From the instantia crucis to the crucial experiment: different perspectives in philosophy and science

Authors

  • Anabel Cardoso Raicik Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica Universidade Federal de Santa Catarina Campus Universitário Trindade, Florianópolis, SC, Brasil
  • Luiz de Quadro Peduzzi Departamento de Física Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica Universidade Federal de Santa Catarina Campus Universitário Trindade, Florianópolis, SC, Brasil
  • José André Peres Angotti Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica - Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n3p192

Keywords:

Crucial experiments, Instantia crucis, Francis Bacon, Philosophers of Science

Abstract

The existence and meaning of crucial experiments are issues that do not hold consensus in science and the philosophy of science. Duhem, Popper and Lakatos, for example, present antagonistic positions among themselves and even in relation to the idea of instantia crucis made explicit by Francis Bacon in the Novum Organum. This article aims at rescuing the Baconian definition, recognizing that it is part of a distinct philosophical position of contemporary theses, and discussing some conceptions of crucial experiment both by philosophers of science and by some scholars, such as Newton. Also, point out some reflections for the teaching of sciences.

Author Biography

José André Peres Angotti, Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica - Universidade Federal de Santa Catarina

Programa de Pós Graduação em Educação Científica e TecnológicaUniversidade Federal de Santa CatarinaCampus Universitário Trindade, Florianópolis, SC, Brasil

References

Amaro, A. J. G. (2009). A crítica de Pierre Duhem ao experimento crucial. (Dissertação de Mestrado, Universidade São Judas Tadeu), São Paulo. Recuperado de https://www.usjt.br/biblioteca/mono_disser/mono_diss/114.pdf

Andrade, J. A. (1979). Tradução e notas. In Bacon, F. Novum Organum ou verdadeiras indicações acerca da interpretação da natureza; Nova Atlântica. São Paulo: Abril Cultural.

Arteaga, E. G. G. (2011). Las prácticas experimentales en los textos y su influencia en el aprendizaje: Aporte Histórico y filosófico en la física de campos. (Tese de doutorado, Universidade Autonoma de Barcelona), Barcelona.

Assis, A. T. (2002). Óptica: tradução, introdução e notas. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.

Bacon, F. (1882). Of the dignity and advancement of learning, books IV-IX. In Spedding, J., Ellis, R. L., & Heath, D. D. (Ed.).The Works of Francis Bacon (13-345). Boston: Houghton, Mifflin and Company.

Bacon, F. (1979). Novum Organum ou verdadeiras indicações acerca da interpretação da natureza; Nova Atlântica. São Paulo: Abril Cultural.

Boyle, R. (1662). A defence of the doctrine touching the spring and weight of the air. London: Printed by F.G. for Thomas Robinson.

Brasil (2014). Guia de livros didáticos: PNLD 2015; física: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica.

Carrilho, M. M. (1994). A filosofia das ciências de Bacon a Feyerabend. Lisboa: Editorial Presença.

Carmo, L. A., Medeiros, A., & Medeiros, C. F. (2000). Distorções conceituais em imagens de livros textos: o caso do experimento de Joule com o calorímetro de pás. In Atas do VII Encontro de Pesquisadores em Ensino de Física. Florianópolis, SC, Brasil. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/~lang/Textos/AlexMed/Exp_Joule.pdf

Cassini, A. (2015). Una reivindicación de los experimentos cruciales. Revista de Filosofia, 40(1), 105-137. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RESF/article/view/48442/45285

Cohen, I. B., & Westfall, R. S. (2002). Newton: textos, antecedentes, comentários. Rio de Janeiro: Contraponto EDUERJ.

Cupani, A., & Pietrocola, M. (2002). A relevância da epistemologia de Mario Bunge para o ensino de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 19(número especial), 100-125. DOI:10.5007/%25x

Duhem, P. (2014). A teoria física: seu objeto e sua estrutura. Rio de Janeiro: EdUERJ.

Duhem, P. (1984). Teoria física y experimento. Teorema, 14(3),547- 582. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2043808.pdf

Dumitru, C. (2013). Crucial Instances and Crucial Experiments in Bacon, Boyle, and Hooke. Society and Politics, 7(1), 45-61. Recuperado de http://socpol.uvvg.ro/docs/2013-1/3.%20Claudia%20Dumitru.pdf

Franklin, A. (1986). The neglect of experiment. New York: Cambridge University Press.

Galvão, M. S., Santos, L. A., & Barbosa, J. P. C. (2016). Demonstrações por redução ao absurdo no volume I do Elementos e Euclides. Educação Matemática na Contemporaneidade: desafios e possibilidades. In Atas do ENEM. São Paulo, SP, Brasil. Recuperado de http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/7002_3030_ID.pdf

Georgescu, L. (2011). A new form of knowledge: Experientia Literata. Society and Politic, 5(2), 104-120. Recuperado de http://journaldatabase.info/articles/new_form_knowledge_experientia.html

Georgescu, L., & Giurgea, M. (2012). Redefining the Role of Experiment in Bacon’s Natural History: How Baconian was Descartes before Emerging from His Cocoon? Early Science and Medicine, 17(1-2), 158-180. DOI:10.1163/157338212X631828

Giglioni, G. (2013). Learning to Read Nature: Francis Bacon's Notion of Experiential Literacy {Experientía Literata} Earty Science and Medicine, 18(4-5), 405-434. DOI:10.1163/15733823-1845P0005

Gooding, D. C. (2000). Experiment. In Newton-Smith, W.H. (Ed.).A companion to the philosophy of science (pp. 117-126). USA: Blackwell Companions to Philosophy.

Granés, J. S. (2001). La gramática de una controversia cientifica: El debate alrededor de la teoria de Newton sobre los colores de la luz. Colombia: Editorial Unibiblos.

Granés, J. S. (2005). Isaac Newton: Obra y Contexto una Introducción. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias.

Hacking, I. (1988). Philosophers of Experiment. PSA: The Philosophy of Science Association, 2(1988), 147-156. DOI:10.1086/psaprocbienmeetp.1988.2.192879

Hacking, I. (2012). Representar e Intervir: tópicos introdutórios de filosofia da ciência natural. Rio de Janeiro: EdUERJ.

Hodson, D. (1988). Experiments in science and science teaching. Educational Philosophy and Theory, 20(2), 53-66. DOI:10.1111/j.1469-5812.1988.tb00144.x

Hooke, R. (1665). Micrographia: or some physiological descriptions of minute bodies made by magnifying glasses. London: J. Martyn and J. Allestry.

Horton, M. (1973). In defence of Francis Bacon: a criticism of the critics of the inductive method. Stud. Hist. Phil. Sci., 4(3), 241- 278. DOI:10.1016/0039-3681(73)90010-1

Jalobeanu, D. (2011). Core experiments, natural histories and the art of experientia literata: the meaning of baconian experimentation. Society and Politics, 5(2), 88-103. Recuperado de http://socpol.uvvg.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=82&Itemid=94

Jalobeanu, D. (2013). Learning from experiment: classification, Concept formation and modeling in Francis Bacon’s experimental philosophy. Rev. Roum. Philosophie, 57(2), 75–93. Recuperado de http://philsci-archive.pitt.edu/10882/

Jalobeanu, D. (2016). Diciplining Experience: Francis Bacon’s experimental series and the art of experimenting. Perspectives on Science, 24(3), 324-342. DOI:10.1162/POSC_a_00209

Kipnis, N. (2001). Scientific controversies in teaching science: the case of Volta. Science & Education, 10, 33-49, 2001. DOI:10.1023/A%3A1008760521211

Kitcher, P. (2000). Patterns of scientific controversies. In Machamer, P. Peram M., & Baltas, A. (Ed.). Scientific Controversies: Philosophical and Historical Perspectives (pp. 3-17). New York: Oxford University Press.

Kuhn, T. S. (2011). A tensão essencial: estudos selecionados sobre tradição e mudança científica. São Paulo: Unesp.

Lakatos, I. (1987). Matemáticas, ciencia y epistemologia. Madrid: Alianza Editorial.

Lakatos, I. (1979). O falseamento e a metodologia dos programas de pesquisa científica. In Lakatos, I., & Musgrave, A. (Ed.). A crítica e o desenvolvimento do conhecimento (pp. 109-243). São Paulo: Editora Cultrix.

Lakatos, I. (1978). Falsificação e metodologia dos programas de investigação científica. Portugal: Edições 70.

Lakatos, I. (1974). The role of crucial experiments in science. Studies in History and Philosophy of Science, 4(4), 344-355. DOI:10.1016/0039-3681(74)90007-7

Levinas, M. L., & Carretero, M. (2010). Conceptual Change, Crucial Experiments and Auxilliary Hypotheses. Integr Psych Behav, 44(4), 288-298. DOI:10.1007/s12124-010-9139-2

Newton, I. (1672). A letter of Mr. Isaac Newton, professor of the Mathematicks in the University of Cambridge; containing his new theory about light and colours; sent by the author to the publisher from Cambridge, Febr. 6. 1671/72; in order to be communicated to the R. Society?, Philosophical Transactions of the Royal Society, 6(80), 3075-3087. Recuperado de http://www.newtonproject.ox.ac.uk/view/texts/normalized/NATP00006

Newton, I. (2002). Óptica. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.

Niaz, M. (2010). Science curriculum and teacher education: The role of presuppositions, contradictions, controversies and speculations vs Kuhn's ‘normal Science. Teaching and Teacher Education, 26(4), 891-899. DOI:10.1016/j.tate.2009.10.028

Nickels, U. T. (1999). Ciencia y Pseudociencia en Lakatos: La falsación del falsacionismo y la problemática de la demarcación. Cinta Moebio, 5, 51-60. Recuperado de http://www.cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/viewFile/26441/27734

Oliva, A. (2007). Há falibilismo em Bacon e Popper não reconhece isso. Manuscrito – Rev. Int. Fil., 30(1) 135-184. Recuperado de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/manuscrito/article/view/8643514/11015

Freire Jr., O. (2013). Filosofia da ciência e controvérsia científica: um leque de concepções físicas e interpretações filosóficas da física quântica. ScientiaeStudia, 11(4), 959-962. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ss/v11n4/v11n4a11.pdf

Oliveira, B. J. (2010). Francis Bacon e a fundamentação da ciência como tecnologia. Belo Horizonte: Editora UFMG.

Paixão, M. F. C. S (2003). História e Filosofia da Ciência: Construir uma Nova Imagem da Ciência na Formação de Professores. Castelo Branco: Instituto Politécnico de Castelo Branco.

Peduzzi, L. O. Q. (2015). A relatividade einsteiniana: uma abordagem conceitual e epistemológica. Florianópolis: publicação interna. Recuperado de http://media.wix.com/ugd/7d71af_5d8925828479433eb694a14a8f294449.pdf

Peduzzi, L. O., & Raicik, A. C. (2017). Sobre a natureza da ciência: asserções comentadas para uma articulação com a história da ciência. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina. Recuperado de www.evolucaodosconceitosdafisica.ufsc.br

Peres, P. S. (2002). Epistemologia sem sujeito: a filosofia da ciência proposta por Karl Popper. Universidade de São Paulo. Recuperado de https://works.bepress.com/pauloperes/13/

Popper, K. R. (1959). A lógica da pesquisa científica. São Paulo: Editora Cultrix.

Popper, K. R. (1982). Conjecturas e Refutações. Brasília: Editora Universidade de Brasília.

Raicik, A. C., & Peduzzi, L. O. Q. (2015). Uma discussão acerca dos contextos da descoberta e da justificativa: a dinâmica entre hipótese e experimentação na ciência. Revista Brasileira de História da Ciência, 8(1), 132-146. Recuperado de www.sbhc.org.br/arquivo/download?ID_ARQUIVO=1991

Raicik, A. C. (2015). Experimentos exploratórios: os contextos da descoberta e da justificativa nos trabalhos de Gray e Du Fay. (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina), Florianópolis. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/134938

Raicik, A. C., & Peduzzi, L. O. Q. (2016). Experimentos exploratórios e novos caminhos para reflexões epistemológicas da experimentação: revisitando considerações baconianas. In Atas do 15º Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia. Florianópolis, SC, Brasil. Recuperado de http://www.15snhct.sbhc.org.br/resources/anais/12/1473603574_ARQUIVO_artigo15snhc,2016.pdf

Raicik, A. C., Peduzzi, L. O. Q., & Angotti, J. A. P. (2017). Francis Bacon e a chama apagada na ciência: a experientia literata. In Atas do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, SC, Brasil. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0915-1.pdf

Reichenbach, H. (1938). Experience and Prediction: An Analysis of the Foundations and the Structure of Knowledge. Chicago: University of Chicago Press.

Ribeiro, J. F. P. (2005). Domina Aeris ou qual é mais ilustre se a leveza ou a gravidade (Dissertação de Mestrado, Universidade São Judas Tadeu), São Paulo. Recuperado de http://www.usjt.br/biblioteca/mono_disser/mono_diss/025.pdf

Rufatto, C. A., & Carneiro, M. C. (2009). A concepção de ciência de Popper e o ensino de ciências. Ciência & Educação, 15(2), 269-89. DOI:10.1590/S1516-73132009000200003

Sargent, R. M. (1989). Scientific Experiment and Legal Expertise: The Way of Experience In Seventeenth-Century England. Studies in History and Philosophy of Science, 20(1), 19-45. DOI:10.1016/0039-3681(89)90032-0

Schmiedecke, W. G., & Porto, P. A. (2015). A história da ciência e a divulgação científica na TV: subsídios teóricos para uma abordagem crítica dessa aproximação no ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 15(2), 627-643. Recuperado de https://seer.ufmg.br/index.php/rbpec/article/viewFile/2536/1937

Silva, B. V. C. (2010). A Natureza da Ciência pelos alunos do ensino médio: um estudo exploratório. Lat. Am. J. Phys. Educ., 4(3), 670-677. Recuperado de http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/fisica/artigos/Natureza_da_ciencia_boniek.pdf

Silva, F. M. S. (2008). Sobre a indução em Francis Bacon. Revista Urutágua: revista acadêmica interdisciplinar, (14), 1-17. Recuperado de http://www.urutagua.uem.br/014/14silva_fernando.html

Silva, C. C., & Martins, R. A. (1996). A Nova teoria sobre luz e cores de Isaac Newton: uma tradução comentada. Revista Brasileira de Ensino de Física, 18(4), 313-27. Recuperado de http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/v18a33.pdf

Silveira, F. L. (1996). A metodologia dos programas de pesquisa: a epistemologia de Imre Lakatos. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 13(3), 219-230. DOI:10.5007/%25x

Steinle, F. (2002). Experiments in History and Philosophy of Science. Perspectives on Science, 10(4), 408- 432. DOI:10.1162/106361402322288048

Weeks, S. (2008). The role of mechanics in Francis Bacon’s great instauration. In Zittel, C., et al (Eds.). Philosophies of technology: Francis Bacon and his contemporaries (pp. 133-196). Leiden-Boston: Brill.

Westfall, R. S. (1962). The Development of Newton's Theory of Color. Isis, 53(3), 339-358. DOI:10.1086/349596

Zempler, G. A., & Demeter, T. (2010). Being Charitable to Scientific Controversies. The Monist, 93(4), 640-656. DOI:10.5840/monist201093436

Published

2017-12-16

How to Cite

Raicik, A. C., Peduzzi, L. de Q., & Angotti, J. A. P. (2017). From the instantia crucis to the crucial experiment: different perspectives in philosophy and science. Investigations in Science Education, 22(3), 192–206. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n3p192