Science and Religion: A Mapping of Brazilian’s articles that address the relationship between these fields
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p169Keywords:
Religion, Science, Science EducationAbstract
The study of the existing relations between Religion and Science Education can promote relations of cooperation, respect and acceptance among the different subjects that compose the school culture. Thus, this article presents an analysis of papers published in journals and in proceedings of events in Science Education or Education in the country regarding the relations between Science and Religion between the years 2000 and 2019. The aim was to identify in papers addressing these relationships, either by the argumentation of the authors themselves, or by investigating some indicators of the relationship between Science and Religion. The most relevant data found and the identification, when possible, of the perspective involved about these relations following the classification of Barbour (2004) are presented. The methodological approach for the collection and analysis of the papers is based on the ideas of Biembengut (2008). Regarding the results, it is noteworthy that more than half of the researches make a diagnosis of how students and/or teachers deal with this theme. The others are divided between those that presented teaching proposals and those that conducted bibliographic studies on the theme. The perspective of independence or dialogue was predominant among the analyzed works. One of the main recommendations of the research was that the approach to scientific knowledge should be done respecting the points of view coming from religion or from the student's culture.References
Azevedo, H. L., & Carvalho, L. M. O. (2017). Ensino de cie?ncias e religia?o: levantamento das teses e dissertac?o?es nacionais produzidas entre 1991 e 2016 que abordam essa relac?a?o. Idya, 37(1), 253-272. Recuperado de https://doi.org/10.37781/vidya.v37i1.1972
Barbour, I. G. (2004). Quando a ciência encontra a religião. São Paulo, SP: Pensamento-Cultrix.
BNCC (2017). Base Nacional Comum Curricular. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Bidinoto, V. M. (2015). Concepções de futuros professores de ciências e biologia sobre a teoria de evolução de Darwin: tensões e desafios (Tese de Doutorado). Programa de Po?s-graduac?a?o em Educac?a?o, Universidade Metodista de Piracicaba. São Paulo, SP. Recuperado de http://iepapp.unimep.br/biblioteca_digital/pdfs/docs/06042016_172056_vanessaminuzzibidinoto_ok.pdf
Biembengut, M. S. (2008). Mapeamento na pesquisa educacional: Mapa teo?rico. Rio de Janeiro, RJ: Cie?ncia Moderna Ltda.
Borges, M. F. (2010). Cie?ncia e religia?o: reflexo?es sobre os livros de histo?ria da matema?tica e a formação do professor. (Tese de doutorado). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo, SP.
Recuperado de https://doi.org/10.11606/T.48.2010.tde-20042010-143528
Cobern, W. W., & Loving C. C. (2001). Defining “science” in a multicultural world: implications for science education. Science Education, 85, 50–67. Recuperado de
https://doi.org/10.1002/1098-237X(200101)85:1<50::AID-SCE5>3.0.CO;2-G
D’Ambrosio, U. (2012a). Educação matemática da teoria à prática (23a. ed.). Campinas, SP: Papirus.
D’Ambrosio, U. (2012b). Transdisciplinaridade (3a. ed.). São Paulo, SP: Palas Athena.
Datafolha Instituto de Pesquisa. Recuperado em 20 de janeiro de 2020 de: https://g1.globo.com/politica/noticia/2020/01/13/50percent-dos-brasileiros-sao-catolicos-31percent-evangelicos-e-10percent-nao-tem-religiao-diz-datafolha.ghtml
El-Hani, C. N., & Mortimer, E. F. (2007). Multicultural education, pragmatism, and the goals of science teaching. Cultural Studies of Science Education, 2(3), 657–702. Recuperado de
https://doi.org/10.1007/s11422-007-9064-y
Fleuri, R. M. (2009). Educação intercultural e movimentos sociais: considerações introdutórias. In: Fleuri, R. M. (Org.) Intercultura e Movimentos Sociais. Mover; NUP. p. 9-27.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessa?rios a? pra?tica educativa. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Hoernig, A. F. (2020). Física quântica e história e filosofia da ciência: conceitos, vida, crenças e religiosidade como motivadores na aprendizagem de física (Dissertação de Mestrado). Programa de Po?s-graduac?a?o em Ensino de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, RS. Recuperado de https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/211521/001115562.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Jacob, C. R., Hees, D. R., Waniez, P., & Brustlein, V. (2003). Atlas da filiação religiosa e indicadores sociais no Brasil. Rio de Janeiro, RJ: Editora PUC-RJ. São Paulo, SP: Loyola.
Leal, K. P. (2017). História da ciência, religião e interculturalidade no ensino de fi?sica. Por que na?o? (Dissertação de mestrado). Faculdade de Educac?a?o, Universidade de Sa?o Paulo, SP. Recuperado de https://doi.org/10.11606/D.81.2018.tde-10072018-154306
Mcgrath, A. E. (2005). Fundamentos do diálogo entre Ciência e Religião. São Paulo, SP: Loyola.
Paiva, J. C., Rosa, M., Moreira, J. R., & Morais, C. (2020). Science-religion dialogue in education: religion teachers’ perceptions in a roman-catholic context. Research in Science Education. Recuperado de https://doi.org/10.1007/s11165-020-09941-x
Reiss, M. J. (2010). Science and religion: implications for science educators. Cultural Studies of Science Education, 5, 91–101. Recuperado de https://doi.org/10.1007/s11422-009-9211-8
Silva, H. M. (2015). Professores de biologia e ensino de evoluc?a?o: Uma perspectiva comparativa em pai?ses com contraste de relação entre estado e igreja na América Latina. (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerias, Minas Gerais, BH. Recuperado de http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A3HFBJ
Trindade, D. F. (2014). O olhar de Hórus, uma perspectiva interdisciplinar do ensino de história da ciência. São Paulo, SP: Ícone.
Zilles, U. (2001). Pierre Teilhard de Chardin: ciência e fé. Porto Alegre, RS: EDIPUCRS.
Zilles, U. (2002). Religiões crenças e crendices (3a. ed). Porto Alegre, RS: EDIPUCRS.
Zilles, U. (2003). Teoria do conhecimento (4a. ed.). Porto Alegre, RS: EDIPUCRS.
Zilles, U. (2008). A cri?tica da religia?o na modernidade. Interac?o?es - Cultura e Comunidade 3(4), 37-54.
Zilles, U. (2009). A crítica da religião. Porto Alegre, RS: EST Edições.
Zilles, U. (2017). Há espaço para a fé no mundo atual?. Porto Alegre, RS: EST Edições.
Zilles, U. (2018). Ateísmo e discurso cristão sobre Deus: diálogo entre teologia e filosofia. Porto Alegre, RS: EST Edições.
Willian, J. (2017). As variedades da experiência religiosa: um estudo sobre a natureza humana (2ª ed.). São Paulo, SP: Editora Cultrix.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.