References
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70.
Campos, C. M. (2010). Gestão escolar e docência. São Paulo, SP: Paulinas.
Chassot, A. (2018). Alfabetização científica: questões e desafios para a educação (8a ed). Ijuí, RS: Unijuí.
Furió, C., Vilches, A., Guisasola, J., & Romo, V. (2001). Finalidades de la enseñanza de las ciencias en la secundaria obligatoria. ¿Alfabetización científica o propedéutica? Enseñanza de las ciencias, 19(3), 365-376. Recuperado de https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/45419/243413.pdf?sequence=1
Garcia, A. L. C. (2022). Os efeitos de sentido no processo formativo docente em astronomia para os anos iniciais do ensino fundamental com base na estratégia de ensino: o diário do céu. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/237093
Gatti, B. A. (2013). Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, 1(50), 51-67. Recuperado de https://www.scielo.br/j/er/a/MXXDfbw5fnMPBQFR6v8CD5x
Gomes, A. D. T., & Coelho, F. O. (2020). Explorando aprendizagens de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental sobre astronomia com o auxílio de um planetário móvel. Experiências em Ensino de Ciências, 15(1) 317-335. Recuperado de https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/507
Langhi, R. (2004). Um estudo exploratório para a inserção da Astronomia na formação de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista – UNESP, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/90856
Langhi, R., & Nardi, R. (2005). Dificuldades interpretadas nos discursos de professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental em relação ao Ensino da Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia - RELEA, 1(2), 75-92. https://doi.org/10.37156/RELEA/2005.02.075
Langhi, R., & Nardi, R. (2012). Educação em Astronomia: repensando a formação de professores. São Paulo, SP: Escrituras.
Langhi, R., & Nardi, R. (2009). Ensino da astronomia no Brasil: educação formal, informal, não formal e divulgação científica. Revista Brasileira de Ensino de Física, 31(4), 4402/1-4402/11. https://doi.org/10.1590/S1806-11172009000400014
Langhi, R., & Nardi, R. (2007). Ensino de Astronomia: erros conceituais mais comuns presentes em livros didáticos de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 24(1), 87-111. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5165914
Libâneo, J. C. (2010). Pedagogia e pedagogos, para quê? (12a ed). São Paulo, SP: Cortez.
Lima, P. G., & Santos, S. M. (2007). O coordenador pedagógico na Educação Básica: desafios e perspectivas. Revista de Educação Educere Et Educare, 2(4), 77-90. Recuperado de https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16655
MEC - Ministério da Educação (2018). Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC/CNE. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
Megid Neto, J., & Fracalanza, H. (2003). O livro didático de ciências: problemas e soluções. Revista Ciência & Educação, 9(2), 147-157. https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200001
Oliveira, D. N., & Carvalho, T. (2022). Análise dos conteúdos de astronomia nas ementas dos cursos de formação de professores. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia - RELEA, 1(34), 7-24. https://doi.org/10.37156/RELEA/2022.34.007
Oliveira, R. F. (2017). Objetos de aprendizagem no ensino de astronomia nos anos iniciais do ensino fundamental. (Trabalho de Conclusão de Curso). Licenciatura em Pedagogia, Faculdade de Ciências – UNESP, Bauru, Brasil. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/156678
Pacheco, H. P., & Zibetti, M. L. T. (2022). O ensino de astronomia em um curso de formação de professores: o caso da superfície marciana. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia – RELEA, 1(33), 107-121. https://doi.org/10.37156/RELEA/2022.33.107
Prado, A. F., & Nardi, R. (2020). Formação de professores dos anos iniciais e saberes docentes mobilizados durante um curso de formação em astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia - RELEA, 1(29), 103-116. https://doi.org/10.37156/RELEA/2020.29.103
Santos, A. G. (2020). A falta de identificação dos professores de matemática com a disciplina ao ensinar nas séries iniciais do ensino fundamental. In Anais do VII Congresso Nacional de Educação, Educação como (re)Existência: mudanças, conscientização e conhecimentos, Maceió, AL. Recuperado de https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA13_ID2705_25072020140545.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elizandra Daneize dos Santos, Vilmar Malacarne, Rodolfo Langhi
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.