The use of sports images in Mechanics teaching: an analysis on physics textbooks

Authors

  • Luiz Marcelo Darroz Curso de Física Licenciatura, Universidade de Passo Fundo-UPF BR-285, quilômetro 171, Bairro São José, Passo Fundo, RS
  • Cleci Teresinha Werner da Rosa Curso de Física Licenciatura, Universidade de Passo Fundo-UPF BR-285, quilômetro 171, Bairro São José, Passo Fundo, RS
  • Pedro Henrique Giaretta Curso de Física Licenciatura, Universidade de Passo Fundo-UPF BR-285, quilômetro 171, Bairro São José, Passo Fundo, RS

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n3p125

Keywords:

Textbook, Physics teaching, Images, Mechanics, Sports

Abstract

This article presents the results of a research performed in the first volumes of the 14 Physics textbooks recommended by the Brazilian Textbook Program (PNLD) – 2015, which aimed to analyze how sports images are addressed in Mechanics concepts. Categories created by Perales and Jiménez (2002) were used as analysis criteria and allowed understanding the characteristics of the images presented in the textbooks. Therefore, the results showed that although sports images are present in these books, the adoption of methods is required so this didactic tool is used efficiently, thus promoting the construction of the knowledge intended to be taught.

Author Biographies

Luiz Marcelo Darroz, Curso de Física Licenciatura, Universidade de Passo Fundo-UPF BR-285, quilômetro 171, Bairro São José, Passo Fundo, RS

Licenciado em Matemática - UPFLicenciado em Física - UFSMEspecialista em Física - UPFMestre em Ensino de Física - UFRGSDoutor em Educação em Ciências - UFRGS

Cleci Teresinha Werner da Rosa, Curso de Física Licenciatura, Universidade de Passo Fundo-UPF BR-285, quilômetro 171, Bairro São José, Passo Fundo, RS

Doutora em Educação Científica e Tecnológica - UFSC

Pedro Henrique Giaretta, Curso de Física Licenciatura, Universidade de Passo Fundo-UPF BR-285, quilômetro 171, Bairro São José, Passo Fundo, RS

LICENCIADO EM FÍSICA - UPF.

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Published

2017-12-16

How to Cite

Darroz, L. M., Rosa, C. T. W. da, & Giaretta, P. H. (2017). The use of sports images in Mechanics teaching: an analysis on physics textbooks. Investigations in Science Education, 22(3), 125–144. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n3p125