Area 46 in CAPES: origin, changes and consolidation as “teaching area” in the academic-scientific field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n2p65

Keywords:

Teaching Area, Bourdieu's Field Theory, research area

Abstract

The aim of this article is to investigate how area 46, as an institutionalized space in CAPES, is positioned in relation to the academic-scientific field, disputing spaces of power. This is documentary research, with primary and secondary source texts. Based on Pierre Bourdieu's theory of fields, a socio-analysis of the area was carried out. We seek in each text to analyze the historical facts and the relationships between agents and institutions in the disputes over the area and in the constitution of this space. The analysis covers three important moments that organize the text: i) the context of the origin of area 46 at CAPES; ii) the struggle around the critical moment of change of the area, from Science and Mathematics Teaching to Teaching; iii) its expansion, consolidation, and search for autonomy in the field. The results show that its emergence resulted from several factors and agents interested and positioned for this purpose. From this complex story we highlight the role of the Professional Master course, who have marked the structure of area 46 since the beginning to the present day. We can say that the Professional Master represents the real sense of the game for the area as part of the academic-scientific field. It also highlights the struggle and organization of the agents linked to Science and Mathematics Teaching for the non-fragmentation and maintenance of this space as an autonomous area in the field, even though this struggle has been lost partly. Nowadays, area 46 still faces several disputes for better positions in the field, such as the search for more fostering, recognition, autonomy, and participation in CAPES actions involving issues related to education.

Author Biographies

Gabriela Agostini, Unesp

Doutoranda do programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência, da Faculdade de Ciências da UNESP, campus de Bauru. Mestre em Ensino de Ciências pelo mesmo programa (2019). Licenciada em Química pelo Instituto de Química da UNESP, campus de Araraquara (2016). Graduanda no curso de Pedagogia pela Univesp. Durante a graduação, foi bolsista do PIBID; integrou um grupo de pesquisa que investigava as motivações dos estudantes para o ingresso nos cursos de Licenciatura em Química nas diferentes unidades da UNESP; envolveu-se em um projeto de pesquisa sobre a trajetória profissional de licenciados em Química; foi bolsista FAPESP de iniciação científica em um projeto que investigava os saberes docentes em professores de Química, além disso, atuou como professora substituta da educação básica na rede pública estadual e no ensino superior. Com a pesquisa de mestrado investigou os condicionantes sociais associados à escolha profissional de licenciados em Química, sob a perspectiva teórica de Pierre Bourdieu. Atualmente, desenvolve pesquisa relacionada ao estudo do campo da pesquisa em Educação em Ciências e sociologia da ciência. 

Luciana Massi, Unesp

É professora associada do Departamento de Educação da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara e do Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciência da Faculdade de Ciências de Bauru da Universidade Estadual Paulista (UNESP). Livre-docente em Educação em Ciências pela UNESP (2022). Doutora em Ensino de Química pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo (2013). Realizou estágio de doutoramento com Bernard Lahire na École Normale Supérieure em Lyon e com João Teixeira Lopes na Universidade do Porto e estágio de pós-doutoramento na Faculdade de Educação da USP (2018). Obteve a Licenciatura em Química pelo Instituto de Química da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e o Mestrado em Ciências pelo Instituto de Química de São Carlos - Universidade de São Paulo (2008), tendo desenvolvido dissertação na área de Educação Química. Tem experiência na área de Educação Química, com ênfase em linguagem, história, filosofia e sociologia da ciência pautadas no Materialismo Histórico-Dialético e na Pedagogia Histórico-Crítica. É editora associada da revista Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, responsável pela seção "Espaço Aberto" da Revista Química Nova na Escola e membro do conselho editorial da Revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED. 

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Published

2023-09-05

How to Cite

Agostini, G., & Massi, L. . (2023). Area 46 in CAPES: origin, changes and consolidation as “teaching area” in the academic-scientific field. Investigations in Science Education, 28(2), 65–91. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n2p65

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