Affectiveness and professor student relationship: contributions to teaching and learning processes in Science in middle school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n1p122

Keywords:

Teacher-student relationship, Affectivity, Science teaching

Abstract

The discussion of factors related to the quality of Science Teaching in High School has been the scope of several researches in this area. Among these factors are teacher training, school curriculum and teaching approaches. In this sense, the purpose of this article is to present a cut of a doctoral research, discussing the teachers’ perception about the influence of affectivity and the teacher-student relationship in the teaching and learning processes in the area of Nature Sciences in secondary education, in order to relate them to the other factors mentioned above. The data were obtained from questionnaires and interviews with teachers who minister or ministered the constituent disciplines of the area (Chemistry, Physics and Biology) and were analyzed through Discursive Textual Analysis (ATD), structuring one of the research stages, the which is qualitative and ethnographic, and is developed in two public high schools in the North of the State of Rio Grande do Sul. From the discussion of the contributions originating from the analysis of the data obtained with the teachers, based on the theoretical references of socio-culturalist hallmark, that underpin the research, it was possible to perceive and recognize the importance of teacher-student relationships and affectivity for the teaching and learning processes in Sciences. However, it has been shown that these aspects are not always addressed in teacher training, as well as there is not always room for these discussions and reflections in school and in the construction of the school curriculum. Therefore, it is believed that bringing these elements to the debate will contribute to the advancement of research on practices of Higher Education Science Teaching.

Author Biographies

Bruna Carminatti, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFRGS).Mestra em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFRGS).Licenciada em Química (UPF).Professora Assistente da Área da Química do Instituto de Ciências Exatas e Geociências da UPF.

José Claudio Del Pino, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor associado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor-Orientador do PPG Educação em Ciência Química da Vida e Saúde e do PPG Química ambos da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

André, M. E. D. A. de. (2004). Etnografia da prática escolar (11a ed.). São Paulo, SP: Papirus.

Camargo, D. de. (2004). As emoções e a escola. Curitiba, PR: Travessa dos Editores.

Chassot, A. I. (1990). A educação no ensino de Química. Ijuí, RS: Unijuí.

Chassot, A. I. (2001). Alfabetização Científica: questões e desafios para a educação (2a.ed.). Ijuí, RS: Unijuí.

Chassot, A. I. (2003a). Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, 22, 89-100. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009

Chassot, A. I. (2003b). Educação ConsCiência. Santa Cruz do Sul, RS: Edunisc.

Coll, C. (2003). Psicologia e currículo (5a ed.). São Paulo, SP: Ática.

Freire, P. (2002a). Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa (23a ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.

Freire, P. (2002b). Pedagogia do oprimido (34a. ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.

Holly, M. L. (2000). Investigando a vida profissional dos professores: diários biográficos. In A. Nóvoa (Org.). Vidas de professores (pp. 79-110). Porto, Portugal: Porto.

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Revista Archives of Psychology, 22, 1-55. Recuperado de https://legacy.voteview.com/pdf/Likert_1932.pdf

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. de. (2013). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas (2a ed.). São Paulo, SP: Epu.

Mizukami, M. das G. N. (1987). Ensino: as abordagens do processo. São Paulo, SP: Epu.

Moraes, R., & Galiazzi, M. do C. (2013). Análise Textual Discursiva (2a ed. rev.). Ijuí, RS: Unijuí.

Morales, P. (2009). A relação professor-aluno: o que é, como se faz (8a ed.). São Paulo, SP: Loyola.

Sacristán, J. G. (2010). O que significa currículo? In J. G. Sacristán (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo (pp. 16-35). Porto Alegre, RS: Penso.

Santomé, J. T. (1998). Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre, RS: Artmed.

Santos, W. L. P. dos., & Schnetzler, R. P. (2000). Educação em Química: compromisso com a cidadania (2a ed.). Ijuí, RS: Unijuí.

SEDUC-RS (2011). Proposta pedagógica para o Ensino Médio Politécnico e Educação Profissional integrada ao Ensino Médio. Secretaria da Educação do Estado do Rio Grande do Sul. Recuperado de http://www.educacao.rs.gov.br/dados/ens_med_proposta.pdf

SEDUC-RS (2016). Reestruturação curricular ensino fundamental e médio: documento orientador. Secretaria da Educação do Estado do Rio Grande do Sul. Recuperado de http://www.educacao.rs.gov.br/upload/arquivos/201702/09164831-reestruturacao-curricular-ensino-fundamental-e-medio-2016-documento-orientador.pdf

Tardif, M. (2012). Saberes docentes e formação profissional (14a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Tardif, M., & Lessard, C. (2013). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas (7a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Tassoni, E. C. M. (2000). Afetividade e aprendizagem: a relação professor-aluno. In 23a Reunião Anual da ANPed. Recuperado de http://23reuniao.anped.org.br/textos/2019t.pdf

Veiga, I. P. A. (2015). Professor: tecnólogo do ensino ou agente social? In I. P. A. Veiga & A. L. Amaral. (Orgs.). Formação de professores: políticas e debates (pp. 61-87). Campinas, SP: Papirus.

Vigotsky, L. S. (2001). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes.

Vigotsky, L. S. (2003). Psicologia pedagógica. Porto Alegre, RS: Artmed.

Vigotsky, L. S. (2007). A formação social da mente (7a ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes.

Wallon, H. (2007). A evolução psicológica da criança. São Paulo, SP: Martins Fontes.

Published

2019-04-30

How to Cite

Carminatti, B., & Del Pino, J. C. (2019). Affectiveness and professor student relationship: contributions to teaching and learning processes in Science in middle school. Investigations in Science Education, 24(1), 122–138. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n1p122