The tale “Great is the water” by Primo Levi, as a theme for the study and understanding of the viscosity concept
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n1p160Keywords:
Learning, Tales, Experiments, Water PollutionAbstract
This article presents results of a qualitative research carried out with high school students from a Public School in the city of Maringá-PR, in order to answer the question: what pedagogical potentials, in the viscosity learning concept, has been revealed by the “Great is water” tale? Therefore, analyzing the contributions of this tale written by Primo Levi to the teaching and learning processes. For this purpose, it was used the tale, questions composed of open questions and an investigative experiment that will configure data collection instruments. The study allowed meaningful discussions regarding the use and contributions of the tale undertaken as a problematic tool for knowledge construction. In the discussions, it is highlighted the importance of methodologies that make reflections about the conceptions of the students on the similarity of concepts like viscosity and density possible. Furthermore, reflections about environmental problems and the concept of viscosity were significant points featured in the research.References
Atkins, P., Laverman, L., & Jones, L. (2018). Princípios de química: questionando a vida moderna e o meio ambiente. Porto Alegre, RS: Bookman.
Bachelard, G. (1996). A formação do espírito científico. Rio de Janeiro, RJ: Contraponto.
Boyd, B. (2009). On the origin of stories. Cambridge, United States of America: The Belknap Press.
MEC (2002). PCN+ ensino médio: orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Secretaria de Educação Média e Tecnológica (SEMTEC). Brasília, DF: MEC/SEMTEC.
MEC (2018). Base nacional comum curricular. Ministério da Educação. Brasília, DF: MEC.
Brown, T., Lemay, H. E., Bursten, B. E., Murphy, C. J., Woodward, P. M., & Stoltzfus, M. W. (2016). Química: a ciência central. São Paulo, SP: Pearson Education do Brasil.
Cancian, C. A. (2013). Efeito da temperatura na viscosidade dinâmica dos óleos lubrificantes SAE 5W20, SAE 5W30 e SAE 5W40. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, 11(2), 228-238. http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v11i2.228238
Carvalho, A. M. P., De Oliveira, C., & Scarpa, D. (2014). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. In A. M. P. de Carvalho (Org.). São Paulo, SP: Cengage Learning.
Catton, K. B., Webster, D. R., & Yen, J. (2012). The effect of fluid viscosity, habitat temperature, and body size on the flow disturbance of Euchaeta. Limnology and Oceanography: Fluids and Environments, 2(1), 80-92. https://doi.org/10.1215/21573689-1894514
Çengel, Y. A., & Cimbala, J. M. (2015). Mecânica dos fluidos-3: fundamentos e aplicações. Porto Alegre, RS: AMGH.
Da Silva, A. M. (2011). Proposta para tornar o ensino de química mais atraente. Revista de Química Industrial, 711(7), 1-12. Recuperado de https://www.abq.org.br/rqi/2011/731/RQI-731-pagina7-Proposta-para-Tornar-o-Ensino-de-Quimica-mais-Atraente.pdf
De Araújo Jr, J., & Santos Jr, S. S. (2018). Revisitando o experimento de viscosidade intrínseca de Shoemaker e Garland: uma abordagem ambiental. Química Nova na Escola, 40(2),121-125. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160113
De Oliveira, A. G., & Silveira, D. (2013). A importância da ciência para a sociedade. Infarma-Ciências Farmacêuticas, 25(4),169. http://dx.doi.org/10.14450/2318-9312.v25.e4.a2013.pp169
Diaz, P. S., Vendruscolo, C. T., & Vendruscolo, J. L. S. (2004). Reologia de xantana: uma revisão sobre a influência de eletrólitos na viscosidade de soluções aquosas de gomas xantana. Semina: Ciências Exatas e Tecnológicas, 25(1),15-28. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/d46f/b52fd87b41ab506f9105b43c730453a77abd.pdf
Diniz, F. E., Silva, C. D. D., Silva, O. G., & Santos, D. B. (2021). O Ensino de química integrado a temas ambientais: um relato de experiência com escolares do ensino médio. Research, Society and Development, 10(8), 1-9. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i8.17378
Giraldi, P. M., & Galvão, C. (2021). Educação científica e tecnológica e literatura: uma leitura de A Caverna de José Saramago. Perspectiva, 39(3), 1-20. http://dx.doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e77506
Granda, L. P., Maximovitch, M. C., & Faria, A. G. V. (2017). Obstáculo epistemológico na aprendizagem do conceito de viscosidade. Revista Debates em Ensino de Química, 1(1), 62-71. Recuperado de http://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/1265
Inamura, P. Y. (2008). Efeito da radiação gama sobre a viscosidade de soluções de gelatina e pectina utilizadas na indústria de alimentos. (Dissertação de Mestrado). Instituto de Pesquisas Energéticas e Nucleares, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP. Recuperado de https://teses.usp.br/teses/disponiveis/85/85131/tde-14052012-143951/pt-br.php
Levi, P. (1988). É isto um homem? Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Levi, P. (2001). A tabela periódica. Rio de Janeiro, RJ: Relume-Dumará.
Levi, P. (2005). 71 contos de Primo Levi. Rio de Janeiro, RJ: Companhia das Letras.
Minayo, M. C. S. (2015). O Desafio da pesquisa social. In M. C. S. Minayo (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade (pp. 9-29). (34a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2020). Análise textual discursiva. Ijuí, RS: Editora da Unijuí.
Morin, E. (2005). Ciência com consciência. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil.
Morin, E. (2015). Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre, RS: Sulina.
Murad, S., & Vicente, R. (2010). Ciência e literatura: irradiações e convergências. Revista de Letras, 50(2), 389-405. Recuperado de https://periodicos.fclar.unesp.br/letras/article/view/4705
Navas, D. (2020). Literatura e ciência: campos antagônicos ou complementares? Ciência e Cultura, 72(1), 37-40. http://dx.doi.org/10.21800/2317-66602020000100012
Oliveira, P. W., & Santos, N. P. (2017). Literatura e química: possíveis interações. Revista Scientiarum Historia, 1(1), 1-9. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i1.153
SEED (2008). Diretrizes curriculares da educação básica. Física. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte. Paraná: SEED. Recuperado de http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_fis.pdf
Pasqualini, J. C., & Lavoura, T. N. (2020). Transmissão do conhecimento em debate: estaria a pedagogia histórico-crítica reabilitando o ensino tradicional? Educação em Revista, 36, 1-24. https://doi.org/10.1590/0102-4698221954
Pinto Neto, P. C. (2008). A química segundo Primo Levi. In XIV Anais Encontro Nacional de Ensino de Química. Curitiba, PR. Recuperado de http://www.quimica.ufpr.br/eduquim/eneq2008/resumos/R0880-1.pdf
Pinto Neto, P. C. (2012). Química e literatura na formação de professores. Educação: teoria e prática, 22(40), 114-127. Recuperado de https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6274
Rao, M. A. (2010). Rheology of fluid and semisolid foods: principles and applications. New York, United States of America: Springer.
Rieutord, M. (2015). Fluid dynamics: an introduction. New York, United States of America: Springer.
Rossi, A.V., Massarotto, A. M., Garcia, F. B. T., Anselmo, R. T., De Marco, I. L. G., Curralero, I. C. B., Terra, J., & Zanini, M. C. (2008). Reflexões sobre o que se ensina e o que se aprende sobre densidade a partir da escolarização. Química Nova na Escola, 30, 55-60. Recuperado de https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3072454/mod_resource/content/1/artigo%20densidade.pdf
Sampaio, M. M., Vaz, E. L. S., Monteiro, M. A. A., Acciari, H., & Codaro, E. N. (2015). Uma atividade experimental para o entendimento do conceito de viscosidade. Química Nova na Escola, 37(3), 232-235. http://dx.doi.org/10.5935/0104-8899.20150043
Silva, B. S., Neto, J. S. L., Silva, L. S., Cristian, P., & Barbosa, U. R. (2018). Quebra de correntes marinhas decorrentes dos corais: diminuição da velocidade da onda com o atrito de viscosidade. In Anais Colóquio Estadual de Pesquisa Multidisciplinar & Congresso Nacional de Pesquisa Multidisciplinar. Mineiros, GO. Recuperado de https://unifimes.edu.br/ojs/index.php/coloquio/article/view/484
Silveira, M. P. (2013). Literatura e ciência: Monteiro Lobato e o ensino de química. (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP. Recuperado de https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81132/tde-01122014-153625/pt-br.php
Vaz, E. L. S., Acciari, H. A., Assis, A., & Codaro, E. R. (2012). Uma experiência didática sobre viscosidade e densidade. Química Nova na Escola, 34(3),155-158. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc34_3/08-EEQ-111-10.pdf
Vonnegut, K. Matadouro 5. (2019). Rio de Janeiro, RJ: Intrínseca.
Zanetic, J. (2006). Física e literatura: construindo uma ponte entre as duas culturas. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 13, 55-70. Recuperado de https://www.scielo.br/j/hcsm/a/JDfShKQ4dxHXV7zWDx85ZcC/abstract/?lang=pt
Zunshine, L. (2006). Why we read fiction. Columbus, United States of America: The Ohio State University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.