The image of cell in biology books: an approach from Cognitive Theory of Multimedia Learning
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n1p94Keywords:
Biology books, Images, Cell, Cognitive Theory of Multimedia Learning.Abstract
The research aimed to analyze the didactic value (VD) of the images related to the concept of cell in biology books of High School and Higher Education, supported by Cognitivist Theory of Multimedia Learning (TCAM). With the technological advent there was a better development of the layout of production techniques and layout of the images in books, in order to help the study of abstract concepts and often complex, such as the cell. However sometimes it not happens. From the application of TCAM principles, we noted that the images related to cell concept presented VD elements with deviations on the principles of Consistency, Signaling and Spatial Contiguity, with great emphasis to the last one. It is necessary to establish eligibility criteria and inclusion of images in books, because the images represent potential resource to reduce abstraction and to facilitate conceptual learning.References
Alberts, B.; Johnson, A.; Lewis, J.; Raff, M.; Roberts, K. & Water, P. (2010). Biologia molecular da célula. Porto Alegre: Artmed.
Alberts, B.; Bray, D.; Hopkin, K.; Johnson, A.; Lewis, J.; Raff, M.; Roberts, K. & Water, P. (2011). Fundamentos da Biologia Celular. Porto Alegre: Artmed.
Amabis, J. M. & Martho, G. R. (2010). Biologia das células. (Vol. 1). São Paulo: Moderna.
Barthes, R. (1990). O óbvio e o obtuso: ensaios críticos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
Bizzo, N. (2010). Novas bases da biologia. (Vol.1). São Paulo: Ática.
Catani, A.; Carvalho, E. G.; Santiago, F.; Aguilar, J. B. V. &. Campos, S. H. M. A. (2010). Ser protagonista. biologia 1. São Paulo: SM.
Coutinho, F. A.; Soares, G. A.; Braga, S. A. M.; Chaves, A. C. L. & Costa, F. J. (2010). Análise do Valor Didático de Imagens presentes em Livros de Biologia para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciência. 10(3), 1-18.
Gouvêa, G. & Martins, I. (2001). Imagens e educação em ciências. In: Alves, N. & Sgarbi, P. (Orgs.). Espaços e imagens na escola. Rio de Janeiro: DP&A.
Ilicheva, S. (2011). Cognitive Function of Multimedia Learning. International Conference the Future of Education. Recuperado de http://conference.pixel online.net/edu_future/common/download/Abstract_pdf/pdf/ITL98-Ilicheva.pdf.
Kress, G. & Van Leeuwen, T. (1996). Reading images: the Grammar of visual design. London: Routledge.
Lopes, S. & Rosso, S. (2010). Bio. (Vol. 1). São Paulo: Saraiva.
Matos, S. A.; Coutinho, F. A.; Chaves, A. C. L.; Costa, F. J. & Amaral. F. Costa (2010). Referenciais teórico-metodológicos para a análise da relação texto-imagem do livro didático de Biologia. Um estudo sobre o tema embriologia. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia. 3(1), 92-114.
Mayer, R. E. & Moreno, R. (2007). A Cognitive Theory of Multimedia Learning: Implications for Design Principles. University of California, Santa Barbara.
Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
Mayer, R. E. (2005). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning. (2a ed.) New York: Cambridge University Press.
Mendonça, V. & Laurence, J. (2010). Biologia. (Vol. 1). São Paulo: Nova geração.
Palmero, M. L. R. & Moreira, M. A (2002). Modelos Mentales Vs. Esquemas De Célula. Investigações em Ensino de Ciências. 7(1), 77-103.
Palmero, M. L. R. (2000). Modelos mentales de célula. Una aproximación a su tipificación con estudiantes de COU. (Tese de Doutorado). Universidade de La Laguna, Portugal.
Piccinini, C. & Martins, I. (2004). Comunicação multimodal na sala de aula de ciências: construindo sentidos com palavras e gestos. Ensaio: pesquisa em ensino de ciências, 6(1), 1-14.
Santaella, L & Nöth, W. (2008). Imagem: Cognição, semiótica, mídia. 1ª Ed. São Paulo: Iluminuras.
Santos; A. S. & Penido, M. C. M. (2011). O Recurso Imagético nos Livros Didáticos de Física: Analisando Imagens sobre o Movimento. VIII ENPEC, Campinas, São Paulo. Recuperado de http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R1483-1.pdf
Silva, H. C. (2006). Lendo imagens na educação científica: construção e realidade. Pro-Posições. 17(1), 71-83.
Sorden, S. D. (2012). The Cognitive Theory of Multimedia Learning. In Irby, B. J.; Brown, G.; Lara-Alecio, R. (Eds.) Handbook of Educational Theories. Charlotte: Information Age Publishing Inc.
Souza, L. H. P. (2011). As Imagens Fotográficas de Saúde no Livro Didático de Ciências. VIII ENPEC, Campinas, São Paulo. Recuperado de http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0638-1.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.