Using the conceptual profile of substance to plan teaching and to analyze learning process

Authors

  • Jaqueline Dantas Sabino Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências Universidade Federal Rural de Pernambuco Rua Dom Manoel de Medeiros, s/n Recife, Pernambuco, Brasil
  • Edenia Maria Ribeiro do Amaral Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências Universidade Federal Rural de Pernambuco Rua Dom Manoel de Medeiros, s/n Recife, Pernambuco, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n1p245

Keywords:

Conceptual profile, substance, teaching learning sequence, conceptualization

Abstract

This study aimed to analyze the emergence of zones of the conceptual profile of substance and the process of conceptualization experienced by students when involved in different activities. Methodology was structured in two steps: planning and design of a teaching learning sequence using ideas proposed by Mehéut (2005) and zones of the conceptual profile of substance proposed by Silva and Amaral (2013); and application and analysis of the activities experienced along the sequence. Three lessons were videotaped (4h) and transcribed for analysis; also, we applied a questionnaire for all students and interviewed two of them. The results showed that four from five zones of the conceptual profile of substance emerged throughout the classes and in responses for the questionnaire – generalist, utilitarist/pragmatic, substancialist, rationalist – ideas related to the relational zone did not emerge in the classes. The didactic activities promoted oscillations in the student’s ways of speaking on substance, and it seemed to characterize the process of conceptualization experienced by them. This showed a relevant aspect for teaching practice: importance of the teacher being aware of zones of the conceptual profile of the concept focused in teaching, considering their important role, not only in planning, but also in mediating and leading the discussions in lessons.

Author Biographies

Jaqueline Dantas Sabino, Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências Universidade Federal Rural de Pernambuco Rua Dom Manoel de Medeiros, s/n Recife, Pernambuco, Brasil

Mestre em Ensino das Ciências e Licenciada em Química pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) trabalhando na linha de pesquisa de Perfil Conceitual, processo de ensino-aprendizagem e construção de significados. experiência na área de Química, com ênfase em Ensino de Química, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de química, química orgânica, educação química, metais e água, formação de conceitos, Perfil Conceitual em salas de aula de Química. Foi integrante do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência de 2008 a 2010. Atua como professora de Química no ensino básico. É membro do Núcleo de Pesquisa em Didática e Conceituação em Ciência ? NUPEDICC/CNPq, coordenado pela professora Dr.ª Edenia Maria Ribeiro do Amaral

Edenia Maria Ribeiro do Amaral, Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências Universidade Federal Rural de Pernambuco Rua Dom Manoel de Medeiros, s/n Recife, Pernambuco, Brasil

Possui graduação em Engenharia Química pela Universidade Federal de Pernambuco (1985), mestrado em Tecnologias Energéticas Nucleares pela Universidade Federal de Pernambuco (1992), doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004), com estágio doutoral na University of Leeds - UK (2002-2003). Pós-doutorado no Centre for Studies in Science and Mathematics Education na University of Leeds (2009-2010). Professora Associada da Universidade Federal Rural de Pernambuco, atuando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e no Curso de Licenciatura em Química. Vem desenvolvendo pesquisas na área de Ensino de Ciências, com ênfase no Ensino-Aprendizagem de Química, atuando principalmente com relação aos seguintes temas de interesse: perfil conceitual, linguagem e cognição em sala de aula, contextualização e relação entre conhecimento científico e aspectos socioculturais que emergem no ensino-aprendizagem de ciências. Coordena o NUPEDICC - Núcleo de Pesquisa em Didática e Conceituação em Ciência - UFRPE, www.nupedicc.com.br

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Published

2018-04-30

How to Cite

Sabino, J. D., & do Amaral, E. M. R. (2018). Using the conceptual profile of substance to plan teaching and to analyze learning process. Investigations in Science Education, 23(1), 245–265. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n1p245