An analysis of Paulo Freire citations in papers on teacher training in the area of Brazilian science education [1996-2018]
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p361Keywords:
Paulo Freire, Teacher training, Meta-research, References, BibliometricsAbstract
Paulo Freire is the most cited author in bibliographic references of papers in the Brazilian area of Science Education destined for teacher training. However, analytical-contextual knowledge on this is lacking and still requires further investigation. For example, what would be the profile of the citations? In which types of citations does Freire appear? For what purpose? Why? To answer most of these questions, this study aims to analyze Paulo Freire citations in papers from the Brazilian area of Science Education. We carried out a Bibliometric survey where we analyzed citations. We researched five journals: Ciência & Educação, Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Investigações em Ensino de Ciências, Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, and Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. If Freire's ideas have been challenged within the restricted environment of a few political parties in Brazil, in the area of scientific knowledge there was an opposite effect: in research on teacher training in the Brazilian area of Science Education, Paulo Freire's theoretical and methodological contributions prevailed quantitatively and qualitatively in citations characterized as organic, conceptual, evolutionary and confirmatory.References
Arias, F. G. (2017). Obsolescencia de las referencias citadas: un mito académico persistente en la investigación universitaria venezolana. E-Ciencias de la Información, 7(1), 78-90. Recuperado de http://dx.doi.org/10.15517/eci.v7i1.26075
Auler, D. , & Delizoicov, D. (2001). Alfabetização científico-tecnológica para quê?. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 3(2), 122-134. Recuperado de
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172001030203
Auler, D. (2003). Alfabetização científico-tecnológica: um novo" paradigma"?. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 5(1), 68-83. Recuperado de
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172003050107
Brayner, F. H. A. (2017). “Paulofreireanismo”: instituindo uma teologia laica? Revista Brasileira de Educação, 22(70), 851-872. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017227042
Brayner, F. H. A. (2018). Paulo Freire: um patronato ameaçado. Revista de Ciências da Educação, 41, 61-75. Recuperado de https://doi.org/10.19091/reced.v0i0.742
Cachapuz, A., Gil-Perez, D., Carvalho, A. M. P., Praia, J., & Vilches, A. (Orgs). (2005) A Necessária Renovação do Ensino de Ciências. São Paulo, SP: Cortez.
Camargo, B. V., & Justo, A. M. (2018). Tutorial para uso do software Iramuteq. Florianópolis, SC: UFSC.
Carvalho, A. M. P., & Gil-Pérez, D. (2001) Formação de Professores de Ciências: tendências e inovações. (10a ed,). São Paulo, SP: Cortez.
Cassetari, R. R. B., Pinto, A. L., Rodrigues, R. S., & Santos, L. S. (2015). Comparação da Lei de Zipf em conteúdos textuais e discursos orais. El profesional de la información, 24(2), 157-167. Recuperado de https://doi.org/10.3145/epi.2015.mar.09
Delizoicov, D. (1982). Concepção problematizadora do ensino de ciências na educação formal: relato e análise de uma prática educacional na Guiné Bissau. (Dissertação de mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP.
Delizoicov, D. (1983). Ensino de física e a concepção freireana de educação. Revista de Brasileira de Ensino de Física, SBF, 5(2), 85-98. Recuperado de http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/vol05a19.pdf
Delizoicov, D. (2008). La educación en ciencias y la perspectiva de Paulo Freire. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 1(2), 37-62. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37486
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2002). Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo, SP: Cortez.
Diniz-Pereira, J. E. (2014). Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Perspectivas em Diálogo, 1(1), 34-42. Recuperado de https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/15
Fonseca, E. N. (Org.) (1986). Bibliometria: teoria e prática. São Paulo, SP: Cultrix.
Francisco, C. A., Alexandrino, D. M., & Queiroz, S. L. (2015). Análise de dissertações e teses sobre o ensino de química no Brasil: produção científica de Programas de Pós-Graduação em destaque. Investigações em Ensino de Ciências, 20(3), 21-60. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/21/6
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. (17a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Gehlen, S. T., Strieder, R. B., Watanabe-Caramello, G., Feistel, R. A. B., & Halmenschlager, K. R. (2014). A inserção da abordagem temática em cursos de licenciatura em física em instituições de ensino superior. Investigações em Ensino de Ciências, 19(1), 217-238. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/104/75
Gehlen, S. T., Maldaner, O. A., & Delizoicov, D. (2012). Momentos pedagógicos e as etapas da situação de estudo: complementaridades e contribuições para a educação em ciências. Ciência & Educação (Bauru), 18(1), 1-22. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100001
Ghiggi, G. (2001). Paulo Freire e o conceito de autoridade em programas de formação de professores. Curriculo sem Fronteiras, 1(2), 151-170. Recuperado de http://www.curriculosemfronteiras.org/vol1iss2articles/ghiggi.pdf
Glänzel, W., & Schoepflin, U. (1999). A bibliometric study of reference literature in the sciences and social sciences. Information Processing and Management, 35, 31-44. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.86.9676&rep=rep1&type=pdf
Heidemann, I. B. S., Boehs, A. E. , Wosny, A. M., & Stulp, K. P. (2010). Incorporação teórico-conceitual e metodológica do educador Paulo Freire na pesquisa. Revista Brasileira de Enfermagem, 63(3), 416-420. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S0034-71672010000300011
Macias-Chapula, C. A. (1998). O papel da informetria e da cienciometria e sua perspectiva nacional e internacional. Ciência da Informação, 27(2), 134-140. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S0100-19651998000200005
Moravcsik, M. J., & Murugesan, P. (1975), Some results on the function and quality of citations. Social Studies of Science, 5, 86-92. [Acervo dos pesquisadores].
Muenchen, C. (2010). A disseminação dos três momentos pedagógicos: um estudo sobre práticas docentes na região de Santa Maria/RS. (Tese de doutorado em Educação Científica e Tecnológica), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC.
Muenchen, C., & Delizoicov, D. (2014). Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro de ‘Física’. Ciência & Educação (Bauru), 20(3), 617-638. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1516-73132014000300007
Neres, C. A., & Gehlen, S. T. (2018). Investigação temática na formação de professores: indicativos da pesquisa em Educação em Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18(1), 239-267. Recuperado de https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018181239
Oliveira, I. A., Mota Neto, J. C., & Haje, S. A. M. A presença de Paulo Freire nos grupos de pesquisa do CNPq. Revista e-Curriculum, 7(3), 2011. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/7601
Osareh, F. (1996). Bibliometrics, citation analysis and co-citation analysis: a review of literature I. Libri, 46(3), 149-158. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/249945876_Bibliometrics_Citation_Analysis_and_Co-Citation_Analysis_A_Review_of_Literature_I
Razera, J. C. C., Matos, C. M. S., & Bastos, F. (2019). Um perfil métrico das pesquisas que destacam a formação de professores na área brasileira de educação em ciências. Investigações em Ensino de Ciências, 24(1), 200-222. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1244
Romancini, R. (2010) O que é uma citação? a análise de citações na ciência. Intexto, 2(23), 5-17. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/intexto/article/view/15885
Rosseau, R., Egghe, L., & Guns, R. (2018). Becoming metric-wise: a bibliometric guide for researchers. Cambridge, United States of America: Chandos Publishing.
Salem, S. (2012). Perfil, evolução e perspectivas da pesquisa em Ensino de Física no Brasil. (Tese de doutorado em Ensino de Ciências), Universidade de São Paulo, São Paulo, SP.
Santos, W. L. P. (2008). Educação científica humanística em uma perspectiva freireana: resgatando a função do ensino de CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 1(1), 109-131. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37426
Santos, R. A., & Auler, D. (2019) Práticas educativas CTS: busca de uma participação social para além da avaliação de impactos da Ciência-Tecnologia na Sociedade. Ciência & Educação (Bauru), 25(2), 485-503. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190020013
Santos, R. N. M., & Kobashi, N. Y. (2009). Bibliometria, cientometria, infometria: conceitos e aplicações. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, 2(1), 155-172. Recuperado de https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/10089
Slongo, I. I. P., Delizoicov, N. C., & Rosset, J. M. (2010). A formação de professores enunciada pela pesquisa na área de educação em Ciências. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 3(3), 97-121. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38138
Smith, L. C. (1981). Citation analysis. Library Trends, 30(1), 83-106. Recuperado de https://www.ideals.illinois.edu/bitstream/handle/2142/7190/?sequence=1
Solino, A. P., & Gehlen, S. T. (2014) Abordagem temática freireana e o ensino de ciências por investigação: possíveis relações epistemológicas e pedagógicas. Investigações em Ensino de Ciências, 19(1), 141-162. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/100/71
Spinak, E. (1996). Diccionario enciclopédico de bibliometría, cienciometría e informetría. Caracas, Venezuela: UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243329
Teixeira, P. M. M., & Megid Neto, J. (2012) O estado da arte da pesquisa em ensino de Biologia no Brasil: um panorama baseado na análise de dissertações e teses. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 11(1), 273-297. Recuperado de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen11/REEC_11_2_2_ex500.pdf
Urbizagástegui Alvarado, R. (2014). Estudio sincrónico de obsolescencia de la literatura: el caso de la Ley de Lotka. Investigación bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 28(63), 85-113. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0187358X14725778
Vanti, N. A. P. (2002). Da bibliometria à webometria: uma exploração conceitual dos mecanismos utilizados para medir o registro da informação e a difusão do conhecimento. Ciência da Informação, 31(2), 152-162. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/S0100-19652002000200016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.