School dropout and retention in the Degree Course in Chemistry at the Institute of Chemistry – UFRGS

Authors

  • André Cristo Daitx Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Rochele de Quadros Loguercio Instituto de Química Universidade Federal do Rio Grande do Sul Avenida Bento Gonçalves, 9500, Porto Alegre, RS, Brasil
  • Ricardo Strack Instituto de Química Universidade Federal do Rio Grande do Sul Avenida Bento Gonçalves, 9500, Porto Alegre, RS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n2p153

Keywords:

Chemistry graduation, School Dropout, School Retention, Higher education.

Abstract

In recent years the discussion on educational issues in the country have emphasized teacher training courses as a major factor that can positively impact on changes in education. It is known however, that in a course like chemistry, hardly undergraduates can complete their training within the period provided by the institution also eventually evading before the period. This paper aims to study the dropout and school retention of students of the night Degree course in Chemistry, at the UFRGS Institute of Chemistry, with admission to the 2009-2013 period, understanding the first as the final output of the student of his course of origin and the second as the suspension of regular student progression within the stages of academic training, usually associated with unsatisfactory academic (performance and/or frequency) or registration locking situation. Items such as methodology, teaching, reproof, curriculum, offering of limited schedules, acceptance by peers and teachers, and infrastructure are some of the items investigated as possible reasons contributing to dropout and retention of students. It might be noted that in some cases, a bad reception from colleagues, professors and University, associated with a lack of identity related to the course, lack of alternative methodological strategies, ineffective teaching by teachers and high rate of early failures are contributing factors for dropout and retention of students.

Author Biography

André Cristo Daitx, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduado em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Estudante de Mestrado junto ao Programa de Pós Graduação em Educação e Ensino de Ciências: Química da Vida e Saúde - UFRGS.

References

Adachi, A. A. C. T. (2009). Evasão e Evadidos nos Cursos de Graduação da Universidade Federal de Minas Gerais (Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte). Recuperado de http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/HJPB-7UPMBA

Bourdieu, P. (2006). A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo, SP: Zouk.

Braga, M.M.; Miranda-Pinto, C.O.B.; & Cardeal, Z.D. (1997). Perfil sócio-econômico dos alunos, repetência e evasão no curso de química da UFMG. Química Nova, 20(4), 438-444. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/qn/v20n4/4972.pdf

Comissão Especial de Estudos sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras (1997). Diplomação, Retenção e Evasão nos Cursos de Graduação em Instituições de Ensino Superior Públicas [Versão Digital]. Recuperado de http://www.udesc.br/arquivos/id_submenu/102/diplomacao.pdf

Comissão Permanente de Seleção da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - COPERSE (2013). Manual do Candidato – Vestibular 2014 [Versão Digital]. Recuperado de http://www.ufrgs.br/coperse/concurso-vestibular/anteriores/2014/manual_CV2014.pdf

Conselho Universitário da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - CONSUN (2001). Decisão 02/2011 - Trote Acadêmico [Versão Digital]. Recuperado de http://www.ufrgs.br/consun/legislacao/documentos/Dec00201Modificada.pdf

Cunha, A. M.; Tunes, E.; & Silva, R. R. (2001). Evasão do curso de química da Universidadede Brasília: a interpretação do aluno evadido. Química Nova, 24(1), 262-280. doi: 10.1590/S0100-40422001000200019

Günther, H. (2003). Como elaborar um questionário. (Planejamento de Pesquisa nas Ciências Sociais, Vol. 01) Brasília, DF: UnB, Laboratório de Psicologia Ambiental. Recuperado de http://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/lapsam/Texto_11_-_Como_elaborar_um_questionario.pdf

Jesus, J. A.; Silva M. S.; & Santana, G. P. (2013). Evasão dos discentes de Química da Universidade Federal do Amazonas. Scientia Amazonia, 2(3), 28-39. Recuperado de http://www.scientia.ufam.edu.br/attachments/article/26/v2 n3 28-39 2013.pdf

Kipnis, B. (2000). A pesquisa institucional e a educação superior brasileira: um estudo de caso longitudinal da evasão. Caderno Linhas Críticas, Brasília, 6(11), 109-130. Recuperado de http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/6669/5384

________; Bareicha, P.; Taveira, A. C.; Magalhães, C.; Assis, M. H. de; & Oliveira, T. P. (1998). Índices de evasão dos cursos na Universidade de Brasília e suas perspectivas. Caderno Linhas Críticas, 5-6, 131-145. Recuperado de http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/viewFile/6814/5477

Lima Júnior, P.; Ostermann, F; & Rezende, F. (2012). Análise dos condicionantes sociais da evasão e retenção em cursos de graduação em Física à luz da sociologia de Bourdieu. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 12(1), 37-60. Recuperado de https://seer.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/2422/1822

Lüdke, M.; & André, M. E. D. A. (1986) Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo, SP: E.P.U.

Machado, S. P.; Melo Filho, J. M.; & Pinto, A. C. (2005). A evasão nos cursos de graduação de química: uma experiência de sucesso feita no instituto de química da universidade federal do rio de janeiro para diminuir a evasão. Química Nova, 28, Suplemento, S41-S43. doi: 10.1590/S0100-40422005000700008

Moraes, F. A. A.; Freitas, R.M.; Verediano, F.C.; de Fátima, A.; & Quadros, A.L. (2010). Perfil dos estudantes de Química da Universidade Federal de Minas Gerais. In XV Encontro Nacional de Ensino de Química (ENEQ) (p. 9). Brasília, DF.

Nascimento Jr, D. F.; Santos, M.B.H.; Silva, T.P.; & Nascimento, Y. J. S. (2012). Perfil socioeconômico dos alunos de curso de Licenciatura em Química da UEPB. In Encontro Nacional de Educação, Ciência e Tecnologia da UEPB (p.11). Campina Grande, PB.

Nisbet, J. & Watt, J. (1978). Case Study. Guides in Educational Research, Readguide 26. Nottingham: School of Education, University of Nottingham.

Nogueira, M. A. & Catani, A. (Orgs.). (1998). Escritos de educação. Petrópolis, RJ: Vozes.

Peixoto, M. C. L.; Braga, M. M.; & Bogutchi, T. F. (2003). A evasão no ensino superior brasileiro: o caso da UFMG. Avaliação-Revista da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior. 8(1), 161-189. Recuperado de http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=avaliacao&page=article&op=view&path%5B%5D=1237&path%5B%5D=1227

Silva, Y. P. (2013). Ingresso de diplomado no curso de licenciatura em química: voltar por quê? (Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Rio Grande do Sul). Recuperado de http://hdl.handle.net/10183/90063

Vianna, J. F.; Aydos, M. C.; & Siqueira, O.S. (1997). Curso noturno de licenciatura em Química – uma década de experiência na UFMS. Química Nova, 20(2), 213-218. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/qn/v20n2/4937.pdf

Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89-125. Recuperado de http://rer.sagepub.com/content/45/1/89.extract

Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS (2014). Currículo do curso de Licenciatura em Química. Recuperado de http://www1.ufrgs.br/graduacao/xInformacoesAcademicas/curriculo.php?CodCurso=343&CodHabilitacao=115&CodCurriculo=324&sem=%202014012

Published

2016-09-17

How to Cite

Daitx, A. C., Loguercio, R. de Q., & Strack, R. (2016). School dropout and retention in the Degree Course in Chemistry at the Institute of Chemistry – UFRGS. Investigations in Science Education, 21(2), 153–178. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n2p153