A STUDY ON PRE-SERVICE PHYSICS TEACHERS’ CONCEPTUALIZATION ON ELEMENTARY QUANTUM MECHANICS
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n2p120Palabras clave:
Quantum Mechanics, Meaningful Learning, Conceptualization processesResumen
In this work, we present the results of a research in which we aimed to evidence obstacles and advances in pre-service teachers’ conceptualization on a subject involving elementary Quantum Mechanics. We based our analysis on the theories due to David Ausubel and Gèrard Vergnaud to study Meaningful Learning patterns, both in predicative and operatory form of knowledge, of six students involved in a didactical intervention composed of six classes, in which we emphasized both similarities and differences between Classical and Quantum Physics. With this intervention, we intended to teach the concepts of Physical System, Dynamical Variables, State of a Physical System and Time Evolution. We guided our data analysis by the methodology of content analysis (Bardin, 2008) and it turned possible to map Meaningful Learning patterns involving the four concepts to which were associated a set of essential features (in the predicative stage) and a set of theorems-in-action (in the operatory stage) relating the aim-concepts in problem-solving or conceptual mapping.Citas
Ausubel, D. P. (2000). The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Bao, L., & Redish, E. (2002). Understanding probabilistic interpretations of Physical Systems: a prerequisite to learning quantum physics. American Journal of Physics, 70(3), 210-217. DOI:10.1119/1.1447541
Bardin, L. (2008). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Çaliskan, S., Sezgin, G. S., & Erol, M. (2009). Students understanding of some quantum physical concepts. Latin American Journal of Physics Education, 3(2), 202-206.
Bunge, M. (2011). Física e Filosofia. Perspectiva: São Paulo.
Greca, I. M., & Freire J. R. O. (2003). Does an emphasis on the concept of quantum states enhance student's understanding of Quantum Mechanics? Science and Education, 12(5/6), 541-557. DOI:10.1023/A:1025385609694
Greca, I. M., & Moreira, M. A. (2001). Uma revisão da literatura sobre estudos relativos ao ensino da Mecânica Quântica introdutória. Investigações em Ensino de Ciências, 6(1), 29-56.
Greca, I. M., Moreira, M. A., & Herscovitz, V. E. (2001). Uma proposta para o ensino de mecânica quântica. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, 23(4), 444-457.
Moreira, M. A. (1997). Aprendizagem Significativa: um conceito subjacente. In Moreira, M. A., Caballero, M.C., & Rodriguez, M. L. (Eds). Actas del Encuentro Internacional sobre el Aprendizaje Significativo (pp. 19-44). Burgos, Espanha: Universidade de Burgos.
Olsen, R. V. (2002). Introducing Quantum Mechanics in the upper secondary school: a study in Norway. International Journal of Science Education, 24(6), 565-574. DOI:10.1080/09500690110073982
Pantoja, G. C. (2011). Sobre o Ensino do conceito de evolução temporal em Mecânica Quântica (RS). Dissertação de Mestrado. Programa de pós-graduação em Ensino de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Recuperado de http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/39151
Pantoja, G.C., Moreira, M., & Herscovitz, V. (2011). Uma revisão da literatura sobre a pesquisa em ensino de mecânica quântica no período de 1999 a 2009. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 4(3),1-34.
Pantoja, G.C., Moreira, M., & Herscovitz, V. (2012). Implementation of a didactic proposal on fundamental concepts of Quantum Mechanics with students of a professional master’s degree in physics teaching. Latin American Journal of Physics Education, 6(4), 519-529.
Pantoja, G.C., Moreira, M., & Herscovitz, V. (2014). La enseñanza de conceptos fundamentales de Mecánica Cuántica a alunos de graduación en Física. Revista Electrónica en Investigación en Enseñanza de las Ciencias, 9(1), 22-39.
Rocha, C. R. (2008). Sobre o ensino do conceito de estado em cursos introdutórios em Mecânica Quântica (RS). Dissertação de Mestrado. Programa de pós-graduação em Ensino de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Recuperado de http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/15281
Singh, C. (2001). Students' understanding of Quantum Mechanics. American Journal of Physics, 69(8), 885-895. DOI:10.1119/1.2825387
Tsarpalis, G., & Papaphotis, G. (2009). High-school students' conceptual difficulties and attempts at a conceptual change. International Journal of Science Education, 31(7), 895-930. DOI:10.1080/09500690801891908
Vergnaud, G., Booker, G., Confrey, J., Lerman, S., Lochhead, J., Sfard, A., & Wheeler, D. (1990). Epistemology and psychology of mathematics education. In Nesher, P., & Kilpatrick, J. (Eds.). Mathematics and cognition: a research synthesis by International Group for the Psychology of Mathematics Education. (pp. 14-30). Cambridge: Cambridge University Press.
Vergnaud, G. (1996b). Algunas ideas fundamentales de Piaget en torno a la didáctica. Perspectivas, 26(1), 195-207.
Vergnaud, G. (1997). The nature of mathematical concepts. In Nunes, T.; Bryant, P. (Ed.). Learning and teaching mathematics: an international perspective. (pp. 1-28). Hove: Psychology Press.
Vergnaud, G. A. (1998). A comprehensive theory of representation for mathematics education. Journal of Mathematical Behavior, 17(2), 167-181. DOI:10.1016/S0364-0213(99)80057-3
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
La IENCI es una revista de acceso libre (Open Access) y no hay cobro de ninguna tasa ya sea por el envío o procesamiento de los artículos. La revista adopta la definición de la Budapest Open Access Initiative (BOAI), es decir, los usuarios tienen el derecho de leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar y hacer links directos a los textos completos de los artículos publicados en esta revista.
El autor responsable por el envío representa a todos los autores del trabajo y, al enviar este artículo para su publicación en la revista está garantizando que posee el permiso de todos para hacerlo. De igual manera, garantiza que el artículo no viola los derechos de autor y que no hay plagio en lugar alguno del trabajo. La revista no se responsabiliza de las opiniones emitidas en los artículos.
Todos los artículos de publican con la licencia Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Los autores mantienen sus derechos de autor sobre sus producciones y deben ser contactados directamente en el caso de que hubiera interés en el uso comercial de su obra.