The concept of representation in perspective of Gerard Vergnaud’s Theory of Conceptual Fields

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n3p01

Keywords:

Representation, Theory of Conceptual Fields, Cognitive Psychology

Abstract

Although there is a huge amount of research using the theory of conceptual fields, the concept of representation, central in cognitive psychology is still sparsely approached in them, because most of these works seems to focus on detecting operational invariants. In this article, we recover the notion of representation due to Gèrard Vergnaud and discuss the difference between this concept and the one of semiotic system, on the light of the theory of conceptual fields. We bring out the model of representation due to Vergnaud and we, then, present a relation between representation and reality sustained on this framework. We conclude discussing the applicability of this concept to empirical research, proposing lines of lines of investigation which can be fruitful for the research on conceptualization and reinterpreting old but persistent problems, like “conceptual change” and we display the importance of a developmental view on representation for Science and Mathematics Teaching.

Author Biography

Glauco Cohen Ferreira Pantoja, Universidade Federal do Oeste do Pará

Licenciado em FísicaMestre em Ensino de FísicaDoutor em Ensino de FísicaDocente da Universidade Federal do Oeste do Pará  Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFOPA)Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF-UFOPA) 

References

Arntz, A. (2021). A plea for more attention to mental representations. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 67, 101510. https://doi.org/10.1016/j.jbtep.2019.101510

Bachelard, G. (1996). A formação do espírito científico. Rio de Janeiro, RJ: Contrapunto.

Bunge, M. (2011). Caçando a Realidade. São Paulo, SP: Perspectiva.

Carvalho Junior, G. D., & Aguiar Jr, O. G. (2008). Os campos conceituais de Vergnaud como ferramenta para o planejamento didático. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 25 (2), 207-227. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2008v25n2p207

Chalmers, A. F. (1996). O que é ciência afinal? Brasília, DF: UNB.

Cunha, K., & Ferreira, L. (2020). A Teoria dos Campos Conceituais e o Ensino de Ciências: Uma Revisão. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 20, 523–552. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u523552

Fanaro, M., Otero, M., & Moreira, M. (2009). Teoremas-en-acto y conceptos-enacto en dos situaciones relativas a la noción de sistema cuántico. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, 9 (3). Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/3992/2556

Freitas, S., & Andrade Neto, A. S. (2023). Gestures in the teaching and learning process: a systematic literature review. Educação em Revista. 39, 239705. http://dx.doi.org/10.1590/0102-469839705T

Greca, I., & Moreira, M. (2002). Além da detecção de modelos mentais dos estudantes: uma proposta representacional integradora. Investigações em Ensino de Ciências, 7(1), pp. 31-53. Recuperado de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/568

Guisasola, J. Almudí, J. M., & Zuza, K. (2011). University Students’ Understanding of Electromagnetic Induction. International Journal of Science Education. 35 (16), 2692–2717. https://doi.org/10.1080/09500693.2011.624134

Heusy, F., Gaulke, A., & Rocha, C. (2022). Uma visão geral dos recentes trabalhos realizados sobre a teoria dos campos conceituais de Vergnaud. Revista Ciência e Ideias, 13(1). https://doi.org/10.22407/21761477/2022.v13i1.1919

Iezzi, G., & Murakami, C. (1993). Fundamentos de Matemática Elementar. São Paulo, SP: Atua.

Llancaqueo, A., Jímenez-Gallardo, C., & Lebrecht, W. (2013). Progresividad del aprendizaje de fuerza y energía mecánica. In Actas del IX congreso internacional sobre investigación en didáctica de las ciencias (p. 2047) Girona, España. Recuperado de https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/307726/397702

Leimegnan, G., & Weil-Barais, A. (1994). A developmental approach to cognitive change. International Journal of Science Education, 16(1), 99-120. https://doi.org/10.1080/0950069940160107

Moreira, M. (2002). A teoria dos campos conceituais, o Ensino de Ciências e a pesquisa nesta área. Investigações em Ensino de Ciências, 7(1), 7-29. Recuperado de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/569

Moreira, M., & Greca, I. (2003). Cambio conceptual: análisis crítico y propuestas a la luz de la teoría del aprendizaje significativo. Ciência & Educação, 9(2), 301-315. Recuperado de https://www.scielo.br/j/ciedu/a/PT4qZyPn3vfHNdtzFMx8Zjx/?format=pdf&lang=es

Pantoja, G. C., (2019). Classificação de problemas em eletrostática: uma análise epistemológica rumo à construção de um campo conceitual para o conceito de campo eletrostático. Latin-American Journal of Physics Education, 13(4), 4304. Recuperado de http://www.lajpe.org/dec19/13_4_04.pdf

Pantoja, G. C., (2021a). Campos Conceituais e Indução Eletromagnética: Classificação de Problemas em Eletrodinâmica. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 21(1), 1-33. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u441473

Pantoja, G. C., (2021b). Conceptual Fields and Magnetic Field: a theoretical model for epistemological classification of tasks in magnetostatics. Investigações em Ensino de Ciências, 26(3), 82-101. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n3p82

Pantoja, G. C., & Moreira, M. A. (2019). Investigando a implementação de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa sobre o conceito de Campo Magnético em disciplinas de Física Geral. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 14(2), 1-16. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/reiec/v14n2/v14n2a01.pdf

Pantoja, G. C., & Moreira, M. A. (2020). Conceitualização do conceito de campo elétrico de estudantes de Ensino Superior em Unidades de Ensino Potencialmente Significativas sobre eletrostática. Revista Brasileira em Ensino de Física, 42(1), e20200288-2. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0288

Pantoja, G. C., & Moreira, M. A. (2021). Unidades de ensino potencialmente significativas em indução eletromagnética: um estudo sobre a conceitualização de estudantes de nível superior. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 38(3), 1420-1452. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e75550

Perls, F., Hefferline, R., & Goodman, P. (1997). Gestalt-terapia. São Paulo: Summus.

Scaife, T., & Heckler, A. (2010). Student understanding of the direction of the magnetic force on a charged particle. American Journal of Physics. 78(8), 869–876. https://doi.org/10.1119/1.3386587

Trevisan, R., Serrano, A., Wolff, J., & Ramos, A. (2019). Peeking into students’ mental imagery: the Report Aloud technique in Science Education research. Ciência & Educação (Bauru), 25(3), 647-664. https://doi.org/10.1590/1516-731320190030004

Vergnaud, G. (1982). A classification of Cognitive Tasks and Operations of Thought Involved in Addition and Subraction Problems. In T. Carpenter, J. Moser & T. Romber. Addition and Subtraction: a cognitive perspective (pp. 39-59). Hillsdale, United States of America: Lawrence Erlbaum.

Vergnaud, G. (1983). Multiplicative structures. In R. Resh & M. Landau, (Eds). Acquisition of Mathematics Concepts and Processes (pp. 127-174). New York, United States of America: Academic Press.

Vergnaud, G. (1990). La théorie des Champs Conceptuels. Recherche en Didactique des Mathématiques. 10(2-3), 133-170. Recuperado de https://gerardvergnaud.files.wordpress.com/2021/09/gvergnaud_1990_theorie-champs-conceptuels_recherche-didactique-mathematiques-10-2-3.pdf

Vergnaud, G. (1996). Education, the best portion of Piaget’ heritage. Swiss Journal of Psychology, 55 (2/3),112-118. Recuperado de https://vergnaudbrasil.com/wp-content/uploads/2021/03/3.2-EDUCACAO-A-MELHOR-PARTE-DA-HERANCA-DE-JEAN-PIAGET.pdf

Vergnaud, G. (1998). A comprehensive theory of representation for Mathematics Education. Journal of Mathematical Behavior, 17(2),167-181. https://doi.org/10.1016/S0364-0213(99)80057-3

Vergnaud, G. (2007). ¿En Qué Sentido La Teoría De Los Campos Conceptuales Puede Ayudarnos Para Facilitar Aprendizaje Significativo? Investigações em Ensino de Ciências, 12(2), 285-302. Recuperado de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/475

Vergnaud, G. (2008). Culture et conceptualisation: l'une ne va pas sans l'autre. Carrefours de l’éducation, 26 (2), 83-98. Recuperado de https://www.gerard-vergnaud.org/texts/gvergnaud_2008_culture-conceptualisation_carrefours-education-26.pdf

Vergnaud, G. (2009). The theory of conceptual fields. Human Development, 52(2), 83-94. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/26764894

Vergnaud, G. (2011). O longo e o curto prazo em aprendizagem matemática. Educar em Revista, (n. esp. 1), 15-27. https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000400002

Vergnaud, G. (2012). Forme Operatoire et Forme Predicative de la Connaissance. Investigações em Ensino de Ciências, 17(2), 287-304. Recuperado de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/187

Vergnaud, G. (2013). Conceptual Development and Learning. Revista Qurriculum, 26, 39-59. Recuperado de https://www.ull.es/revistas/index.php/qurriculum/article/view/65

Vergnaud, G. (2019). Quais questões a teoria dos campos conceituais busca responder? Caminhos da Educação Matemática em Revista, 9(1), 5-28. Recuperado de https://periodicos.ifs.edu.br/periodicos/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/296

Vygotsky, L. (2005). Pensamento e Linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes.

Weil-Barais, A., & Vergnaud, G. (1990). Students’ conceptions in physics and mathematics: biases and helps. In J. P. Caverni, J. M. Fabre, & M. Gonzalez (Eds.) Cognitive Biases. (pp. 69-84). North Holland, Netherlands: Elsevier Science Publishers.

Zimmerman, D. (2007). Fundamentos Psicanalíticos: teoria, técnica e clínica. Porto Alegre, RS: Artmed.

Published

2023-12-28

How to Cite

Pantoja, G. C. F. (2023). The concept of representation in perspective of Gerard Vergnaud’s Theory of Conceptual Fields. Investigations in Science Education, 28(3), 01–23. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n3p01