Science Content and Curriculum in the Construction of a Materialist, Historical and Dialectical Worldview
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n3p78Keywords:
Science Education, Historical-Critical Pedagogy, Curricular Contents, World ConceptionAbstract
The context of emptying scientific content and science curriculum today brought the need to develop this investigation, focusing on the discussions about content and curricula. The objective was to identify and analyze the worldview present in the relations between the scientific concepts of the natural sciences and its conversion into school contents through the articulation with the historical-critical pedagogical theory. Based on historical-critical pedagogy, this objective was accomplished through a systematic literature review of 33 works in the area of ??Science Education. The analysis showed that the criteria for content selection to the composition of the science curriculum gave centrality to social practice, history, official documents and literature in the area. Although confused with everyday life, social practice is essential for the role of science to be clear in the face of worldviews that are in dispute in society. On the other hand, history, explored from the need to articulate the content in its context of scientific production, showed little relationship with the foundations of the pedagogical process, compromising the teaching objectives in the educational process. Finally, there was a lack of a critical position by researchers when official curricula and literature in the area were sought as a reference for the selection of school science content. These results are important to advance the discussion about school contents with greater articulation and consideration, in the sense of developing a materialist, historical and dialectical worldview in students.References
Anunciação, B. C. P., Neto, H. D. S. M., & de Moradillo, E. F. (2015). A pedagogia histórico critica na formação de professores de ciências: a experiência da área das ciências da natureza e matemática do curso de licenciatura em educação do campo da UFBA. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 7(1), 243-252. https://doi.org/10.9771/gmed.v7i1.12422
Aragão, A. S. (2012). Ensino de química para alunos cegos: desafios no ensino médio. (Dissertação de mestrado). Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP. Recuperado de https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/3111/4705.pdf
Assumpção, M. C. A prática social na pedagogia histórico-crítica e as relações entre arte e vida em Lukács e Vigotski. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/115678/000809868.pdf
Beduschi, R. S. O ensino de evolução biológica sob o olhar da Pedagogia Histórico-Crítica: em busca das significações de professores de Biologia. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Ciências de Bauru, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/165181/beduschi_rs_me_bauru.pdf
Bejarano, N. R. R., Aduriz-Bravo, A., & Bonfim, C. S. (2019). Natureza da Ciência (NOS): para além do consenso. Ciência & Educação (Bauru), 25, 967-982. https://doi.org/10.1590/1516-731320190040008
Borges, E. R., Pinheiro, B. C. S., & Moradillo, E. F. (2015). A Pedagogia Histórico-Crítica e o Ensino de Estequiometria no Ensino Médio: a incorporação de conceitos científicos numa perspectiva contextual. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindoia, SP. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R0081-1.PDF
Caldas, D., Peneluc, M., & Pinheiro, B. (2018). Poluição atmosférica: uma forma de ensino dos gases numa perspectiva histórico-crítica. Educação Ambiental em Ação, 1(3). Recuperado de http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=3345
Camargo, M. O. A relação entre os âmbitos cotidiano e científico nos livros didáticos de Ciências Naturais. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/154907/camargo_mo_me_bauru.pdf
Campos, R. S. P. (2017). A perspectiva histórico-crítica e prática docente de ensino de biologia. (Tese de Doutorado). Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/152028/campos_rsp_dr_bauru.pdf
Creste, J. F. O esvaziamento dos conteúdos matemáticos no currículo do estado de São Paulo: consequências no ensino da química. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/181479/creste_jf_me_bauru.pdf
Colturato, A. R. (2021). O cotidiano na Educação em Química: uma análise bibliográfica a partir da pedagogia histórico-crítica. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/214676/colturato_ar_me_bauru.pdf
Cunha, M. B. M. C., & Silva, J. L. P.B. (2015). A formação crítico-pedagógica de professores e professoras. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindoia, SP. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R0852-1.PDF
Cunha, M. B. M., Silva, J. L. B., & Moradillo, E. F. (2013). Pedagogia histórico-crítica e sistema de complexos temáticos: buscando convergências no ensino de ciências. In Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindoia, SP. Recuperado de http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R0577-1.pdf
Dias, J. M. (2016). Um estudo da construção do “habitus” no ensino da segunda lei da termodinâmica (Dissertação de mestrado). Centro de Ciências Naturais e Exatas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS. Recuperado de https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/6765/DIAS%2c%20JAQUELINE%20MENEZES.pdf
Duarte, N. (2016). Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados.
Fernandes, G. A. Significações atribuídas a animais sinantrópicos ou peçonhentos por estudantes de uma escola pública. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/181846/fernandes_ga_me_bauru.pdf
Ferreira, C. G. (2019). Fundamentos histórico-filosóficos do conceito de clássico na pedagogia histórico-crítica. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/181428/ferreira_cg_me_arafcl.pdf
Gallet, D. S., Megid, M. A. B. A., & Camargo, F. F. (2016). A experimentação em ciências naturais: uma abordagem histórico-crítica. Experiências em Ensino de Ciências, 11(1), 55-63. Recuperado de https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/545
Galvão, A. C., Lavoura, T. N., & Martins, L. M. (2019). Fundamentos da didática histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados.
Kosik, K. (1976). Dialética do Concreto. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Lavoura, T. N. (2021). Uma face contemporânea da barbárie: a BNCC e a ofensiva do capital na devastação da educação pública. Revista Fluminense de Educação Física, 2(1), 1-22. Recuperado de https://periodicos.uff.br/edfisica-fluminense/article/view/50043
Lei n.13.415, de 16 de fevereiro de 2017. (2017). Altera as Leis nºs 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, Diário Oficial da União, 17/02/2017, p. 1-3. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Recuperado de https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=17/02/2017&jornal=1&pagina=3&totalArquivos=440
Lima, C. (2016). Ensino dos conceitos ácido e base na perspectiva histórico-crítica (Dissertação de mestrado). Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA. Recuperado de https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/25215/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o_%20Claudiane%20Lima_vers%c3%a3o%20final.pdf
Lima, C., Pinheiro, B. C. S., & Moradillo, E. F. (2015). A apropriação dos conceitos Ácidos e Bases e a Pedagogia Histórico-Crítica: uma interlocução em sala de aula. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindoia, SP. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R1070-1.PDF
Malanchen, J. (2014). A pedagogia histórico-crítica e o currículo: para além do multiculturalismo das políticas curriculares nacionais (Tese de Doutorado). Faculdade de Ciências e Letras Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/115677/000809803.pdf
Malanchen, J. (2016). Cultura, conhecimento e currículo: contribuições da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados.
Marsiglia, A. C. G., Pina, L. D., Machado, V. O., & Lima, M. (2017). A Base Nacional Comum Curricular: um novo episódio de esvaziamento da escola no Brasil. Germinal: marxismo e educação em debate, 9(1), 107-121. https://doi.org/10.9771/gmed.v9i1.21835
Marx, K. (2011). Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858: esboços da crítica da economia política. São Paulo, SP. Boitempo.
Massi, L., & Leonardo Júnior, C. S. (2019). Produção de Sabão no Assentamento Rural Monte Alegre: aspectos Didáticos, Sociais e Ambientais. Química Nova na Escola, 41(2), 124–132. https://doi.org/10.21577/0104-8899.20160153
Massi, L., de Souza, B. N., Sgarbosa, E. C., & Colturato, A. R. (2019). Incorporação da pedagogia histórico-crítica na educação em ciências: uma análise crítica dialética de uma revisão bibliográfica sistemática. Investigações em Ensino de Ciências, 24(2), 212-255. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p212
Mendes, M. P. L (2020). Transformação da matéria: uma abordagem sócio-histórica do conceito moderno de transformação química. (Tese de doutorado). Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia]. Recuperado de https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/28046/1/Tese%20Maricleide.pdf
Mendes, C. B., Biancon, M. L., & Fazan, P. B. (2019). Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências. Ciência & Educação (Bauru), 25, 815-831. https://doi.org/10.1590/1516-731320190030010
Messeder Neto, H. S. (2017). Ensino de Química e o Desenvolvimento da Imaginação: Aportes da Perspectiva Histórico-Critica. In Anais do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (p.10). Florianópolis, SC. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1824-1.pdf
Moradillo, E. D. (2010). A dimensão prática na licenciatura em química da UFBA: possibilidades para além da formação empírico-analítica. (Tese de doutorado). Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Ba. Recuperado de https://ppgefhc.ufba.br/sites/ppgefhc.ufba.br/files/tese_final_edilson.pdf
Mori, R. C. (2014). Experimentação no ensino de química: contribuições do projeto experimentoteca para a prática e para a formação docente (Tese de Doutorado). Instituto de Química de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, SP. Recuperado de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/75/75134/tde-02022015-153941/
Moura, C. M., & Comaru, M. W. (2015) Pedagogia Histórico-Crítica e arte sequencial: Metodologias alternativas no ensino de ciências. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, SP. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R0278-1.PDF
Oliveira, A. C., & Frasson, A. C. (2015). Concepções de educação e currículo em educação (a distância): Pressupostos teóricos para a construção de MEDS. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 8(2), 87-100. https://doi.org/10.3895/rbect.v8n2.2974
Oliveira, E. C., Almeida, É. F., & Aquino, S. F. (2018). Sequência didática baseada na pedagogia histórico-crítica para abordar o Papilomavírus Humano (HPV) no ensino médio. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), 4(07), 3-10. https://doi.org/10.31417/educitec.v4i07.239
Oliveira, M. C. R., & Salazar, D. M. (2013). Experimentação didática no ensino de química numa perspectiva da Pedagogia Histórico-Crítica. In Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, SP. Recuperado de http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R0839-1.pdf
Ostermann, F., & Rezende, F. (2021). BNCC, Reforma do Ensino Médio e BNC-Formação: um pacote privatista, utilitarista minimalista que precisa ser revogado. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 38 (3), 1381-1387. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e85172
Patrocínio, A. A. (2018). O ensino de eletroquímica a partir de uma abordagem sócio-histórica. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal da Bahia, Salvador, Ba. Recuperado de https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/28657/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-Analouise%20Almeida%20do%20Patroc%c3%adnio-%20vers%c3%a3o%20final.pdf
Penha, A. F., & Silva, J. L. P. B. (2015). Desenvolvimento conceitual de licenciandos em química: a regra do octeto em discussão. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindoia, SP. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R0277-1.PDF
Pinheiro, R. D. S. (2018). O conceito de célula em livros didáticos de biologia: análise sob uma perspectiva histórico-crítica. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO. Recuperado de https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/8346/5/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Regiane%20Machado%20de%20Sousa%20Pinheiro%20-%202018%20.pdf
Porto, M. L. O., & Teixeira, P. M. M. (2016). A articulação da tríade CTS: reflexões sobre o desenvolvimento de uma proposta didática aplicada no contexto da EJA. Investigações em Ensino de Ciências, 21(1), 124-144. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n1p124
Rosa, J. M. (2018). A apropriação dos princípios fundamentais da teoria da evolução e os alcances abstrativos na concepção de mundo. (Tese de doutorado). Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/157252/rosa_jm_dr_arafcl.pdf
Santos, M. M. (2018). Ensino de termologia: uma proposta de sequência didática baseada na pedagogia histórico-crítica de Dermeval Saviani (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE. Recuperado de https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/11752/2/MANUEL_MESSIAS_SANTOS.pdf
Saviani, D. (2003). A nova lei da educação: LDB, limite, trajetória e perspectivas. Campinas, SP. Autores Associados.
Saviani, D. (2008). Escola e Democracia (40a. ed.). Campinas, SP: Autores Associados.
Saviani, D. (2012). Marxismo, educação e pedagogia. In D. Saviani & N. Duarte (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar (pp.59-85). Campinas, SP: Autores Associados.
Saviani, D. (2016). Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Revista de Educação Movimento, 3(4), 2016, 54-84. https://doi.org/10.22409/mov.v0i4.296
Scheifele, A. (2013). Representações de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre o currículo e o ensino de ciências no município de Cascavel. (Dissertação de mestrado). Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR. Recuperado de http://tede.unioeste.br/bitstream/tede/3614/5/Alexandre%20Scheifele.pdf
Silva, A. J. (2018). Aproximações da Educação Científica com orientação CTS e Pedagogia Histórico-Crítica no Ensino de Química. (Tese de doutorado). Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, DF. Recuperado de https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/32895/1/2018_%c3%82ndersonJ%c3%a9susdaSilva.pdf
Siqueira, R. F., & Moradillo, E. F. (2017). Breve análise histórico-crítica do currículo de Química para o ensino médio no Brasil. In Atas do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, SC. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1721-1.pdf
Souza, B. N. As implicações das Pedagogias do “aprender a aprender” no ensino de ciências da natureza: Uma análise do material didático-pedagógico do programa “São Paulo faz escola”. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/153457/souza_bn_me_arafcl.pdf
Veras, K. M., Cavalcante, M. M. D., Mendonça, L. D. O. S., & Conde, I. B. (2021). Pesquisas sobre as ciências da natureza na base nacional comum curricular: Um mapa recente. Práxis Educacional, 17(48), 346-364. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.8757
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Luciana Massi, Andriel Rodrigo Colturato, Lucas André Teixeira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.