The concept of representation in perspective of Gerard Vergnaud’s Theory of Conceptual Fields
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n3p01Keywords:
Representation, Theory of Conceptual Fields, Cognitive PsychologyAbstract
Although there is a huge amount of research using the theory of conceptual fields, the concept of representation, central in cognitive psychology is still sparsely approached in them, because most of these works seems to focus on detecting operational invariants. In this article, we recover the notion of representation due to Gèrard Vergnaud and discuss the difference between this concept and the one of semiotic system, on the light of the theory of conceptual fields. We bring out the model of representation due to Vergnaud and we, then, present a relation between representation and reality sustained on this framework. We conclude discussing the applicability of this concept to empirical research, proposing lines of lines of investigation which can be fruitful for the research on conceptualization and reinterpreting old but persistent problems, like “conceptual change” and we display the importance of a developmental view on representation for Science and Mathematics Teaching.References
Arntz, A. (2021). A plea for more attention to mental representations. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 67, 101510. https://doi.org/10.1016/j.jbtep.2019.101510
Bachelard, G. (1996). A formação do espírito científico. Rio de Janeiro, RJ: Contrapunto.
Bunge, M. (2011). Caçando a Realidade. São Paulo, SP: Perspectiva.
Carvalho Junior, G. D., & Aguiar Jr, O. G. (2008). Os campos conceituais de Vergnaud como ferramenta para o planejamento didático. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 25 (2), 207-227. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2008v25n2p207
Chalmers, A. F. (1996). O que é ciência afinal? Brasília, DF: UNB.
Cunha, K., & Ferreira, L. (2020). A Teoria dos Campos Conceituais e o Ensino de Ciências: Uma Revisão. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 20, 523–552. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u523552
Fanaro, M., Otero, M., & Moreira, M. (2009). Teoremas-en-acto y conceptos-enacto en dos situaciones relativas a la noción de sistema cuántico. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, 9 (3). Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/3992/2556
Freitas, S., & Andrade Neto, A. S. (2023). Gestures in the teaching and learning process: a systematic literature review. Educação em Revista. 39, 239705. http://dx.doi.org/10.1590/0102-469839705T
Greca, I., & Moreira, M. (2002). Além da detecção de modelos mentais dos estudantes: uma proposta representacional integradora. Investigações em Ensino de Ciências, 7(1), pp. 31-53. Recuperado de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/568
Guisasola, J. Almudí, J. M., & Zuza, K. (2011). University Students’ Understanding of Electromagnetic Induction. International Journal of Science Education. 35 (16), 2692–2717. https://doi.org/10.1080/09500693.2011.624134
Heusy, F., Gaulke, A., & Rocha, C. (2022). Uma visão geral dos recentes trabalhos realizados sobre a teoria dos campos conceituais de Vergnaud. Revista Ciência e Ideias, 13(1). https://doi.org/10.22407/21761477/2022.v13i1.1919
Iezzi, G., & Murakami, C. (1993). Fundamentos de Matemática Elementar. São Paulo, SP: Atua.
Llancaqueo, A., Jímenez-Gallardo, C., & Lebrecht, W. (2013). Progresividad del aprendizaje de fuerza y energía mecánica. In Actas del IX congreso internacional sobre investigación en didáctica de las ciencias (p. 2047) Girona, España. Recuperado de https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/307726/397702
Leimegnan, G., & Weil-Barais, A. (1994). A developmental approach to cognitive change. International Journal of Science Education, 16(1), 99-120. https://doi.org/10.1080/0950069940160107
Moreira, M. (2002). A teoria dos campos conceituais, o Ensino de Ciências e a pesquisa nesta área. Investigações em Ensino de Ciências, 7(1), 7-29. Recuperado de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/569
Moreira, M., & Greca, I. (2003). Cambio conceptual: análisis crítico y propuestas a la luz de la teoría del aprendizaje significativo. Ciência & Educação, 9(2), 301-315. Recuperado de https://www.scielo.br/j/ciedu/a/PT4qZyPn3vfHNdtzFMx8Zjx/?format=pdf&lang=es
Pantoja, G. C., (2019). Classificação de problemas em eletrostática: uma análise epistemológica rumo à construção de um campo conceitual para o conceito de campo eletrostático. Latin-American Journal of Physics Education, 13(4), 4304. Recuperado de http://www.lajpe.org/dec19/13_4_04.pdf
Pantoja, G. C., (2021a). Campos Conceituais e Indução Eletromagnética: Classificação de Problemas em Eletrodinâmica. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 21(1), 1-33. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u441473
Pantoja, G. C., (2021b). Conceptual Fields and Magnetic Field: a theoretical model for epistemological classification of tasks in magnetostatics. Investigações em Ensino de Ciências, 26(3), 82-101. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n3p82
Pantoja, G. C., & Moreira, M. A. (2019). Investigando a implementação de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa sobre o conceito de Campo Magnético em disciplinas de Física Geral. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 14(2), 1-16. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/reiec/v14n2/v14n2a01.pdf
Pantoja, G. C., & Moreira, M. A. (2020). Conceitualização do conceito de campo elétrico de estudantes de Ensino Superior em Unidades de Ensino Potencialmente Significativas sobre eletrostática. Revista Brasileira em Ensino de Física, 42(1), e20200288-2. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0288
Pantoja, G. C., & Moreira, M. A. (2021). Unidades de ensino potencialmente significativas em indução eletromagnética: um estudo sobre a conceitualização de estudantes de nível superior. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 38(3), 1420-1452. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e75550
Perls, F., Hefferline, R., & Goodman, P. (1997). Gestalt-terapia. São Paulo: Summus.
Scaife, T., & Heckler, A. (2010). Student understanding of the direction of the magnetic force on a charged particle. American Journal of Physics. 78(8), 869–876. https://doi.org/10.1119/1.3386587
Trevisan, R., Serrano, A., Wolff, J., & Ramos, A. (2019). Peeking into students’ mental imagery: the Report Aloud technique in Science Education research. Ciência & Educação (Bauru), 25(3), 647-664. https://doi.org/10.1590/1516-731320190030004
Vergnaud, G. (1982). A classification of Cognitive Tasks and Operations of Thought Involved in Addition and Subraction Problems. In T. Carpenter, J. Moser & T. Romber. Addition and Subtraction: a cognitive perspective (pp. 39-59). Hillsdale, United States of America: Lawrence Erlbaum.
Vergnaud, G. (1983). Multiplicative structures. In R. Resh & M. Landau, (Eds). Acquisition of Mathematics Concepts and Processes (pp. 127-174). New York, United States of America: Academic Press.
Vergnaud, G. (1990). La théorie des Champs Conceptuels. Recherche en Didactique des Mathématiques. 10(2-3), 133-170. Recuperado de https://gerardvergnaud.files.wordpress.com/2021/09/gvergnaud_1990_theorie-champs-conceptuels_recherche-didactique-mathematiques-10-2-3.pdf
Vergnaud, G. (1996). Education, the best portion of Piaget’ heritage. Swiss Journal of Psychology, 55 (2/3),112-118. Recuperado de https://vergnaudbrasil.com/wp-content/uploads/2021/03/3.2-EDUCACAO-A-MELHOR-PARTE-DA-HERANCA-DE-JEAN-PIAGET.pdf
Vergnaud, G. (1998). A comprehensive theory of representation for Mathematics Education. Journal of Mathematical Behavior, 17(2),167-181. https://doi.org/10.1016/S0364-0213(99)80057-3
Vergnaud, G. (2007). ¿En Qué Sentido La Teoría De Los Campos Conceptuales Puede Ayudarnos Para Facilitar Aprendizaje Significativo? Investigações em Ensino de Ciências, 12(2), 285-302. Recuperado de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/475
Vergnaud, G. (2008). Culture et conceptualisation: l'une ne va pas sans l'autre. Carrefours de l’éducation, 26 (2), 83-98. Recuperado de https://www.gerard-vergnaud.org/texts/gvergnaud_2008_culture-conceptualisation_carrefours-education-26.pdf
Vergnaud, G. (2009). The theory of conceptual fields. Human Development, 52(2), 83-94. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/26764894
Vergnaud, G. (2011). O longo e o curto prazo em aprendizagem matemática. Educar em Revista, (n. esp. 1), 15-27. https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000400002
Vergnaud, G. (2012). Forme Operatoire et Forme Predicative de la Connaissance. Investigações em Ensino de Ciências, 17(2), 287-304. Recuperado de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/187
Vergnaud, G. (2013). Conceptual Development and Learning. Revista Qurriculum, 26, 39-59. Recuperado de https://www.ull.es/revistas/index.php/qurriculum/article/view/65
Vergnaud, G. (2019). Quais questões a teoria dos campos conceituais busca responder? Caminhos da Educação Matemática em Revista, 9(1), 5-28. Recuperado de https://periodicos.ifs.edu.br/periodicos/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/296
Vygotsky, L. (2005). Pensamento e Linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Weil-Barais, A., & Vergnaud, G. (1990). Students’ conceptions in physics and mathematics: biases and helps. In J. P. Caverni, J. M. Fabre, & M. Gonzalez (Eds.) Cognitive Biases. (pp. 69-84). North Holland, Netherlands: Elsevier Science Publishers.
Zimmerman, D. (2007). Fundamentos Psicanalíticos: teoria, técnica e clínica. Porto Alegre, RS: Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Glauco Cohen Ferreira Pantoja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.