Mobilizing theoretical and methodological aspects of the Model of Educational Reconstruction to guide the design process of a Teaching-Learning Sequence on biodiversity
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n1p173Keywords:
Teaching-Learning Sequence, Model of Educational Reconstruction, Design ResearchAbstract
The Model of Educational Reconstruction (MER) is used in research in Science Teaching for the design of teaching and learning environments, especially Teaching-Learning Sequence (TLS). Most of this research emphasize, in general, the methodological aspects of the MER and few are those that address the theoretical aspects or the mobilization of these aspects. In this paper we propose to answer the following question: How can the theoretical and methodological aspects of MER be mobilized for the particular purpose of developing TLSs? In this Developmental Study, with a predominantly qualitative approach, we present a mobilization proposal that was structured based on four elements: the characteristics of teaching and learning environments; the steps of the design path of a TLS based on the MER; the framework of pedagogical potentialities; and the structuring of the TLS plan. It is, therefore, a proposal that makes effective the mobilization of theoretical and methodological aspects of the MER for the design of TLS, without having to make an in-depth study of the major theories that underpin it.References
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.
Carvalho, I. C. M. (2012). Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo, SP: Cortez.
Duit, Reinders. (2006a). La investigación sobre enseñanza de las ciencias. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11, 741–770. Recuperado de http://www.comie.org.mx/documentos/rmie/v11/n030/pdf/rmiev11n30scB03n01es.pdf
Duit, R., Gropengießer, H., Kattmann, U., Komorek, M., Parchmann, I. (2012). The Model of Educational Reconstruction – a Framework for Improving Teaching and Learning Science. In Jorde, D., & Dillon, J. (Ed) Science Education Research and Practice in Europe. Cultural Perpectives in Science Education, vol 5., Rotterdam: Sense Publishers https://doi.org/10.1007/978-94-6091-900-8_2
Fioravante, D. L. C., Mora, J.A., Motokane M. T., & Kato, D.S. (2014). Concepções sobre biodiversidade dos alunos do 6º ano do ensino fundamental. Revista da SBEnBio, (7), 1613–1620.
Giordan, M., Guimarães, Y. A. F. (2011). Uma análise das abordagens investigativas de trabalhos sobre sequências didáticas: tendências do ensino de ciências. In Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, Santa Catarina, SC. Recuperado de http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0875-3.pdf
Grandi, L. A. (2016). Indicadores de alfabetização científica: abordando a biodiversidade em uma sequência didática investigativa. (Tese de doutorado). Universidade de São Paulo, SP. Recuperado de https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/59/59139/tde-07122016-124620/publico/TeseSISTEMA.pdf.
Grandi, L. A., de Castro, R. G., Motokane, M. T., & Kato, D. S. (2014). Concepções de monitores e alunos sobre o conceito de biodiversidade em uma atividade de trabalho de campo. Cadernos Cimeac, 4(1), 5-21. https://doi.org/10.18554/cimeac.v4i1.1459
Hora, N. N., da Conceição Ferreira, M. D. J., & dos Remédios Sodré, M. D. N. (2015). Biodiversidade e Conservação: um olhar sobre a formação dos licenciandos em Biologia. Revista Brasileira de Educação Ambiental, 10(1), 56-74. https://doi.org/10.34024/revbea.2015.v10.1866
Iglesias, G. C. S., Miani, C. S., & da Rocha Brando, F. (2015). Representações de estudantes do ensino fundamental sobre a conservação da biodiversidade: uma análise semiótica. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindoia, São Paulo, SP. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R1123-1.PDF
Kattmann, U. (2007). Didaktische Rekonstruktion – eine praktische Theorie. In Theorien in der biologiedidaktischen Forschung. (pp. 93–104). Berlim: Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-3-540-68166-3_9
Kattmann, U., Duit, R., Gropengießer, H., & Komorek, M. (1996). Educational Reconstruction – Bringing Together Issues of Scientific Clarification and Students’ Conceptions. In Annual Meeting of the National Association of Research in Science Teaching. St. Louis.
Kneubil, F. B., & Pietrocola, M. (2017). A pesquisa baseada em design: visão geral e contribuições para o ensino de ciências. Investigações em Ensino de Ciências, 22(2), 1. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n2p01
Kersting, M., Henriksen, E. K., Bøe, M. V., & Angell, C. (2018). General relativity in upper secondary school: design and evaluation of an online learning environment using the model of educational reconstruction. Physical Review Physics Education Research, 14(1), 010130. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.14.010130
Komorek, M., & Kattmann, U. (2008) The model of educational reconstruction. In Mikelskis-seifert, S., Ute, R., Brückmann, M. (Ed.). Four decades of research in science education: from curriculum development to quality improvement (pp. 171-188). Münster, Germany: Waxmann.
Labudde, P. (2008) The role of constructivism in science education: yesterday, today and tomorrow. In Mikelskis-seifert, S., Ute, R., Brückmann, M. (Ed.). Four decades of research in science education: from curriculum development to quality improvement (139-156). Münster, Germany: Waxmann.
Marín, Y. A. O. (2017). O ensino da biodiversidade: tendências e desafios nas experiências pedagógicas. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias: Góndola, Ens Aprend Cienc, 12(2), 173-185. http://dx.doi.org/10.14483/23464712.11599
Martins, C., & de Oliveira, H. T. (2015). Biodiversidade no contexto escolar: concepções e práticas em uma perspectiva de educação ambiental crítica. Revista Brasileira de Educação Ambiental, 10(1), 127-145. https://doi.org/10.34024/revbea.2015.v10.1912
Mayr, E. (2008). Isto é Biologia: A ciência do mundo vivo. São Paulo, SP: Companhia das letras.
Méheut, M., & Psillos, D (2004). Teaching-learning sequences: Aims and tools for science education research. International Journal of Science Education, 26(5), 515–535 https://doi.org/10.1080/09500690310001614762
Miani, C. S. (2013). Ensino de biodiversidade: análise do conceito em manuais didáticos e proposição de jogo digital educativo. (Dissertação de mestrado). Programa de pós-graduação em Ensino de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/99814/miani_cs_me_bauru.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Miani, C. S. (2017). Um estudo sobre a conservação da biodiversidade com futuros professores de biologia. (Tese de doutorado). Programa de pós-graduação em Ensino de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/151551
Niebert, K., & Gropengiesser, H. (2013). The model of educational reconstruction: A framework for the design of theorybased content specifc interventions. The example of climate change. In T. Plomp, & N. Nieveen (Eds.), Educational design research – Part B: Illustrative cases (pp. 511-531). Enschede, the Netherlands: SLO.
Oliveira, L. B. (2005). As Concepções de Biodiversidade: do professor-formador ao professor de Biologia em serviço. (Tese de doutorado). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP.
Oliveira, C., & Guimarães, C. R. P. (2016). O que sabem os alunos de escolas estaduais em Aracaju/SE a respeito dos conceitos de preservação e biodiversidade?. Scientia Plena, 12(11). https://doi.org/10.14808/sci.plena.2016.112706
Onório, H. A., Oliveira, L., & Kawasaki, C. S. (2013). A sequência didática como instrumento de ensino e de pesquisa na investigação das concepções de biodiversidade em alunos do Ensino Fundamental II. In Anais do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindoia, São Paulo, SP. Recuperado de http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R0614-1.pdf
Plomp, T. (2007). Educational design research: an introduction. In T. Plomp & N. Nieveen (Ed.), An introduction to educational design research (p. 130). Shanghai: Proceedings of the seminar conducted at the East China Normal University. Recuperado de: https://slo.nl/publish/pages/2904/educational-design-research-part-a.pdf
Primack, R. B., & Rodrigues, E. (2001). Biologia da conservação. Londrina, PR: Editora planta.
Reinfried, S., Aeschbacher, U., Kienzler, P. M., & Tempelmann, S. (2015). The model of educational reconstruction - a powerful strategy to teach for conceptual developmente in physical geography: the case of water springs. International Research in Geographical and Environmental Education, 24(3), 237–257. https://doi.org/10.1080/10382046.2015.1034459
Reinfried, S., Mathis, C., & Kattmann, U. (2009). Das Modell der Didaktischen Rekonstruktion. Eine innovative Methode zur fachdidaktischen Erforschung und Entwicklung von Unterricht. Beiträge Zur Lehrerinnen- Und LehrerBildung, 3(27), 404–414. Recuperado de https://www.pedocs.de/volltexte/2017/13710/pdf/BZL_2009_3_404_414.pdf
Ruthven, K., Laborde, C., Leach, J., & Tiberghien, A. (2009). Design tools in didactical research: instrumenting the epistemological and cognitive aspects of the design of teaching sequences. Educational Researcher, 38(5), 329–342. https://doi.org/10.3102/0013189X09338513
Sarmento, A. C. H., Muniz, C. R. R., Silva, N. R., Pereira, V. A., Santana, M. A. S., Sá, T. S., & El-Hani, C. N. (2013). Investigando princípios de Design de una sequência didática sobre metabolismo energético. Ciência & Educação, 19(3), 573–598. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000300006
Silva, L. D. G. S., Santos, V. J. B., & Maciel, M. S. (2016). Usos e apropriações de multimídias na educação para a biodiversidade em escolas de Belém, PA. Educação, Cultura e Comunicação, 7(14). Recuperado de http://unifatea.com.br/seer3/index.php/ECCOM/article/view/492/442
Silva, M.G. (2019) O modelo de reconstrução educacional como aporte teórico e metodológico para o design de uma sequência didática sobre o conceito de biodiversidade em uma perspectiva integral e polissêmica. (Tese de doutorado). Programa de Pós-graduação em Ensino das Ciências. Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, PE. Recuperado de http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/bitstream/tede2/8343/2/Michelle%20Garcia%20da%20Silva.pdf
Silva, M.G.; Ferreira, H.S. (2020) Modelo de Reconstrução Educacional como um Aporte Teórico e Metodológico para o Design de Ambientes de Ensino e Aprendizagem da Ciência. Investigações em Ensino de Ciências, 25(1), 262-281. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p262
Stavrou, D. (2016). Educational reconstruction of nonlinear systems: transforming the science content into a content for instruction. In J. Lavonen, K. Juuti, J. Lampiselkä, A. Uitto & K. Hahl (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference. Science education research: Engaging learners for a sustainable future, Part [part/strand number] (co-ed. [Editors of the strand chapter]), (pp. [page numbers]). Helsinki, Finland: University of Helsinki. ISBN 978-951-51-1541-6 Recuperado de https://www.esera.org/publications/esera-conference-proceedings/esera-2015
Teixeira, P. M. M., & Neto, J. M. (2017). A produção acadêmica em Ensino de Biologia no Brasil–40 anos (1972–2011): base institucional e tendências temáticas e metodológicas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 17(2), 521-549. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017172521
Van den Akker, J. (1999). Principles and methods of development research. In Van den Akker, J., Branch, R. M., Gustafson, K., Nieveen, N., & Plomp, T (Ed). Design Approaches and Tools in Education and Training (pp. 1-14). Dordrecht: Springer Netherlands https://doi.org/10.1007/978-94-011-4255-7
Vilches, A. M., Legarralde, T. I., Ramírez, S., & Darrigran, G. A. (2016). Conocimiento y valoración de la biodiversidad en estudiantes del último año de profesorados de biología y geografía de Argentina. Investigación y desarrollo, 18(2), 46-58. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/54759
Zabala, A. (1998). A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre, RS: Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.