The Experimentation by the undergraduates in Chemistry: relations with the formative context
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p313Keywords:
Teacher training, Experimentation, Social Representation, Structural approachAbstract
This paper presents a study with undergraduates of two chemistry courses, the Chemistry course A, and the Chemistry undergraduate course B. The study aims to investigate the Social Representations (SR) of these two groups about "experimentation" and to establish relations between these representations and the formative context of these students. It was used the structural approach of SR Theory. A questionnaire with 12 questions was employed to collect information, of which 4 questions make specific reference to the free-word association task related to the inducing term "experimentation", while the others refer to the characterization of the social group. The prototypical analysis and similitude analysis was used to treated the information, and determinate the SR of these groups. The results show different SR for the two groups, while the CC terms of the SR about "experimentation" for chemistry undergraduates of Chemistry course A are: laboratory, research, and test, for Chemistry graduates of Chemistry course B are laboratory, research, and knowledge. It was identified that both groups understand "experimentation" as an inherent aspect of chemistry as an empirical science. However, in addition, undergraduates of Chemistry course B conceive about experimentation as a process of Teaching Chemistry. Two factors can be indicated as contributing to explain this difference: i) the curricular structure of the courses; and ii) participation in projects for initiation to teaching.References
Abd-El-Khalick, F., Boujaoude, S., Duschl, R., Lederman, N. G., Mamlok-Naaman, R., Hofstein, A… Tuan, H. (2004). Inquiry in science education: International perspectives. Science Education, 88(3), 397-419. https://doi.org/10.1002/sce.10118
Abric, J. C. (2001). Las Representaciones Sociales: Aspectos Teóricos. In Abric, J. C. (Ed.), Prácticas sociales y representaciones (pp. 5-17). México: Cultura Libre.
Alves-Mazzotti, A. J. (2012). Representações da identidade docente: uma contribuição para a formulação de políticas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 15(57), 579-594. http://dx.doi.org/10.1590/S010440362007000400008
Azevedo, N. H. & Scarpa, D. L. (2017). Um levantamento em larga escala das Concepções de Natureza da Ciência de graduandos de Biologia brasileiros e os possíveis elementos formativos associados. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 19, 1-28. https://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190121
Baptista, J. A., Silva, R. R., Gauche, R., Machado, P. F. L., Santos, W. L. P., & Mól, G. S. (2009). Formação de Professores de Química na Universidade de Brasília: Construção de uma Proposta de Inovação Curricular. Química Nova na Escola, 31(2), 140-149. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_2/12-PEQ-0609.pdf
Bellati, V. C. F. (2011). Indicadores para reflexões sobre docência na universidade. Revista Eletrônica Pesquisaeduca, 3(6), 260-273. Recuperado de http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/191/pdf
Bouriche, B. (2003). L'analyse de similitude. In J. C. Abric (Ed.), Méthodes d'étude des représentations socials (pp. 221-252). France: ERES.
Duit, R., & Tesch, M. (2010). On the role of the experiment in science teaching and learning - Visions and the reality of instructional practice. In Anais do VII International Conference on Hands-On Science (pp. 17-30). Rethymno, Greece.
Goldschmidt, A. I., Goldschmidt, J. L. J., & Loreto, E. L. S. (2014). Concepções Referentes à Ciência e aos Cientistas entre Alunos de Anos Iniciais e Alunos em Formação Docente. Contexto & Educação, 92, 132-164. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2014.92.132-164
Gonçalves, F. P. A., & Marques, C. A. (2012). Circulação inter e intracoletiva de pesquisas e publicações acerca da experimentação no ensino de Química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 12(1), 181-204. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/199/134
Gyllenpalm, J., & Wickman, P.-O. (2011). “Experiments” and the inquiry emphasis conflation in science teacher education. Science Education, 95(5), 908–926. https://doi.org/10.1002/sce.20446
Harres, J. B. S. (1999). Uma revisão de pesquisas nas concepções de professores sobre a Natureza da Ciência e suas implicações para o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, 4(3),197-211. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/603/pdf
Hodson, D. (1994). Investigación y experiencias didácticas - hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de las Ciencias, 12(3), 299-313. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21370/93326
Hofstein, A. (2004). The laboratory in chemistry education: Thirty years of experience with developments, implementation, and research. Chemistry education research and practice, 5(3), 247-264. https://doi.org/10.1039/B4RP90027H
Hofstein, A., & Lunetta, V. (2003). The Laboratory in Science Education: Foundations for the Twenty-First Century. Science Education, 88, 28-54. https://doi.org/10.1002/sce.10106
Hofstein, A., & Lunetta, V. (1982). The Role of the Laboratory in Science Teaching: Neglected Aspects of Research. Review of Educational Research Summer, 52(2), 201-217. https://doi.org/10.2307/1170311
Ishii, I., Krasilchik, M., & Leite, R. C. (2014). Diversidade de alunos: o caso da USP. Revista Educação Pública, 23(54), 681-700. Recuperado de http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/PDF/1405
Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. In S. Moscovici (Org.). Psicología Social II (pp. 469-494). Barcelona: Paidós.
Jodelet, D. (2001). Representações sociais: um domínio em expansão. In D. Jodelet (Ed.). As representações sociais (17-44). Rio de Janeiro, RJ: UERJ.
Kosminsky, L., & Giordan, M. (2002). Visões de ciências e sobre cientista entre estudantes do ensino médio. Química Nova na Escola, 15, 11-18. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc15/v15a03.pdf
Lemes, A. F. G. (2013). Aspectos filosóficos e educacionais da química: investigando as concepções de doutorandos em química. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP. Recuperado de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81132/tde-10042014-195416/pt-br.php
Lunetta, V. N. (1998). The school science laboratory: Historical perspectives and context for contemporary teaching. In B. Fraser & K. Tobin (Eds.), International handbook of science education (pp. 349-264). https://doi.org/10.1007/978-94-011-4940-2_16
Melo, E. G. S., Tenório, A., & Accioly, H. J. (2010). Representações sociais de ciência de um grupo de licenciandos em Física. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 9(2), 457-466. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160301
Mori, R. C., & Curvelo, A. A. S. (2017). A polissemia da palavra “Experimentação” e a Educação em Ciências. Química Nova na Escola, 39(3), 291-304. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160087
Moscovici, S. (2008). Psychoanalysis, Its Image and its Public. Cambridge: Polity Press.
Pereira, C. S. (2016). Representação social de licenciandos em Química sobre seu objeto de estudo – a química. (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP. Recuperado de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81132/tde-07102016-144931/pt-br.php
Rateau, P., Moliner, P., Guimelli, C., & Abric, J. C. (2012). Teoria da Representação Social. In P. Vanlange, A. Kroglanski, & E. Higgins (Eds.). Handbook of theories of social psychology (pp. 477-497). London: Sage.
Ratinaud, P., & Dejean, S. (2008). IRAMUTEQ: Interface de R pour les analyses multidimensionnelles de textes et de questionnaires. [S.l.]: Laboratoire LERASS.
Reis A. O. A., Sarubbi V. J., Bertolino Neto M. M., & Rolim Neto M. L. (2013). Tecnologias Computacionais para o auxílio em pesquisa qualitativa - Software EVOC. São Paulo, SP: Schoba.
Sá, C. P. (2002). Núcleo Central das representações sociais (2a ed.) Petrópolis, RJ: Vozes.
Silva, F., & Cunha. M. (2012). Método científico e prática docente: as representações sociais de professores de ciências do ensino fundamental. Ciência & Educação (Bauru), 18, 41-54. https://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132012000100003
Tobin, K. G. (1990). Research on science laboratory activities. In pursuit of better questions and answers to improve learning. School Science and Mathematics, 90, 403-418. https://doi.org/10.1111/j.19498594.1990.tb17229.x
Ucar, S. (2012). How Do Pre-Service Science Teachers’ Views on Science, Scientists, and Science Teaching Change Over Time in a Science Teacher Training Program? Journal of Science Education and Technology, 21, 255-266. https://doi.org/10.1007/s10956-011-9311-6
Vergès, P., Junique, C., Barry, W., Scano, S., & Zeliger, R. (2003). Ensembles de programmes permettant l’analyse des evocations. (Manual). Aix en Provence: Université Aix en Provence.
Vianna, J. F., Aydos, M. C. R., & Siqueira, O. S. (1997). Curso noturno de Licenciatura em Química - uma década de experiência na UFMS. Química Nova, 20(2), 213-218. https://dx.doi.org/10.1590/S010040421997000200015
Vogel, M. (2016). Influências do PIBID na Representação Social de licenciandos em Química sobre ser “professor de Química”. (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP. Recuperado de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81132/tde-02062016-105635/pt-br.php
Wei, B., & LI, X. (2017). Exploring science teachers’ perceptions of experimentation: implications for restructuring school practical work. International Journal of Science Education, 39(13), 1775–1794. https://doi.org/10.1080/09500693.2017.1351650
Wachelke, J. F. R., Wolter, R. (2011). Critérios de construção e relato da análise prototípica para representações sociais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 27(4), 521–526. https://doi.org/10.1590/S010237722011000400017
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.