The use of drawings as a tool to research farmer students’ conceptions about plant-insect ecological relationships and intercultural dialogue

Authors

  • Jairo Robles-Piñeros Estudante de doutorado do Programa de Ensino, Filosofia e História das ciências. Universidade Federal da Bahia.
  • Geilsa Costa Santos Baptista Universidade Estadual de Feira de Santana, Departamento de Educação. http://orcid.org/0000-0002-8403-3066
  • Eraldo Medeiros Costa-Neto Universidade Estadual de Feira de Santana, Laboratório de Etnobiologia e Etnoecologia LETNO

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p159

Keywords:

Drawings, Didactic of ecology, Ecological Interactions, Ecology teaching, Intercultural Science education

Abstract

This article aims to present the importance of using drawings with explanatory texts made by farmer students (non-verbal language associated to verbal language) to teach about the insect-plant relationship based on intercultural dialogue, starting with a study that had as objective to identify and analyze the cultural conceptions of farmer students form a public school of Coração de Maria municipality, state of Bahia, Brazil; toward the insect-plant ecological relationship. Was made a question to the students about what they know into their farmer context about the plants that they cultivate and the insects and, furthermore, they were handed A4 type sheets of paper and colored pencils to represent their knowledge of this ecological relation trough drawings and explanatory texts, which were analyzed since categorizations and induction, dialoguing with science teaching area literature. On these drawings with texts, cultural representativeness and the use of scientific knowledge were sought. The five categories of conceptual understanding proposed by Köse, containing identification of different ecological relationships, were used. The results indicate that the students have knowledge about the insect-plant relationships that are culturally situated in the locality, some of which are close to scientific knowledge. It is concluded that the use of drawings with explanatory texts made by the students themselves serves as a tool to identify their previous conceptions and analyzes how they can be inserted in the teaching and learning processes of ecology in a dialogical and intercultural way.

Author Biographies

Jairo Robles-Piñeros, Estudante de doutorado do Programa de Ensino, Filosofia e História das ciências. Universidade Federal da Bahia.

É Licenciado em Biologia da Universidade Pedagógica Nacional, Com ênfase nas áreas de ecologia e entomologia, reconhecido pela proposta de ferramentas didáticas para o ensino das ciências. Través da inovação didática se propor fornecer e enriquecer o processo do ensino das ciências. Possui graduação em Licenciatura em Biologia - Universidad Pedagogica Nacional (2012), com sua proposta do ensino da ecologia traveis dos quadrinhos e dos insetos como estrategia didatica para o ensino da ciência. É mestre em Ensino, Filosofia e Historia das ciências UFBA-UEFS (2016). É pesquisador e orientador do Grupo de Estudos em Ecología, Etología, Educaçáo e Conservação (GECOS) da Universidad Pedagogica y Tecnologica de Colombia (UPTC), onde dirige y asesora projetos de pesquisa em a linha de Inventario e Caracterização de Flora, Fauna e ecosistemas andinos. Dentro da Sublinha de Entomología. É membro coordinador do grupo de pesquisa Grupo de Investigações em Etnobiologia e Ensino de Ciências UFBA-UEFS (GIEEC), da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). É Membro ativo do International History, Philosophy and Science Teaching Group (IHPST), Membro da Sociedade Colombiana de Etnobiologia (SCE) e da Sociedade Colombiana de Entomologia (SOCOLEN).

Geilsa Costa Santos Baptista, Universidade Estadual de Feira de Santana, Departamento de Educação.

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1995), Especialização em Saude Aplicada ao Ensino de Biologia pela Universidade Federal da Bahia (2000), Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (2007) e Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (2012). Participa como membro da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC). Diretora, Grupo de Investigações em Etnobiologia e Ensino das Ciências (GIEEC) UFBA/UEFS, Departamento de Educação Universidade Estadual de Feira de Santana

Eraldo Medeiros Costa-Neto, Universidade Estadual de Feira de Santana, Laboratório de Etnobiologia e Etnoecologia LETNO

Licenciatura em Biologia pela Universidade Federal de Alagoas (1994), mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Alagoas (1998) e doutorado em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos (2003). Pós-doutorado na Universidade Nacional Autônoma do México, Instituto de Biologia (2005), onde trabalhou em etnoentomologia junto à Dra. Julieta Ramos-Elorduy. Professor Pleno lotado no Departamento de Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Feira de Santana, onde desde 1995 atua na disciplina Etnobiologia. Professor orientador nos seguintes programas de pós-graduação: Zoologia (UEFS), Zoologia (UESC) e Ecologia Humana (UNEB Campus VIII). 

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Published

2018-08-30

How to Cite

Robles-Piñeros, J., Baptista, G. C. S., & Costa-Neto, E. M. (2018). The use of drawings as a tool to research farmer students’ conceptions about plant-insect ecological relationships and intercultural dialogue. Investigations in Science Education, 23(2), 159–171. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p159