Communicative process in a teacher training course: an analysis based on the argumentary principles of Perelman and Olbrechts-Tyteca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p306

Keywords:

Argumentation, Treatise of the argumentation, Possibilities, Teacher Training Course

Abstract

Although many studies are conducted on the argumentation in science education, there are still several aspects to explore. This research aims analyze, based on the argumentative principles of Perelman and Olbrechts-Tyteca (1996), the teaching arguments elaborated from a Sequence of Investigative Teaching during the Course “Teacher Training in the Perspective of Investigative Teaching”, carried out in the Central-West region of São Paulo for 24 teachers. One of the issues to be considered in this paper is: how the qualifiers present in the argumentation of the teacher trainer and the students, on the occasion of the resolution of investigative experimental problems, allow interlocutions in the construction of communicative processes and argumentative categories? The methodology of qualitative approach, conceives argumentative techniques in the communicative process teacher-students, presenting as an efficient option that seeks to potentiate an argumentative treatise in the investigative teaching contextualize in the teaching action, realized in non-formal teaching environment. The realization of this analysis intends to discuss the importance of teaching work in argumentative perspective, presenting the complex dynamic that involve processes of argumentation and has motivated the development of research, and their expectations in communicative conduction in the educational context.

Author Biographies

João Manoel da Silva Malheiro, Universidade Federal do Pará

Possui Graduação em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas (UFPA, 1989), Especialização em Ensino de Ciências (UEPA, 2000), Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA, 2005), Doutorado em Educação Para a Ciência (UNESP, 2009) , Pós-Doutorado em Ciências da Educação (Universidade do Porto, 2014) e Pós-Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da Universidade Estadual Paulista (UNESP - Campus Bauru) (2018 - 2019). Atualmente é Professor Associado I da Universidade Federal do Pará. Professor do Programa de Pós-Graduação em Estudos Antrópicos da Amazônia (PPGEAA-UFPA Castanhal) e da Faculdade de Pedagogia (Campus Castanhal). Coordenador do Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão FormAÇÃO de Professores de Ciências. Linha de pesquisa: Formação de Professores de Ciências e Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem de Ciências.

Odete Pacubi Baierl Teixeira, professora voluntária da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Possui graduação em Bacharelado Em Física pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1978), graduação em Licenciatura Em Física pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1977), mestrado em Ensino de Ciências (Modalidades Física, Química e Biologia) pela Universidade de São Paulo (1985) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1992). Atualmente é professor voluntário da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Avaliação da Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de física, energia, leitura, multimídia e meio ambiente.

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Published

2020-05-01

How to Cite

Malheiro, J. M. da S., & Teixeira, O. P. B. (2020). Communicative process in a teacher training course: an analysis based on the argumentary principles of Perelman and Olbrechts-Tyteca. Investigations in Science Education, 25(1), 306–328. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p306