A profile of the interface between Moral Sensitivity and understanding the Nature of Science during the resolution of socio-scientific Issues
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p226Keywords:
Science-Technology-Society, Case Study, Xenotransplantation, Nature of Science, Moral sensitivityAbstract
In solving socio-scientific issues there is an interaction of distinct elements that present themselves in dimensions of more internalist scientific preponderances (e.g., nature of science) and in social dimensions (e.g., belief, culture, morality). However, there are still gaps in detailed and empirically informed knowledge about the dynamism and relational characteristics of the elements that are at the interface of these two dimensions, notably those that involve elements of morality and understanding of the nature of science. With the intention of reducing this gap, we carried out a research that aimed to outline a relational profile of the interface between moral sensitivity and understanding of the nature of science during the resolution of socio-scientific issues. The research participants were 14 students from a Biological Sciences Degree course from a Brazilian public institution. The research adopted a qualitative approach, in which the graduates' speeches and written materials on the understanding of the nature of science and the aspects of moral sensitivity manifested in the process of solving a case study on xenotransplant were analyzed. The interfacial profile showed that although there is a relational dynamic between elements of a scientific nature and moral sensitivity, this profile is marked by the predominance of isolated elements of moral sensitivity.References
Acevedo Díaz, J., Vázquez, A., Martín, M., Oliva, J. M., Acevedo, P., Paixão, M. F., & Manassero, M. A. (2005). Naturaleza de la ciencia y educación científica para la participación ciudadana. Una revisión crítica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(2), 121-140. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2005.v2.i2.01
Acevedo Díaz, J. (2006). Relevancia de los factores no-epistémicos en la percepción pública de los asuntos tecnocientíficos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 3(3), 370-391.http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2006.v3.i3.03
Auler, D., & Delizoicov, D. (2001). Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, 3(1), 122-134. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/epec/v3n2/1983-2117-epec-3-02-00122.pdf
Alvarenga, M. A. D. F. P., Marchetto, P. B., & Bunhola, G. P. C. (2018). Aspectos éticos do transplante de órgãos de animais para os seres humanos. Revista Jurídica (FURB), 22(47), 73-88. Recuperado de https://proxy.furb.br/ojs/index.php/juridica/article/view/7149/3985
Bardin, L. (2003). Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições, 70.
Borges, R. M. R. (2007). Em debate: cientificidade e educação em ciências. Porto Alegre, RS: EdiPUCRS.
Cachapuz, A., Gil-Perez, D., Carvalho, A. M. P., Praia, J., & Vilches, A. (2005). Superação das visões deformadas da ciência e da tecnologia: um requisito essencial para a renovação da educação científica. In A. Cachapuz, D. Gil-Perez, A. M. P. Carvalho, J. Praia, & A. Vilches (Orgs.). A necessária renovação do ensino das ciências (pp.37-70). São Paulo, SP: Cortez.
Echeverría, J. (2002). Axiología y ontología: los valores de la ciencia como funciones no saturadas. Argumentos de Razón Técnica, 2002, (5) 21-37. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=625377
French, S. (2009). Ciência: conceitos-chave em filosofia. Porto Alegre, RS: Artmed.
Galvão, F. H. F., & D'Albuquerque, L. A. C. (2020). Xenotransplante. Revista de Medicina, 99(1), v-ix. https://doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v99i1pv-ix
Hidalgo, J. F. M. (2009). Discutindo a natureza da ciência na formação de professores: desafios e perspectivas. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, (n.esp.), 3182-3185. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/294630
Lima, M. D. B., Rodrigues, J. L., Klepka, V., & Corazza, M. J. (2019). A natureza da ciência na concepção de licenciandos de um curso de Ciências Biológicas. Revista NUPEM, 11(23), 122-133. https://doi.org/10.33871/nupem.v11i23.653
Lindahl, M. G. (2010). Of pigs and men: Understanding students’ reasoning about the use of pigs as donors for xenotransplantation. Science & Education, 19(9), 867-894. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/225786841_Of_Pigs_and_Men_Understanding_Students'_Reasoning_About_the_Use_of_Pigs_as_Donors_for_Xenotransplantation
Martins, R. A. (2000). Que tipo de história da ciência esperamos ter nas próximas décadas? Episteme. Filosofia e História das Ciências em Revista, 10(1), 39–56. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/275833002_Que_tipo_de_Historia_da_Ciencia_esperamos_ter_nas_proximas_decadas
Meneses, R. D. B. (2010). Questões éticas em xenotransplantação: fundamentos e orientações jurídicas. Revista de Bioética y Derecho, (19), 33-49. Recuperado de https://revistes.ub.edu/index.php/RBD/article/view/7712/9615
Ollaik, L. G., & Ziller, H. M. (2012). Concepções de validade em pesquisas qualitativas. Educação e Pesquisa, 38(1), 229-242. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022012005000002
Oliveira, W., & Ferreira, J. M. H. (2011). Natureza da Ciência na licenciatura em Física do IFRN: comparando ingressantes e concluintes. In Atas do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (pp.1-12). Campinas, SP. Recuperado de http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0624-1.pdf
Penha, S. P. D. (2012). Atividades Sociocientíficas em sala de aula de Física: as argumentações dos estudantes (Tese de doutorado). Faculdade de Educação, Instituto de Biociências, Instituto de Física e Instituto de Química. Universidade de São Paulo. Recuperado de https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81131/tde-25022013-125318/en.php
Penha, S. P., & de Carvalho, A. M. P. (2013). A sensibilidade moral dos estudantes em tomada de decisão sociocientífica: uma análise comparativa entre contextos técnicos e sociais. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, (n.esp.), 3275-3281. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/308407/398423
Ramos, A. (2007). Xenotransplantação: considerações éticas. Revista Lusófona Ciência e Medicina Veterinária,1, 1-4. Recuperado de https://recil.grupolusofona.pt/handle/10437/252
Razera, J. C. C. (2006). Ética no ensino de ciências: responsabilidades e compromissos com evolução moral da criança nas discussões de assuntos controvertidos. Investigações em Ensino de Ciências, 11(1), 53-66. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/502/302
Reis, P. (2007). O ensino da ética nas aulas de ciências através do estudo de casos. Interacções, 3(5). 36-45. https://doi.org/10.25755/int.327
Reis, P. (2009). Ciência e controvérsia. Revista de estudos universitários, 35(2), 9-15. Recuperado de http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/reu/article/view/414/415
Sadler, T. D. (2004a). Moral Sensitivity and its contribution to the resolution of socioscientific issues. Journal of Moral Education, 33(3), 339-358. https://doi.org/10.1080/0305724042000733091
Sadler, T. D. (2004b). Moral and ethical dimension of socioscientific decision-making as integral components of scientific literacy. Spring, 13(1), 39-48. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ740943.pdf
Schicktanz, S. (2006). Ethical considerations of the human-animal relationship under conditions of asymmetry and ambivalence. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 19, 7–16. Recuperado de https://link.springer.com/article/10.1007/s10806-005-4374-0
Sierra, D. F. M., & Pérez, L. F. M. (2016). Compreensões dos licenciados de diferentes áreas sobre a natureza da ciência, a partir de questões sociocientíficas. Indagatio Didactica, 8(1), 388-405. Recuperado de https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3238/2554
Silva, G. B.; Queiroz, S. L. (2019). Sensibilidade Moral de Licenciandos em Química diante de Conflito Ético na Prática Científica. Química Nova na Escola, 41(1), 69-81. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160138
Tirri, K.; Nokelainen, P. (2011). Measuring multiple intelligences and moral sensitivities in education. Rotterdam / Boston / Taipei: SensePublishers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.