Practical activities & imaginary: the interaction of identity, authory, relations of power and otherness in the field diary construction

Authors

  • André Luis Silva Programa de pós-graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Bauru, São Paulo, Brasil http://orcid.org/0000-0002-5627-3417
  • Odete Pacubi Baierl Teixeira Programa de pós-graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Bauru, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p195

Keywords:

Imaginary. Didactic strategies.Physics teacher education.Practicalactivities. Pre-serviceteacher training.

Abstract

This paper discusses how the imaginary of a pre-service teacher articulates the relations of power, identity construction, authorship and relations of alterity. For this, we analyzed the speech of a licensing from his nineteen reports on the field diary during the practical activities of a Physics’ training program. We concluded that his identity, process of authorship, power relations and alterity between him and the “other” are interdependent. Furthermore, they are movably and dialectically articulated in the teacher’s imaginary mobilization during his choices of teaching strategies. We discuss about some implications of these results in the context of a teachers’ education program and also indicate formative possibilities based on the set of information that pre-service teachers provide in their reports and based on their interaction with professors.

Author Biography

André Luis Silva, Programa de pós-graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Bauru, São Paulo, Brasil

Mestre em Educação para a Ciência pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" – Bauru/SP e licenciado em Física pela Universidade Paulista "Julho de Mesquita Filho" - Rio Claro/SP. Atualmente é doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" – Bauru/SP. Durante o mestrado estudou a articulação entre o imaginário de um licenciando em Física e suas estratégias didáticas no estágio curricular supervisionado. Durante a graduação, desenvolveu trabalhos sobre estratégias de ensino de Física utilizando experimentação didática com materiais de baixo custo.

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Published

2016-12-20

How to Cite

Silva, A. L., & Teixeira, O. P. B. (2016). Practical activities & imaginary: the interaction of identity, authory, relations of power and otherness in the field diary construction. Investigations in Science Education, 21(3), 195–215. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p195