The Pedagogical Residency Program and the Digital Training of Graduates in Natural Sciences
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n1p127Keywords:
Pedagogical Residence, Science teaching, Training of Science Teachers, Digital Technologies, Audiovisual and Sound ProductionsAbstract
The immersion of digital technologies in the initial training of Natural Sciences teachers has become even more complex since the beginning of the Covid-19 Pandemic. In this sense, the present study proposed to analyze how digital technologies are present in the training of Natural Sciences teachers. For this, 15 semi-structured interviews were carried out and an online questionnaire was applied to teachers and students of the Biology, Chemistry and Physics subprojects of the Pedagogical Residency Program/Capes (RP/Capes) of the Federal University of Bahia (UFBA). Based on the principles of Critical Discourse Analysis, the reports identified difficulties in problematizing training with digital technologies, in view of the need to restructure the curricular matrices of the degrees, in addition to the already rooted instrumental training of future teachers. In this way, it is essential to expand the promotion of initial teacher training programs, such as PR, regarding the need to remove the instrumentalizing perspective that limits dialogue with technologies, making actions attentive to the potential of such digital spaces.References
Almeida, B. O., & Alves, L. R. G. (2020). Letramento digital em tempos de COVID-19: uma análise da educação no contexto atual. Debates em Educação, 12(28), 1-18. http://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n28p1-18
Almeida, M. I. D., Pimenta, S. G., & Fusari, J. C. (2019). Socialização, profissionalização e trabalho de professores iniciantes. Educar em Revista, 35, 187-206. Recuperado de https://www.scielo.br/j/er/a/RVf6F5s9DNwybqcZsVvdX5D/?lang=pt
Andrade, M. E., Viveiro, A. A., & D'abreu, J. V. V. (2020). Uma Revisão da Literatura Sobre a Formação de Professores de Física Para o Uso das TDIC. In Anais do CIET: EnPED: 2020 (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias| Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância). Recuperado de https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1540
Assai, N. D. D. S., Broietti, F. C. D., & Arruda, S. D. M. (2018). O estágio supervisionado na formação inicial de professores: estado da arte das pesquisas nacionais da área de ensino de ciências. Educação em Revista, 34, 1-44. http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698203517
Atanazio, A. M., & Leite, A. E. (2018). Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) e a Formação de Professores: tendências de pesquisa. Investigações em Ensino de Ciências, 23(2), 88-103. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p88
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2018). Institui o Programa de Residência Pedagógica. Brasília, DF: Diário Oficial da União. Recuperado de https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/28022018-portaria-n-38-institui-rp-pdf
Castioni, R., Melo, A. A. S. D., Nascimento, P. M., & Ramos, D. L. (2021). Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, 29, 399-419. https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002903108
Castro, K., dos Santos Lopes, C. L., da Silva, W. M., Soares, K. S. A., Nunes, A. N. R., & de Araújo Castro, Í. F. (2021). Residência Pedagógica e a formação docente em tempos de pandemia: desafios e perspectivas dos licenciandos. Research, Society and Development, 10(13), e69101320707-e69101320707. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i13.20707
Creswell, J., & Creswell, D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Londres: Sage.
Conrado, D. M., & Nunes-Neto, N. (2018). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador, BA: Edufba.
Delizoicov, D., Angotti, J., & Pernambuco, M. (2018). Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo, SP: Cortez.
Dourish, P. (2016). Algorithms and their others: algorithmic culture in context. Big Data & Society, 3(2), 1-11. https://doi.org/10.1177/2053951716665128
Fairclough, N. (2016). Discurso e mudança social. Brasília, DF: UnB.
Freitas, M. C., de Freitas, B. M., & Almeida, D. M. (2020). Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em perspectivas, 1(2), 1-12. Recuperado de https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4540
Guerra, L., de Oliveira, F. V., Candito, V., & Schetinger, M. R. C. (2021). O ensino de ciências na formação inicial em pedagogia: abordagens metodológicas no desenvolvimento da práxis docente. Revista Triângulo, 14(1), 71-91. https://doi.org/10.18554/rt.v14i1.5301
Habermas, J. (2016). Teoria do agir comunicativo: Racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo, SP: WMF Martins Fontes.
Habowski, A. (2020). As Tecnologias na Educação: Desafios e Enfrentamentos à Tradição Instrumental. Revista Docência e Cibercultura, 4(2), 235-241. https://doi.org/10.12957/redoc.2020.51622
Hall, S. (2021). A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro, RJ: Lamparina.
Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. (2020). Boletim Mercado de Trabalho - Conjuntura e Análise n. 68. Brasília, DF: Ipea. Recuperado de https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/10290
Lima, M. S. L. & Pimenta, S. G. (2018). Estágio e docência. São Paulo, SP: Cortez Editora.
Lemos, A. A tecnologia é um vírus: pandemia e cultura digital. Porto Alegre, RS: Editora Sulina, 2021.
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei n. 13.709, de 14 de agosto de 2018. (2018). Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais. Dispõe sobre a proteção de dados pessoais e altera a Lei nº 12.965, de 23 de abril de 2014 (Marco Civil da Internet). Brasília, DF: Diário Oficial da União. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2015-2018/2018/Lei/L13709.htm
Lopes, D. S., & de Almeida, R. O. (2019). Percepções sobre limites e possibilidades para adoção da inter-disciplinaridade na formação de professores de ciências. Investigações em Ensino de Ciências, 24(2), 137-162. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p137
Lopes, D. S., Gama, D. S. L. L. R., & Lira-da-Silva, R. M. (2021). O processo de instrumentalização no ensi-no de Ciências: uma revisão sobre o uso das tecnologias digitais. Revista de Ensino de Ciências e Ma-temática, 12(3), 1-26. https://doi.org/10.26843/rencima.v12n3a28
Lottermann, G. F., & Dal Molin, B. H. (2021, novembro). O Gênero Podcast Aplicado À Educação. In: Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online (Vol. 10, No. 1). Recuperado de https://nasnuv.com/ojs2/index.php?journal=CILTecOnline&page=article&op=view&path%5B%5D=757&path%5B%5D=300
Machado, P., & Ibraim, S. (2022). Educação CTS na Formação Incial de professores: um olhar para o processo formativo. In: Coutinho, F. A., Silva, F. A. R., Franco, L. G., Viana, G. M. (Orgs.). Tendências de Pesquisas para a Educação em Ciências. São Paulo, SP: Na Raiz.
Matthews, M. R. (2015, agosto). Science Teaching: The Contribution of History and Philosophy of Science. Londres: Routledge
MEC – Ministério da Educação (2018). Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Educação Básica. Brasília, DF: Diário Oficial da União. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Medeiros, W., Brancher, V. R., & Auler, N. M. F. (2021). A docência, seus saberes e os processos de formação do professor de biologia: uma revisão de literatura. Revista Insignare Scientia-RIS, 4(5), 41-63. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i5.12562
Mello, P. (2020). A máquina do ódio: notas de uma repórter sobre fake news e violência digital. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Muldoon, J. (2022). Platform Socialism. How to Reclaim our Digital Future from Big Tech. Londres: Pluto Press.
Neves, V. N. S., de Assis Valdegil, D., & do Nascimento Sabino, R. (2021). Ensino remoto emergencial durante a pandemia de COVID-19 no Brasil: estado da arte. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, 3(2), e325271-e325271. https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.5271
Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto Br. (2022). Educação em um cenário de Plataformização e de Economia dos dados: Problemas e conceitos. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil.
Poell, T., Nieborg, D. B., & Duffy, B. E. (2022). Platforms and cultural production. John Wiley & Sons. Boston: Polity Press.
Prado, B. M., & de Oliveira Gomes, M. (2021). Programa de Residência Pedagógica/CAPES: uma boa ideia pedagógica?. Revista Eletrônica Pesquiseduca, 13(32), 1243-1261. Recuperado de https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1140
Resolução n. 510/2016, de 7 de abril de 2016. (2016). Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa em ciências humanas e sociais. Brasília, DF: Diário Oficial da União. Recuperado de https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf
Resolução 158/2017, de 10 de agosto de 2017. (2017). Dispõe sobre a participação das Instituições de Ensino Superior nos programas de fomento da Diretoria de Formação de Professores da Educação Básica. Brasília, DF: Diário Oficial da União. Recuperado de https://www.residenciapedagogica.uema.br/wpcontent/uploads/2018/11/PORTARIA_158_ATUALIZADA.pdf
Resolução CNE/CP 02/2019, de 20 de dezembro de 2019. (2019). Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF: Diário Oficial da União. Recuperado de https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN22019.pdf
Rodrigues, L. Z., Pereira, B., & Mohr, A. (2021). Recentes Imposições à Formação de Professores e seus Falsos Pretextos: as BNC Formação Inicial e Continuada para Controle e Padronização da Docência. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e35617-39. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u12771315
Santos, D. R. C. M. D., Lima, L. P., & Girotto Junior, G. (2020). A formação de professores de Química, mudanças na regulamentação e os impactos na estrutura em cursos de Licenciatura em Química. Química Nova, 43, 977-986. https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170567
Silva, D. L. S., de Souza, M. I. P., da Silva Júnior, I. F., Crispim, S. N., Ribeiro, L. A., & Chaves, M. F. (2022). A Residência Pedagógica na licenciatura em Ciências Biológicas no contexto da pandemia: um relato de experiência. Research, Society and Development, 11(3). https://doi.org/10.33448/rsd-v11i3.26898
Van Dijck, J., Poell, T., & De Waal, M. (2018). The platform society: Public values in a connective world. Oxford: University Press.
Veras, R., Silva, D., Chaves, E., Prates, M. G., Lemos, O., & Passos, V. B. (2021). O PIBID E A Formação De Professores Na Universidade Federal Da Bahia. Investigações em Ensino de Ciências, 26(1), 213-225. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p213
Vinhas, T., dos Santos, L. M. S., & Barreto, A. C. F. (2021). Estágio Supervisionado E Ensino Remoto Emergencial: Quais Os Desafios Para A Formação Docente?. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, 176-189. https://doi.org/10.55470/relaec.36252
Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre, RS: Penso.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 David Santana Lopes, Lynn Rosalina Gama Alves, Rejâne Maria Lira-da-Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.