The Science, Technology and Society (STS) Approach in the reconstruction of Teaching Professional Identity

Authors

  • Andrei Steveen Moreno Rodríguez Universidade Federal do Rio Grande do Sul http://orcid.org/0000-0002-3743-4633
  • José Claudio Del Pino Universidade federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p90

Keywords:

STS Approach, Teachers’ Professional Identity, PIBID

Abstract

In order to understand the contributions of the Science, Technology and Society (STS) approach in the reconstruction of the teaching professional identity, this paper report the analysis of a teacher training experience. It was developed during the first half of 2016 under the Institutional Scholarship for Teaching Initiation Program (PIBID) - in the Chemical subproject of the Federal University of Rio Grande – FURG, Brazil. Theoretical studies and planning of activities in the STS perspective were performed during its development. Records generated from this process (research diary, portfolios and interviews) were analyzed by means of Discursive Textual Analysis - ATD, which resulted in three final emerging categories, presented in this document through metatext: Theoretical and Practical Implications of the STS approach in Teacher Education; Reconstruction of the Teaching Professional Identity; Sociopolitical Context and Working Conditions of Teachers. The work developed, in addition to contributing theory and practice on the STS perspective in the classroom, encouraged the identification of the characteristics and purposes of the approach (contextualization, interdiciplinarity, collective work and critical thinking) that promote the reconstruction of teacher professional identity and the upgrading of educational processes.

Author Biographies

Andrei Steveen Moreno Rodríguez, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação em Ciências perla Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.

José Claudio Del Pino, Universidade federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Doutor em Engenharia de Biomassa.

References

Aikenhead, G. (1994). What is STS Science Teaching? In J. Solomon & G. Aikenhead (Eds.). STS Education: international perspectives on reform. Teachers College Press, New York, NY. Recuperado de https://www.usask.ca/education/documents/profiles/aikenhead/

Aikenhead, G. (2005). Educación Ciencia-Tecnología-Sociedad (CTS): una buena idea como quiera que se le llame. Educación Química, 16(2), 114–124. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/req/article/view/66121/58033

Auler, D. (2007). Enfoque Ciência-Tecnologia-Sociedade: pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência & Ensino, 1(n. esp.), 01-20. Recuperado de http://www.cienciamao.usp.br/tudo/exibir.php?midia=rcen&cod=_enfoqueciencia-tecnologi

Auler, D., & Bazzo, W. (2001). Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação (Bauru), 7(1),1-13. https://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132001000100001

Bettencourt, C., Albergaria-Almeida, P., & Velho, J. (2014). Implementação de estratégias Ciência Tecnologia-Sociedade (CTS): percepções de professores de biologia. Investigações em Ensino de Ciências, 19(2), 243-261. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/79/54

Brzezinski, I. (2002). Profissão Professor: identidade e profissionalização docente. Brasília, DF: Plano.

Cardoso, M. I., Batista, P. M., & Graça, A. (2016). A identidade do professor: desafios colocados pela globalização. Revista Brasileira de Educação, 21(65), 371-390. https://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782016216520

Contreras, J. (1997). La autonomía del professorado. (4a ed.). Madrid, España: Morata.

Cruz, F. M. L., & Aguiar, M. C. (2011). Trajetórias na identidade profissional docente: aproximações teóricas. Psicologia da Educação, (33), 7-28. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000200002&lng=pt&tlng=pt

Diccionario etimológico español en línea. (2018). Origen de las palabras. Recuperado de http://etimologias.dechile.net/?identidad.

Fabri, F., & Silveira, R. (2013). O ensino de ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental sob a ótica CTS: uma proposta de trabalho diante dos artefatos tecnológicos que norteiam o cotidiano dos alunos. Investigações em Ensino de Ciências, 8(1),77-105. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/161/107

Imbernón, F. (2009). La profesión docente en la globalización y la sociedad del conocimiento. Recuperado de http://www.ub.edu/obipd/la-profesion-docente-en-la-globalizacion-y-la-sociedad-del-conocimiento/

Martínez Pérez, L. F. (2012). Questões sociocientíficas na prática docente: Ideologia, autonomia e formação de professores. São Paulo, SP: Unesp.

Michaelis (2017). Identidade. In Dicionário brasileiro da língua portuguesa. Recuperado de http://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/identidade/

MEC (2018). PIBID – Apresentação. In Portal Ministério da Educação. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/pibid

Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2016) Análise textual discursiva. (3a ed.). Ijuí, RS: Unijuí.

Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2006) Análise textual discursiva: processo construído de múltiplas faces. Ciência & Educação,12(1), 117-128. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009

Moreno, A. S., & Del Pino, J. C. (2017). Abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS): perspectivas teóricas sobre educação científica e desenvolvimento na América Latina. TEAR: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, 6(2), 1-21. Recuperado de https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/2490/1736

Moreno, A. S. (2015). Educação química com enfoque CTS para a formação cidadã: Caminhos percorridos nas licenciaturas da UPN da FURG (Colômbia- Brasil). (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande, RS. Recuperado de http://repositorio.furg.br/handle/1/4878

Mortimer, E. F., & Vieira, A. C. F. R. (2010). Letramento científico em aulas de química para o ensino médio: diálogo entre linguagem científica e cotidiana. In A. Dalben, J. Diniz, L. Leal & L. Santos (Orgs.). Coleção didática e prática de ensino: convergências e tensões no campo da formação e do docente – Educação Ambiental, Educação em Ciências, Educação em Espaços não escolares, Educação Matemática. (pp. 301-326). Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1106-1133. https://dx.doi.org/10.1590/198053144843

Oliveira, M. R. (2013). Construção e reconstrução da Identidade Profissional do docente universitário em sua trajetória de carreira em instituições públicas. (Tese de doutorado). Centro de Pós-graduação e Pesquisa em Administração, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG. Recuperado de http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/BUOS-9GQGZ6

Paul, R., & Elder, L. (2003). La mini-guía para el pensamiento crítico conceptos y herramientas. In Fundación para el Pensamiento Crítico. Recuperado de.www.criticalthinking.org

Pedretti, E. G., Bencze, L., Hewitt, J., Romkey, L., & Jivraj, A. (2006) Promoting issues-based STSE perspectives in science teacher education: problems of identity and ideology. Science and Education, 17(8/9), 941-960. https://doi.org/10.1007/s11191-006-9060-8

Pedruzzi, A. N., Schmidt, E. B., Galiazzi, M. C. & Podewils, T. L. (2015). Análise textual discursiva: os movimentos da metodologia de pesquisa. Atos de pesquisa em Educação, 10(2), 584-604. http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2015v10n2p584-604

Pereira, L., & Martins, Z. (2002). A identidade e a crise do profissional docente. In I. Brzezinski (Org.). Profissão Professor: Identidade e Profissionalização Docente (pp. 113-132). Brasília, DF: Plano.

Pimenta, S. G. (1999). Formação de professores: identidade e saberes da docência. In S. G. Pimenta (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente (pp. 15-34). São Paulo, SP: Cortez.

Quintero Cano, C. A. (2010). Enfoque Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS): perspectivas educativas para Colombia. Zona Próxima, (12), 222–239. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/viewFile/1151/719

Ramos, T. C., Sobrinho, M., Silva, K., Castro, P., & Santos, W. L. P. (2018). Educação CTS no itinerário formativo do PIBID: potencialidades de uma discussão a partir do documentário “a história das coisas”. Investigações em ensino de Ciências, 23(2), 18-48. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p18

Sá, S., & Andrade, A. I. (2008). “Aprender a respeitar o outro e o planeta”: potencialidades da educação para o desenvolvimento sustentável nos primeiros anos de escolaridade. Revista CTS, 4(11), 115-138. Recuperado de http://www.revistacts.net/files/Volumen%204%20-%20N%C3%BAmero%2011/doss05.pdf

Santos, W. L. P., & Mortimer, E. F. (2000). Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência - Tecnologia - Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 2(2), 110-132. https://dx.doi.org/10.1590/1983-21172000020202

SEDUC-RS (2011). Proposta pedagógica para o Ensino Médio Politécnico e Educação Profissional integrada ao Ensino Médio. Secretaria da Educação do Estado do Rio Grande do Sul. Recuperado de http://www.educacao.rs.gov.br/dados/ens_med_proposta.pdf

Silva, A. A. P. (2016). Perspectiva crítica da educação e regulação curricular: possibilidades constitutivas da autonomia docente. Periferia. 8(1),138–158. https://doi.org/10.12957/periferia.2016.27410

Silva, L. F., & Carvalho, L. M. (2009). Professores de Física em Formação Inicial: o Ensino de Física, a abordagem CTS e os temas controversos. Investigações em Ensino de Ciências, 14(1), 135-148. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/414

Silva, M. C. V., Aguiar, M. C. C., & Monteiro, I. A. (2014). Identidade Profissional Docente: interfaces de um processo em (re)construção. Perspectiva, 32(2), 735-758. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2014v32n2p733

Silva, P., & Krasilchik, M. (2013). Bioética e Ensino de Ciências: o tratamento de temas controversos - dificuldades apresentadas por futuros professores de Ciências e de Biologia. Ciência & Educação (Bauru), 19(2), 379-392. https://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000200010

UEMA (2016). Revogada portaria da Capes referente ao PIBID. In Universidade Estadual do Maranhão. Recuperado de http://www.uema.br/2016/06/revogada-portaria-do-mec-referente-ao-pibid/

Wartha, E.J., Silva, E.L., & Bejarano, N.R.R. (2013). Cotidiano e contextualização no ensino de Química. Química Nova na Escola, 35(2), 84-91. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_2/04-CCD-151-12.pdf

Published

2019-08-28

How to Cite

Moreno Rodríguez, A. S., & Del Pino, J. C. (2019). The Science, Technology and Society (STS) Approach in the reconstruction of Teaching Professional Identity. Investigations in Science Education, 24(2), 90–119. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p90