The Pedagogical Residency Program and the Digital Training of Graduates in Natural Sciences

Authors

  • David Santana Lopes Doutorando pelo programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA/UEFS) https://orcid.org/0000-0002-0217-2709
  • Lynn Rosalina Gama Alves É docente e pesquisadora do Instituto de Humanidades, Artes e Ciência - IHAC - UFBA, professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino, Filosofia e História da Ciência e coordenadora da Rede de Pesquisa Comunidades Virtuais - UFBA https://orcid.org/0000-0003-3688-3506
  • Rejâne Maria Lira-da-Silva É professora Titular da UFBA, coordenadora do Núcleo de Ofiologia e Animais Peçonhentos da Bahia (NOAP/UFBA) (desde 1997). https://orcid.org/0000-0001-8016-8599

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n1p127

Keywords:

Pedagogical Residence, Science teaching, Training of Science Teachers, Digital Technologies, Audiovisual and Sound Productions

Abstract

The immersion of digital technologies in the initial training of Natural Sciences teachers has become even more complex since the beginning of the Covid-19 Pandemic. In this sense, the present study proposed to analyze how digital technologies are present in the training of Natural Sciences teachers. For this, 15 semi-structured interviews were carried out and an online questionnaire was applied to teachers and students of the Biology, Chemistry and Physics subprojects of the Pedagogical Residency Program/Capes (RP/Capes) of the Federal University of Bahia (UFBA). Based on the principles of Critical Discourse Analysis, the reports identified difficulties in problematizing training with digital technologies, in view of the need to restructure the curricular matrices of the degrees, in addition to the already rooted instrumental training of future teachers. In this way, it is essential to expand the promotion of initial teacher training programs, such as PR, regarding the need to remove the instrumentalizing perspective that limits dialogue with technologies, making actions attentive to the potential of such digital spaces.

Author Biographies

David Santana Lopes, Doutorando pelo programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA/UEFS)

Professor em Biologia, Pedagogo, Especialista na Formação de Professores em Letras/Libras e Mestre em Educação.

Lynn Rosalina Gama Alves, É docente e pesquisadora do Instituto de Humanidades, Artes e Ciência - IHAC - UFBA, professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino, Filosofia e História da Ciência e coordenadora da Rede de Pesquisa Comunidades Virtuais - UFBA

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Bahia (1985), Mestrado (1998) e Doutorado (2004) em Educação pela Universidade Federal da Bahia.

Rejâne Maria Lira-da-Silva, É professora Titular da UFBA, coordenadora do Núcleo de Ofiologia e Animais Peçonhentos da Bahia (NOAP/UFBA) (desde 1997).

Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Bahia (1990), com Aperfeiçoamento no Natural History Museum, Londres, Inglaterra(1991), no Muséum d´Histoire Naturelle, Paris, França (2015) e University of Adelaide, Austrália (2016); Especialização em Venenos Animais pelo Instituto Butantan, São Paulo, Brasil (1991); Mestrado em Saúde Coletiva pela Universidade Federal da Bahia, Brasil (1996); Doutorado em Ciências Médicas pela Universidade Estadual de Campinas, Brasil (2001)

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Published

2023-05-02

How to Cite

Lopes, D. S., Alves, L. R. G., & Lira-da-Silva, R. M. (2023). The Pedagogical Residency Program and the Digital Training of Graduates in Natural Sciences. Investigations in Science Education, 28(1), 127–156. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n1p127