Education for sexuality and initial teacher training: an investigation in curricular matrices of the graduation courses in biological sciences

Authors

  • Matheus Vitor Universidade Estadual de Londrina - UEL Universidade Pitágoras Unopar http://orcid.org/0000-0001-5061-1887
  • Virgínia Iara de Andrade Maistro Universidade Estadual de Londrina
  • Andréia de Freitas Zômpero Universidade Estadual de Londrina - UEL Universidade Pitágoras Unopar

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p282

Keywords:

Education for sexuality, Teaching, Initial teacher training, Curriculum, Biological Sciences

Abstract

The theme of sexuality has received, in recent years, great attention on the part of society, due to its political, social and religious bias, of prevention and maintenance of the health of individuals. Despite this, it is common to find many resistances in the inclusion of the subject in schools and universities. One of the common problems is the lack of teacher preparation to work with such matters, whether for personal reasons, lack of knowledge or fear of being persecuted. Due to the need to prepare teachers to work with the themes of Sexuality Education in schools, the MEC Resolution No. 2, of July 1, 2015, provides for the inclusion of such themes in the curricula of undergraduate courses in teaching, along with it the National Curriculum Guidelines for Basic Education (MEC, 2013b), who also mention the need for inclusion of themes in teacher education. The of this research goals, is analyze the curricular matrices of the undergraduate courses of teacher formation in Biological Sciences of the Public Teaching Network of Paraná, are including the of topics of the sexuality and as they are being prioritized by these institutions. With the help of the content analysis methodology, the evidence focused on the study of sexuality is being introduced in the training of graduates in biological sciences, but in a heterogeneous way, between subjects biological and social studies, in representativeness disproportionate when compared to each other. Finally, with this research, it can be observed that the analyzed educational institutions still show a certain resistance regarding the inclusion of the themes of sexuality in their curricula, and when this occurs, the subjects directed to the biological area, gain more prominence, when compared to other themes, related to the affective or social.

Author Biographies

Matheus Vitor, Universidade Estadual de Londrina - UEL Universidade Pitágoras Unopar

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Norte do Paraná (2016). Especialista em Ensino de Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2018). Atualmente atua na área de ensino superior, com ênfases em análises e gestão de dados. Integrante do grupo de pesquisa Ensino e Aprendizagem na Educação Científica da Universidade Pitágoras Unopar.

Virgínia Iara de Andrade Maistro, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Londrina (1976), graduação em Pedagogia - Faculdades Integradas Princesa Isabel (1981), mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2006) e doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2012). Atualmente é professor estatutário da Universidade Estadual de Londrina , atuando principalmente nos seguintes temas: educação sexual, educação, sexualidade, formação de professores e escola. 

Andréia de Freitas Zômpero, Universidade Estadual de Londrina - UEL Universidade Pitágoras Unopar

Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade do Sagrado Coração , especialização em Biologia Aplicada à saúde, pela Universidade Estadual de Londrina, mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2004). , doutorando em Ensino de ciências pela Universidade Estadual de Londrina (2012), pós doutorado na mesma instituição realizado parcialmente na Universidade do Minho- Portugal (2018), e atua principalmente nos seguintes temas: aprendizagem significativa, ensino e aprendizagem de ciências, ensino por investigação, educação para saúde. Docente da pós graduação Stricto Sensu, mestrado em Ensino de Linguagens e tecnologias na UNOPAR.

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Published

2020-05-01

How to Cite

Vitor, M., Maistro, V. I. de A., & Zômpero, A. de F. (2020). Education for sexuality and initial teacher training: an investigation in curricular matrices of the graduation courses in biological sciences. Investigations in Science Education, 25(1), 282–305. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p282

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