The use of Stephen Toulmin's standard model of argumentation in science teaching within the Physics discipline: some research results and reflections from classroom debates

Authors

  • Ricardo Rangel Guimarães Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil
  • Neusa Teresinha Massoni Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p487

Keywords:

teaching, argumentation, science education, intellectual autonomy, critical thinking

Abstract

The main objective of this article is to present analysis results about a teaching module carried out in a class of the first year of high school in a public school in RS, within the scope of a more comprehensive research of postdoctoral studies by the first author. The research investigates the pertinence of dealing with varied scientific themes using theoretical-methodological teaching by argumentation, particularly Stephen Toulmin's theory of argumentation, outlined and developed in his book “The Uses of Argument”. The module mentioned here was carried out in the regular discipline of Physics, where interdisciplinary themes such as space missions and races, planetary colonization and socio-environmental issues were treated. The proposal was to present basic concepts on these themes, to, from then on, conduct guided debates and dialogues, under the supervision of the researcher, with students, stimulating their argumentative capacity on these issues, making them present reasons to justify their arguments. The classes were recorded and notes were produced in a field diary, gathering a set of data that, from the analysis, allowed to investigate the nature of the arguments constructed in the classroom by the students from the perspective of Toulmin's argumentation pattern. We also reflect on the importance of such a method in science education to foster essential characteristics in young people, such as the development of intellectual autonomy and critical thinking about scientific issues.

Author Biographies

Ricardo Rangel Guimarães, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Bolsista de Pós-Doutorado do PPG EnFis/IF-UFRGS, Doutor e Mestre em Filosofia pela PUCRS, Bacharel e Licenciado em Filosofia pela UFRGS e Licenciado em Física pela UFRGS.

Neusa Teresinha Massoni, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Professora Adjunta do Departamento de Física e do PPG EnFis do IF da UFRGS, Doutora e Mestre em Ensino de Física e de Ciências pela UFRGS e Licenciada em Física pela UFRGS.

References

Andrade, A.N., & Gonçalves, C.B. (2017). Do conhecimento científico à divulgação das ciências. In Anais VII Simpósio de Educação em Ciências na Amazônia/SECAM (p. 588). Recuperado de http://www.pos.uea.edu.br/data/area/evento/download/4-1.pdf

Billig, M. (1996). Arguing and Thinking: A Rhetorical Approach to Social Psychology. Cambridge, United States of America: Cambridge University Press.

Bernardo, J. R. da R. (2015.). Vieira, R. D., & Nascimento, S. S. Argumentação no Ensino de Ciências: tendências, práticas e metodologia de Análise (Curitiba, Appris, 2013). Resenha. Revista Ensaio, 17(1). http://dx.doi.org/10.1590/1983-211720175170113

Dourado, L. F. (2015). Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação & Sociedade, 36(131), 299–324. https://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302015151909

Driver, R., & Newton, P., & Osborne, J. (2000). Establishing the Norms of Scientific Argumentation in Classrooms. Science Education, 84(3), 287-312. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200005)84:3<287::AID-SCE1>3.0.CO;2-A

European Union Council (2011). Council conclusions on the role of education and training in the implementation of the ‘‘Europe 2020’’ strategy. Recuperado de http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/educ/119282.pdf

Geach, P. (2012). Razão e Argumentação. Penso.

Gomes, T. G., & Barboza, L. C. (2013). Uma proposta de júri simulado como estratégia lúdica para ensino de história da química no ensino médio: a teoria do flogístico. VII EPPEQ: Encontro Paulista de Pesquisa em Ensino de Química - Universidade Federal do ABC. Recuperado de http://eventos.ufabc.edu.br/eppeq2013/anais/resumos/91.pdf

Jímenez-Aleixandre, M. P., & Brocos, P. (2015). Desafios Metodológicos na Pesquisa da Argumentação em Ensino de Ciências. Revista Ensaio, Belo Horizonte, 17, 139-159. http://dx.doi.org/10.1590/1983-2117201517s08

Kuhn, D. (1993). Science as argument: implications for teaching and learning scientific thinking. Science Education, 77(3), 319- 337. http://doi.org/10.1002/sce.3730770306

Kuhn, D. (1991) The Skills of Argument. New York, United States of America: Cambridge University.

Kuhn, D., & Hemberger, L., & Khait, V. (2014) Argue with Me - Argument as a Path to Developing Students’ Thinking and Writing. Bronxville, United States of America: Wessex.

Lederman, N. G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of Science: a review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 331- 359. https://doi.org/10.1002/tea.3660290404

Leite, C., & Fernandes, P., & Figueiredo, C. (2018). Challenges of curricular contextualisation: teachers’ perspectives. Australian Educational Researcher, 45(4), 435–453. https://doi.org/10.1007/s13384-018-0271-1

Nascimento, S., & Vieira, R. (2008) Contribuições e limites do padrão de argumento de Toulmin aplicado em situações argumentativas de sala de aula de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 8(2), 1- 20. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4018/2582

Plantin, C. (2014) Lengua, argumentación y aprendizages escolares. TED, 36, 95-114. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/ted/n36/n36a07.pdf

Santos, W., & Mortimer, E., & Scott, P. (2001) A argumentação em discussões sócio-científicas: reflexões a partir de um estudo de caso. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, I(1),140-152. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4191

Scarpa, D.L., & Sasseron, L.H., & Silva, M.B. (2017) O Ensino por Investigação e a Argumentação em Aulas de Ciências Naturais. Tópicos Educacionais, 23(1), 7-27. Recuperado de https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/view/230486/24551

Silva, B.V.C., & Martins, A.F.P. (2009) Júri simulado: um uso da história e filosofia da ciência no ensino da óptica. Física na Escola, 10(1), 17-20. Recuperado de http://www1.fisica.org.br/fne/phocadownload/Vol10-Num1/a031.pdf

Solomon, J. (1998) About argument and discussion. School Science Review, 80(291), 57- 62. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=EJ580559

Stumpf, A., & Oliveira, L. D. (2016) Júri Simulado: o uso da argumentação na discussão de questões sociocientíficas envolvendo radioatividade. Experiências em Ensino de Ciências, 11(2), 176-189. Recuperado de https://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/11961

Teixeira, E. C. (2002) O Papel das Políticas Públicas no Desenvolvimento Local e na Transformação da Realidade. In Políticas Públicas - O Papel das Políticas Públicas, 1-11. Recuperado de http://www.dhnet.org.br/dados/cursos/aatr2/a_pdf/03_aatr_pp_papel.pdf

Toulmin, S. (2001). Os usos do argumento. (Trad. R. Guarany). Martins Fontes.

UNESCO. (1990). World declaration on education for all and framework for action to meet the basic learning needs. Retrieved February 15, 2016. Recuperado de http://library.unesco-iicba.org/English/Girls%20Education/All%20Articles/Legal%20Instruments/EFA%20goals.pdf.

Vargas, G. C. (2010) Argumentação em sala de aula: um estudo sobre a aprendizagem na interação entre pares. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Psicologia Cognitiva, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE. Recuperado de https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/8584/1/arquivo871_1.pdf

Vieira, R., & Nascimento, S. (2013) Argumentação no ensino de ciências: tendências, práticas e metodologia de análise. Curitiba, PR: Appris. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=129538266014

Published

2020-12-26

How to Cite

Guimarães, R. R., & Massoni, N. T. (2020). The use of Stephen Toulmin’s standard model of argumentation in science teaching within the Physics discipline: some research results and reflections from classroom debates. Investigations in Science Education, 25(3), 487–502. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p487