Characterizing a Culturally Sensitive Profile (CSP) in Biology Teaching: Subsidies to In-service science teachers for an intercultural science education

Authors

  • Jairo Robles-Piñeros Programa de Ensino, Filosofia e História das ciências. Universidade Federal da Bahia e Doutorado Interinstitucional em Educación Universidad Distrital Francisco Jose de Caldas http://orcid.org/0000-0002-8403-3066
  • Geilsa Costa Santos Baptista Porfessora plena do depto de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana UEFS, Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofía e História das Ciências (UFBA-UEFS) http://orcid.org/0000-0002-5871-0115
  • Adela Molina-Andrade Doctorado Interinstitucional en Educacion - Universidad Distrital Francisco José de Caldas http://orcid.org/0000-0002-6802-5533

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n1p39

Keywords:

Epistemic Commitments, Intercultural Dialogue, Intercultural Science Education, In-Service Teacher Training, Ontological Dimension

Abstract

Intercultural science education faces challenges regarding the way in which the relationship between knowledge systems that are sometimes erased takes place, given the disparity that is presented in the classroom and specifically in teaching discourses. This article presents the results of qualitative-interpretive research aimed at characterizing a culturally sensitive profile for the intercultural biology teaching with four (4) in-service science teachers working in two rural public schools in the municipality of Coração de Maria and the District of Retiro, Bahia, Brazil. Through an instrument of problem situations, focus group discussions, and semi-structured interviews, the teachers' answers were collected and the meanings of their positions on the different issues were interpreted and analyzed. From the categorization and analysis, it was possible to characterize a teacher profile facing cultural diversity from the identification of the teachers' commitments, characterized in three dimensions: epistemological, ontological, and ethical. Based on the results, it is expected that this type of research can offer a perspective on how teachers express their way of taking on the world, their relationship with knowledge, and how this directly influences their pedagogical practice in the process of teaching science in contexts of diversity cultural.

Author Biographies

Jairo Robles-Piñeros, Programa de Ensino, Filosofia e História das ciências. Universidade Federal da Bahia e Doutorado Interinstitucional em Educación Universidad Distrital Francisco Jose de Caldas

É Licenciado em Biologia da Universidade Pedagógica Nacional, (2012), é mestre em Ensino, Filosofia e Historia das ciências UFBA-UEFS (2016). Doutor em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA-UEFS) e Doutor em Educação do Doutorado em Educação da Universidad Distrital Colômbia (2021). Docente do depto. de Biologa da Universidade Pedagógica Nacional. É membro coordinador do grupo de pesquisa Grupo de Investigações em Etnobiologia e Ensino de Ciências UFBA-UEFS (GIEEC), da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).

Geilsa Costa Santos Baptista, Porfessora plena do depto de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana UEFS, Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofía e História das Ciências (UFBA-UEFS)

Possui graduação em Mestrado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1995), Especialização em Saúde Aplicada ao Ensino de Biologia pela Universidade Federal da Bahia (2000), Mestrado em Educação, História e Filosofia da Ciência pela Universidade Federal de Bahia (2007) e doutorado em Educação, História e Filosofia da Ciência pela Universidade Federal da Bahia (2012), com estágio na Universidade do Minho, Portugal, através do Programa Erasmus Mundus. Participa como membro da Associação Brasileira de Pesquisa em Ensino de Ciências (ABRAPEC) e da Sociedade Brasileira de Etnobiologia e Etnoecologia (SBEE). É Professora Titular do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia (UEFS) e coordenadora fundadora do Grupo de Pesquisa em Etnobiologia e Ensino de Ciências (GIEEC-UEFS). Com experiência e trabalhos publicados na área de Educação em Ciências e Formação de Professores de Ciências (Biologia).

Adela Molina-Andrade, Doctorado Interinstitucional en Educacion - Universidad Distrital Francisco José de Caldas

doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Mestre em Educação com Ênfase em Avaliação pela Pontificia Universidad Javeriana. Graduado em Biologia pela Universidade Distrital Francisco José de Caldas. Sua linha de pesquisa é "Ensino de ciências, contexto e diversidade cultural". Atualmente é professora e pesquisadora em tempo integral na Universidade Distrital Francisco José de Caldas, Faculdade de Ciências e Educação, nos programas de Doutorado Interinstitucional em Educação (DIE-UD) e Mestrado em Educação. Foi diretora do DIE-UD 2006-2012 e do Instituto de Estudos e Pesquisas Educacionais 2002-2008. Líder do Grupo de Pesquisa INTERCITEC (Interculturalidade, ciência e tecnologia). Autor de artigos e livros sobre resultados de pesquisas e reflexões sobre ensino e ensino de ciências.

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Published

2023-05-02

How to Cite

Robles-Piñeros, J., Baptista, G. C. S., & Molina-Andrade, A. (2023). Characterizing a Culturally Sensitive Profile (CSP) in Biology Teaching: Subsidies to In-service science teachers for an intercultural science education. Investigations in Science Education, 28(1), 39–55. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n1p39