Potentially Meaningful Teaching Unit integrated into a Study Situation: assessing the scientific knowledge of basic education students through Social Technology
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n2p231Keywords:
Science teaching, Study Situation, Potentially Meaningful Teaching Unit, Social TechnologyAbstract
This research aimed to evaluate the development of students' school scientific knowledge through an interdisciplinary activity based on a “Potentially Meaningful Teaching Unit” (PMTU) integrated into a “Study Situation”. To this end, the research sought to validate the integration of the SE curricular perspective and the PSTU teaching sequence, which was named “Potentially Meaningful Study Situation” (PMSS). To achieve the proposed objective, together with 32 students from the 7th year of a public school, a didactic and theoretical-curricular proposal was developed, based on a PMSS, on the development of a prototype of a Social Technology - the Low-Cost Solar Heater. The data refer to the participants' arguments and arguments during classes and the responses to a questionnaire administered at the end of the activity, which were transcribed and analyzed by Discursive Textual Analysis, based on three pre-established categories that characterize a PSSS: 1. Problematization and survey of prior knowledge; 2. Expansion of knowledge linked to disciplinary concepts; 3. Systematization of knowledge and assessment of learning. The results indicate that PMSS has the potential to contribute to a more meaningful Science education, enabling students to face scientific, technological, social, and environmental challenges with confidence and creativity, in addition to strengthening their scientific and technological literacy and the ability to solve real-world problems.References
Allain, L. R., & Fernandes, G. W. R. (Orgs.) (2022). Tecnologias sociais da permacultura e educação científica: propostas inovadoras para um currículo interdisciplinar. São Paulo, SP: Livraria da Física.
Araújo, M. S. T. de, & Abib, M. L. V. dos S. (2003). Atividades experimentais no ensino de física: Diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, 25(2), 176–194. Recuperado de https://www.scielo.br/j/rbef/a/PLkjm3N5KjnXKgDsXw5Dy4R/
Auler, D., & Delizoicov, D. (2001). Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 3(2), 122-134. https://doi.org/10.1590/1983-21172001030203
Ausubel, D. P. (2013). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa< Portugal: Plátano.
Auth, M. A. (2002). Formação de professores de ciências naturais na perspectiva temática e unificadora. (Tese de doutorado). Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/84426
Calvão, A. L., & Gama, B. S. (2022). Conhecendo algumas tecnologias sociais da Permacultura. In L. R. Allain, & G. W. R. Fernandes (Orgs.). Tecnologias Sociais da Permacultura e Educação Científica: Propostas inovadoras para um currículo interdisciplinar. (1ª ed., Cap. 2, pp. 49-76). São Paulo, SP: Livraria da Física.
Dagnino, R. (Org,). (2010). Tecnologia social: ferramenta para construir outra sociedade. (2a. ed. rev. e ampl.). Campinas, SP: Komedi.
Dagnino, R. (2014). “Ciência e tecnologia para a cidadania” ou Adequação Sociotécnica com o Povo?. In R. Dagnino. Tecnologia Social: contribuições conceituais e metodológicas (pp. 89-112). Campina Grande, PB: EDUEPB.
Delizoicov, D., & Angotti, J. A. (1992). Física. São Paulo, SP: Cortez.
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2002). Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. São Paulo, SP: Cortez.
Feenberg, A. (1991). Critical Theory of Technology. New York, United States of America: Oxford University Press.
Fernandes, G. W. R., & Allain, L. R. (2021). Diálogos entre Situação de Estudo e Permacultura: uma proposta interdisciplinar para o ensino de Ciências. In E. P. Massena, & A. S. M. Rodriguez (Orgs.). Reconfiguração Curricular no Ensino de Ciências (pp. 139-154). Ijuí, RS: Unijuí.
Fernandes, G. W. R.; Allain, L. R., & Dias, I. R. (2022). Metodologias e Abordagens Diferenciadas em Ensino de Ciências. São Paulo, SP: Livraria da Física.
Fernandes, G. W. R., Araújo, A. O., & Santos, D. L. (2022). Proposições de Situações de Estudo a partir de Práticas de Permacultura e Tecnologias Sociais. In L. R. Allain & G. W. R. Fernandes (Eds.), Tecnologias sociais da permacultura e educação científica: Propostas inovadoras para um currículo interdisciplinar (pp. 117-224). São Paulo, SP: Livraria da Física.
Fernandes, G. W. R., Mariano, H. de M., Schetino, L. P. L., & Allain, L. R. (2021). Metodologias e estratégias ativas: Um encontro com o ensino de ciências. São Paulo, SP: Livraria da Física.
Fernandes, G. W. R., Rodrigues, A. M., & Ferreira, C. A. (2021). Olhares Para O Ensino De Ciências: Tecnologias Digitais, Atividades Investigativas. São Paulo, SP: Livraria da Física.
Freire, P. (2003). Pedagogia do Oprimido. São Paulo, SP: Paz e Terra.
Gama, B. S., Guedes, B. G. de A., Allain, L. R., Goulart, M. F., & Calvão, A. L. (2022). Permacultura e Tecnologias Sociais: Bases conceituais. In L. R. Allain & G. W. R. Fernandes (Orgs.). Tecnologias sociais da permacultura e educação científica: Propostas inovadoras para um currículo interdisciplinar (pp. 29-47). São Paulo, SP: Livraria da Física.
Gehlen, S. T., Auth, M., & Auler, D. (2008). Contribuições de Freire e Vygotsky no contexto de propostas curriculares para a Educação em Ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, 7(1), 63–85. Recuperado de https://philpapers.org/archive/CHAUHD.pdf
Gehlen, S. T., Maldaner, O. A., & Delizoicov, D. (2012). Momentos pedagógicos e as etapas da situação de estudo: Complementaridades e contribuições para a Educação em Ciências. Ciência & Educação (Bauru), 18(1), 1–22. https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100001
Gil, A. C. (2002). Como Elaborar Projetos De Pesquisa (4a ed.). Barueri, SP: Atlas.
Gontijo, C. M. M. (2015). Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Comentários Críticos. Revista Brasileira de Alfabetização, 1(2), 174-190. https://doi.org/10.47249/rba.2015.v1.68
Goulart, M. F., Amorim, S. C., Rodrigues, A. C. de O., & Allain, L. R. (2022). Aproximações e contrapontos entre a Permacultura e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). In L. R. Allain & G. W. R. Fernandes (Eds.), Tecnologias sociais da permacultura e educação científica: Propostas inovadoras para um currículo interdisciplinar (pp. 79-100). São Paulo, SP: Livraria da Física.
Guedes, B. G. de A., Nascimento, G. A. S., Santos, J. L. C., Barroso, J. D., & Silva, I. R. M. e. (2022). Situação de Estudo baseada no Aquecedor Solar de Baixo Custo. In L. R. Allain & G. W. R. Fernandes (Eds.), Tecnologias sociais da permacultura e educação científica: Propostas inovadoras para um currículo interdisciplinar (pp. 125-140). São Paulo, SP: Livraria da Física.
Halmenschlager, K. R., & Souza, C. A. (2012). Abordagem temática: Uma análise dos aspectos que orientam a escolha de temas na situação de estudo. Investigações em Ensino de Ciências, 17(2), 367-384. Recuperado de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/190
Lopes, T. G. R. (2020). Desenvolvimento e Manejo de Tecnologias Sociais de Base Agroecológica na Promoção Do Saneamento Rural Em Ituberá, Bahia. (Dissertação de mestrado). Mestrado em Meio Ambiente, Águas e Saneamento, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA. Recuperado de https://maasa.ufba.br/sites/maasa.ufba.br/files/dissertacao_tassio_lopes_maasa_ufba.pdf
Magoga, T. F., Silva, J. M. da, & Muenchen, C. (2020). Situação de estudo e abordagem temática: Relações, discussões e sinalizações. Revista Contexto & Educação, 35(111), 127-147. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.111.127-147
Maldaner, O. A. (2007). Situações de estudo no ensino médio: Nova compreensão de educação básica. In R. Nardi (Ed.). A Pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil: Alguns Recortes (pp. 237–253). São Paulo, SP: Escrituras.
Massena, E. P. (2016). Situação de Estudo: processo de significação pela pesquisa em grupos interinstitucionais. Ijuí, RS: Unijuí.
Massena, E. P., & Rodriguez, A. S. M. (2021). Reconfiguração curricular no ensino de ciências. Ijuí, RS: Unijuí.
MEC (2018) Base Nacional Comum Curricular- BNCC. Brasília, DF.
Milaré, T., & Richetti, G. P. (2021). História e Compreensões da Alfabetização Científica e Tecnológica. In T. Milaré, G. P. Richetti, L. Lorenzetti, J. P. Alves Filho (Orgs.). Alfabetização científica e tecnológica na Educação em Ciências: Fundamentos e Práticas. (1ª ed., pp. 19-47). São Paulo, SP: Livraria da Física.
Moraes, R., & Galiazzi, M. do C. (2006). Discursive textual analysis: A multiple face recontructive process. Ciência & Educação (Bauru), 12(1), 117–128. https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009
Moreira, M. A. (2011a). Unidades de Enseñanza Potencialmente Significativas-UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista: Meaningful Learning Review, 1(2), 43–63. Recuperado de http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID10/v1_n2_a2011.pdf
Moreira, M. A. (2011b). Teorias De Aprendizagem (2a ed.). São Paulo, SP: Pedagógica e Universitária.
Moreira, M. A., & Massoni, N. T. (2016). Noções básicas de epistemologias e teorias de aprendizagem como subsídios para a organização de sequências de ensino-aprendizagem em ciências/física. São Paulo, SP: Livraria da Física.
Muenchen, C., Magoga, T. F., Schneider, T. M., & Araújo, L. B. de. (2019). Os três momentos pedagógicos na formação inicial de professores: o trabalho com temas geradores. In G. Watanabe (Ed.). Educação Científica Freireana na Escola. São Paulo, SP: Livraria da Física.
Oliveira, A. C. D., (2019). Alfabetização Científica e Tecnológica na Formação Inicial de Professores de Química. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/11335
Saviani, D. (2013). Pedagogia Histórico-crítica: Primeiras Aproximações. Campinas, SP: Autores Associados.
Scarpa, D. L., & Campos, N. F. (2018). Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação. Estudos Avançados, 32(94), pp. 25–41. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0003
Souza, P. de, & Fernandes, G. W. R. (2022). Science Teaching in the Base Nacional Comum Curricular and in the Currículo Referência de Minas Gerais: Analysis from the perceptions of in-service and pre-service teachers. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 13(6), pp. 1-23. https://doi.org/10.26843/rencima.v13n6a28
Vieira, L. B. G., Fernandes, G. W. R., Maldaner, O. A., & Massena, E. P. (2018). Situação de estudo: O que vem sendo publicado em eventos e periódicos da área de ensino de ciências? Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 20, e2914, pp. 1-29. https://doi.org/10.1590/1983-21172018200101
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Geraldo Wellington Rocha Fernandes, Gabriela Marques Barbosa, Luciana Resende Allain, Danilo Lopes Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.