Group of teaching studies with a focus on science, technology and society in childhood education: contributions and perspectives

Authors

  • Juliana Sauerbier UTFPR
  • Juliana Pinto Viecheneski Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pedagoga do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná Rua Pedro Koppe, nº 100, Vila Matilde, Irati, Paraná, Brasil
  • Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto Silveira Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia – PPGECT Universidade Tecnológica Federal do Paraná Rua Doutor Washington Subtil Chueire, 330 Jardim Carvalho, Ponta Grossa, Paraná, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p349

Keywords:

Continuing education, Science, Technology and Society, Scientific and Technological Literacy, Science teaching, Child education

Abstract

This article presents the results of a professional master's research, from the Graduate Program in Science and Technology Teaching at the Federal Technological University of Paraná - Ponta Grossa Campus (UTFPR-PG), which was developed from the implementation of a nucleus of teaching studies, with a focus on Science, Technology and Society, in a Municipal Children's Education Center (CMEI), in the city of Ponta Grossa - PR. The methodological approach was qualitative, interpretive in nature with participant observation, enabling the understanding of the entire investigated process. Participants were: 7 teachers and 70 students, aged between 3 and 5 years; thus totaling 77 research collaborators. The aim of this study was to verify the contributions of a Center for Teaching Studies in Early Childhood Education with a focus on Science, Technology and Society for Scientific and Technological Literacy in Science Teaching. Data collection occurred through notes in field diaries, reports, footage, photographs, audios, videos, questionnaires, tutorials and didactic sequences. The results point to the lack of a reflective posture about science and technology and its implications for society. We highlight that discussions should take place from Kindergarten, when teachers at this stage of education must make children aware of the problems of the world in which they live, making them increasingly critical, reflective, questioning and active in society.

Author Biography

Juliana Sauerbier, UTFPR

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2001), Especialização em Educação Infantil e Séries Iniciais pela Faculdade Internacional de Curitiba(2003), é Brinquedista ( 2013) pela Associação Brasileira de Brinquedotecas, faz Mestrado em Ensino, Ciência e Tecnologia na UTFPR, sendo membro do grupo de pesquisa em Ciência, Educação, Tecnologia e Sociedade. Tem vasta experiência na área de Educação como Professora e Pedagoga da 1ª etapa da Educação Básica e facilidade em trabalhar com a formação de profissionais da área. Foi Tutora a Distância do Curso de Pedagogia oferta especial- da Universidade Estadual de Ponta Grossa e Pedagoga Institucional da Faculdade Secal (Sociedade Educativa e Cultural Amélia Ltda). Atualmente é Professora do Curso de Pedagogia, nesta Instituição, das disciplinas de Estágio Supervisionado na Educação Infantil, Estágio Supervisionado na EJA, Estágio Supervisionado em Formação de docentes, na disciplina de Jogos, corpo e movimento, de Fundamentos Teóricos e Metodológicos da Educação Infantil, é Coordenadora da Brinquedoteca Institucional e membro do Colegiado do Curso de Pedagogia. Também é Professora da Educação Infantil da Prefeitura Municipal de Ponta Grossa, trabalhou na Secretaria Municipal de Educação na função de Assessora Pedagógica e formadora dos Professores da Educação Infantil da Rede Municipal, atualmente é Pedagoga de um Centro Municipal de Educação Infantil.

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Published

2021-08-31

How to Cite

Sauerbier, J., Viecheneski, J. P., & Silveira, R. M. C. F. (2021). Group of teaching studies with a focus on science, technology and society in childhood education: contributions and perspectives. Investigations in Science Education, 26(2), 349–377. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p349