A metric profile of research highlighting teacher training in Science Education in Brazil

Authors

  • Julio César Castilho Razera Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).
  • Carla Maria Santana Matos Colégio Municipal de Antas, Bahia, Brasil
  • Fernando Bastos Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (UNESP).

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n1p2000

Keywords:

Teacher training, Scientometrics, Research field, Journals

Abstract

This paper focuses on what current literature indicates about the need to learn about the teacher training research field in a wide-ranging and profound manner. Within this framework, the objective was to outline a metric profile of the research field of teacher training in Science Education in Brazil, based on articles from journals in this field. This project is part of extensive research on the subject, in which we make use of theoretical and methodological bases of descriptive statistics, bibliometrics and scientometrics. In this research, 406 articles on teacher training published in the following five Brazilian Science Education journals were analysed, from their first issue until the last issue of 2016: IENCI, Ciência & Educação, Ensaio, RBPEC and Alexandria. The set of indicators shows that the field merges own attributes (e.g. type of underlying literature; strong presence of female authors) with characteristics that are shared with other fields (e.g. distribution of productivity on a specific topic). The analyses performed suggest a profile of little theoretical production and low epistemic autonomy of the research field of teacher training in Science Education. There is clear import and use of theoretical and methodological references from other fields of research, particularly Education, Philosophy and Psychology.

Author Biographies

Julio César Castilho Razera, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

Docente da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Departamento de Ciências Biológicas. Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores.

Carla Maria Santana Matos, Colégio Municipal de Antas, Bahia, Brasil

Mestre em Educação Científica e Formação de Professores. Professora de Ciências do Colégio Municipal Santo Antônio, Sítio do Quinto, Bahia, Brasil. Coordenadora Pedagógica do Colégio Municipal de Antas, Antas, Bahia, Brasil.

Fernando Bastos, Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (UNESP).

Docente da Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (UNESP). Faculdade de Ciências. Departamento de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência.

References

Agresti, A., & Finlay, B. (2012). Métodos estatísticos para as ciências sociais. (4a ed.) Porto Alegre: Penso.

André, M. (2010). Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, 33(3), 174-181. Recuperado de http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8075/5719

André, M. (2009). A produção acadêmica sobre formação de professores: um estudo comparativo das dissertações e teses defendidas nos anos 1990 e 2000. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, 1(1), 41-56. Recuperado de https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/v1n1_2b/3

André, M. (1991). Técnicas qualitativas e quantitativas de pesquisa: oposição ou convergência? Cadernos CERU, 3(2), 161-165.

André, M., Simões, R. H. S., Carvalho, J. M., & Brzezinski, I. (1999). Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação & Sociedade, ano XX, 68, 301-309. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/es/v20n68/a15v2068

Bardin, L. (2004). Análise de conteúdo. (3a ed.) Lisboa, Portugal: Edições 70.

Bourdieu, P. (2004). Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. (Trad. Denice B. Catani). São Paulo, SP: Unesp.

Campos, L. M. L., Spazziani, M. L., Diniz, R. E. S., Alves, G., Viveiro, A. A., Soares, M. N., Redling, J. P., Campos, R. S. O. (2009). Produção científica sobre formação de professores de ciências em eventos científicos na area de Educação: primeiras revelações. In Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Florianópolis, SC. Recuperado de http://www.posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/887.pdf

Demo, P. (1995). Metodologia científica em Ciências Sociais. São Paulo, SP: Atlas.

Gatti, B. (2004). Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, 30(1), 11-30. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n1/a02v30n1.pdf

Gauthier, C., Stéphane, M., Desbiens, J., Malo, A., & Simard, D. (1998). Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí, RS: Unijuí.

Gingras, Y. (2016). Os desvios da avaliação da pesquisa: o bom uso da bibliometria. Rio de Janeiro, RJ: Ufrj.

Giroux, H. A. (1997). Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed.

Günther, H. (2006). Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, 22(2), 201-210. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/%0D/ptp/v22n2/a10v22n2.pdf

Hood, W. W., & Wilson, C. S. (2001). The literature of bibliometrics, scientometrics, and informetrics. Scientometrics, 52(2), 291 - 314. https://doi.org/10.1023/A:1017919924342

Kmeteuk Filho, O. (2005). Pesquisa e análise estatística. Rio de Janeiro, RJ: Fundo de Cultura.

Leydesdorff, L., & Milojevic, S. (2015). Scientometrics. In J. D. Wright, & M. Lynch, (Eds.). International Ecyclopedia of Social and Behavioral Sciences, section 8.5: Science and Technology Studies, subsection 85030, v21, (322-327), Oxford: Elsevier. Recuperado de: https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1208/1208.4566.pdf

Marcelo Garcia, C. (1999). Formação de professores. Para uma mudança educativa. Porto, Portugal: Porto.

Matos, C. M. S. (2017). Estudo cienciométrico das referências bibliométricas de artigos que destacam a formação de professores em periódicos brasileiros da área de Educação em Ciências. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, BA. Recuperado de http://www2.uesb.br/ppg/ppgecfp/wp-content/uploads/2017/08/Carla-Maria-Santana-Matos-Mest.-em-Educa%C3%A7%C3%A3o-UESB_2017.pdf

Matos, C. M. S., & Razera, J. C. C. (2017). O uso de referenciais com perspectivas críticas e/ou reflexivas em trabalhos sobre formação de professores na área de Educação em Ciências. In P. Membiela, N. Casado, M. I. Cebreiros, & M. Vidal (Eds.). La enseñanza de las ciencias en el actual contexto educativo (pp. 91-96). Ourense, España: Educación Editora.

Maz, A. et al. (2009). La educación matemática en la revista Enseñanza de las Ciencias, Enseñanza de las Ciencias, 27(2),185-194. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/132236/332867

Muruguesan, P., & Moravcsik, M. J. (1978). Variation of the Nature of citation measures with journals and scientific specialties. Journal of the American Society for InfQrmation Science, 29(3),141-147. https://doi.org/10.1002/asi.4630290307

Nóvoa, A. (Org.). (1992). Os professores e a sua formação. Lisboa, Portugal: Dom Quixote.

Ortiz, R. (2012). As ciências sociais e a diversidade de sotaques. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 27(78), 7-24. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/rbcsoc/v27n78/v27n78a01.pdf

Razera, J. C. C. (2016). A formação de professores em artigos da revista Ciência & Educação. Ciência & Educação (Bauru), 22(3), 561-583. https://doi.org/10.1590/1516-731320160030002

Rigolin, C. C. D., Hayashi, C. R. M., & Hayashi, M. C. P. I. (2013). Métricas da participação feminina na ciência e tecnologia no contexto dos INCTs: primeiras aproximações. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, 9(1), 143-170. Recuperado de: http://revista.ibict.br/liinc/article/download/3400/2987

Schön, D. A. (2000). Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-21. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Silva, O. B., & Queiroz, S. L. (2016). Mapeamento da pesquisa no campo da formação de professores de Química no Brasil. Investigações em Ensino de Ciências, 21(1), 62-93. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/viewFile/28/10

Slongo, I. I. P., & Delizoicov, D. (2006). Um panorama da produção acadêmica em ensino de Biologia desenvolvida em programas nacionais de pós-graduação. Investigações em Ensino de Ciências, 11(3), 323-341. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/486/289

Smith, L. C. (1981). Citation analysis. Library trends, 30, 83-106. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.172.9584&rep=rep1&type=pdf

Spinak, E. (1996). Diccionario enciclopédico de bibliometría, cienciometría e informetría. Caracas, Venezuela: Unesco.

Tardif, M. (2004). Saberes docentes e formação profissional. (4a ed.) Petrópolis, RJ: Vozes.

Urbizagástegui, R. (2008). A produtividade dos autores sobre a lei de Lotka. Ciência da Informação, Brasília, 37(2), 87-102. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ci/v37n2/a07v37n2.pdf

Urbizagástegui, R. (2009). Elitismo na literatura sobre a produtividade dos autores. Ciência da Informação, Brasília, 38(2), 69-79. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ci/v38n2/06.pdf

Vanti, N. A. P. (2002). Da bibliometria à webometria: uma exploração conceitual dos mecanismos utilizados para medir o registro da informação e a difusão do conhecimento. Ciência da Informação, 31(2), 152-162. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ci/v31n2/12918.pdf

Vanti, N. A. P. (2000). Métodos cuantitativos de evaluación de la ciencia: bibliometría, cienciometría e informetría. Investigación Bibliotecológica, 14(29), 9-23. https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2000.29.3943

Zeichner, K. M. (1993). A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa, Portugal: Educa.

Published

2019-04-30

How to Cite

Razera, J. C. C., Matos, C. M. S., & Bastos, F. (2019). A metric profile of research highlighting teacher training in Science Education in Brazil. Investigations in Science Education, 24(1), 200–222. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n1p2000