Graphicacy in Undergraduate Chemistry Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p170

Keywords:

chemistry, scientific communication, inscriptions, visual representations, oral presentation

Abstract

This study investigates the extent of chemistry undergraduates' graphicacy in a scientific communication course, while giving oral presentations produced from original research articles. Researches carried out by Wolff-Michael Roth et al was adopted as a theoretical reference during the analysis, which consisted of: classifying the functions of the inscriptions (material visual representations created inherently in scientific tasks, such as graphs, photographs, tables, equations, maps, schemes, etc.) in oral presentations into decorative, illustrative or complementary; describing the production of meanings from the inscription readings using a Semiotic Model to the Reading of Inscriptions; and classifying types of inscription readings into competent, transparent, or problematic reading. Concerning the extent of the graphicacy of the groups investigated, one of them can be found in the analytical dimension, in which the students see and use the inscriptions as scientific data. The other groups are in the elementary dimension, in which the students use and see the inscriptions primarily as illustrators of scientific knowledge, having restricted contact with the various types of inscription. Competent reading was predominant in all presentations, which was expected and appropriate due to the context and communicative nature of the oral presentation. A new type of reading for inscriptions was identified called reverse competent reading. In addition, this study contributes to designing actions that promote graphicacy, as well as theoretical contributions to include the discussion of this theme in teacher training courses.

Author Biographies

Mikeas Silva de Lima, Universidade de São Paulo

Doutorando em Ciência pelo Programa de Pós-graduação Interunidades em Ensino de Ciências na Universidade de São Paulo. Mestre em Ciências (Área de Concentração: Química), pelo Instituto de Química de São Carlos - USP, com foco em pesquisas no Ensino de Química e Comunicação Científica. Graduado em Química (Licenciatura) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) e do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC).

Salete Linhares Queiroz, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Química Industrial pela Universidade Federal do Ceará (1988), mestrado em Química pela Universidade Federal de São Carlos (1991), doutorado em Química pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1996) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2001) e pela Pennsylvania State University (2009). É bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq e coordenadora do Curso de Especialização em Educação em Ciências lato sensu da Universidade de São Paulo (USP), vice-diretora do Centro de Divulgação Científica e Cultural da USP (CDCC/USP), editora da Revista Química Nova na Escola (SBQ) e professora livre-docente do Instituto de Química de São Carlos (USP), onde coordena o Grupo de Pesquisa em Ensino de Química, no qual foram formados, até o momento, sob a sua orientação, dezoito mestres e sete doutores. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Química, atuando principalmente nos seguintes temas: linguagem, novas tecnologias e estado da arte no ensino de química.

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Published

2021-08-31

How to Cite

de Lima, M. S., & Queiroz, S. L. (2021). Graphicacy in Undergraduate Chemistry Teaching. Investigations in Science Education, 26(2), 170–195. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p170