Extreme situations in training of science teachers in freirean perspective: of the perception of reality to educational dimension
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p127Keywords:
Extreme situations, Gnosiological obstacles, Thematic Approach Freirean, Teacher training, Science teaching.Abstract
Researches in science education field have discussed aspects related to extreme situations, which in Freire's perspective are seen as situations of social injustice experienced by subjects that comprise uncritical and fatalistic way. Considering the importance of analyzing extreme situations for teachers in the context of Themes generators approach, this study has a purpose to investigate the manifestation of extreme situations of Secondary School science teachers in the municipality of Pau Brazil / BA, during the training process, based on adaptations of the Thematic Research for the Theme Generator "The danger of the Black Water River in Brazil Pau-BA" and plan didactic and pedagogical activities for the discipline of science. The extreme situations of the teachers were analyzed in Text Analysis and Discourse organized in established analytical categories previously, which are: extreme situations on the perception of reality whereby it sought to understand the teachers on local social problems, and extreme situations in an educational dimension that was used Gnosiological Obstacles, structured by Alves and Silva (2015), to analyze the extreme situations that teachers presented on aspects that permeate the educational process. Among the results, it signals that the process of thematic research led to the questioning of the understanding of teachers about the reality and the pedagogical practice, which helped to overcome some situations limits of these professionals. In this perspective, it is considered that it is possible to strengthen the university-school relationship, in the promotion of specifically designed training processes to enhance the overcoming of extreme situations presented by teachers.References
Aires, J. A., & Lambach, M. (2010). Contextualização do ensino de Química pela problematização e alfabetização científica e tecnológica: uma possibilidade para a formação continuada de professores. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 10(1), 1-15. Recuperado de https://seer.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/2182/1582
Alves, A. H. B., & Silva, A. F. G. (2015). Manifestações de Obstáculos Gnosiológicos para a Seleção de Conteúdos na Implementação de um Currículo Crítico em Ciências Naturais. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 8(1), 181-207. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2015v8n1p181/29305
Araújo, L. B. (2005). Os três momentos pedagógicos como estruturantes do currículo (Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria). Recuperado de http://cascavel.ufsm.br/tede//tde_arquivos/35/TDE-2015-05-28T094513Z-6428/Publico/ARAUJO,%20LAIS%20BALDISSARELLI%20DE.pdf
Auler, D. (2002) Interações entre Ciência-Tecnologia-Sociedade no Contexto de Formação de Professores de Ciências. (Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis). Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/82610
Cachapuz, A., Gil-Perez, D., & Carvalho, A.M.P. (2005). A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo, SP, Editora: Cortez.
Caramello, G. W., Zanotello, M., & Pires, M. O. D. C. (2014). A perspectiva freireana na formação continuada de professores de física. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 7(2), 51-72. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38215/29119
Centa, F. G., & Muenchen, C. (2016). O Despertar para uma Cultura de Participação no Trabalho com um Tema Gerador. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(1), 263-291. DOI: 10.5007/1982-5153.2016v9n1p263
Chagas, E. (2014). Ensino de Física para o curso técnico integrado em alimentos problematizado na região de Coxim (Dissertação de mestrado, Universidade Federal Mato Grosso do Sul, Campo Grande). Recuperado de http://www.ppec.ufms.br/Dissertacoes/Dissertacao_Edvanio_Chagas.pdf
Coelho, J. C. (2005). A chuva ácida na perspectiva de tema social: um estudo com professores de Química em Criciúma (SC) (Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis). Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/101912
Coelho, J. C. (2010). Processos Formativos na Direção da Educação Transformadora: temas-dobradiça como contribuição para abordagem temática (Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis). Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/103333
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2011). Ensino de ciências: fundamentos e métodos (4a. ed.). São Paulo, SP, Editora: Cortez.
Delizoicov, D. (1982). Concepção Problematizadora do Ensino de Ciências na Educação Formal (Dissertação de mestrado) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Delizoicov, D. (1991). Conhecimento, tensões e transições. (Tese de doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo). Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/75757/82794.pdf?sequence=1
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido (17a. ed.). [Versão digital em Adobe Reader]. Recuperado de http://lelivros.me/book/download-pedagogia-do-oprimido-paulo-freire-em-epub-mobi-e-pdf/
Freire, P. (1995). A Educação na cidade. São Paulo, SP. Editora: Cortez.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP. Editora: Paz e Terra.
Furlan, A. B. S., Ricci, E. C., Gomes, C. G. S., & Silva, A. F. G. (2011). Abordagem temática no currículo de ciências: a perspectiva ético-critica na concepção de lixo como condição humana. In: Atas do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências(ENPEC), Campinas, SP, Brasil. Recuperado de http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0412-1.pdf
Giacomini, A. (2014). Intervenções Curriculares na perspectiva da Abordagem Temática: avanços alcançados por professores de uma escola pública estadual do RS (Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria). Recuperado de http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFSM_bea7ce10ffaacc38d291cb4feb1f88f3
Gehlen, S. T., Delizoicov, D., & Maldaner, O. A. (2012). Momentos Pedagógicos e as etapas da Situação de Estudo: complementaridades e contribuições para a Educação em Ciências. Ciências e Educação,18(1), 1-22. DOI: 10.1590/S1516-73132012000100001
Halmenschlager, K. (2014). Abordagem de temas em Ciências da Natureza no Ensino Médio: implicações na prática e na formação docente (Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis). Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/129627
Halmenschlager, K. R., Stuani, G. M., & Souza, C. A. (2009). A situação de estudo e a investigação temática como possibilidade de formação continuada. In: Atas do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, SC, Brasil. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/viewFile/37561/28854
Lambach, M. (2013). Formação permanente de professores de química da EJA na perspectiva dialógico-problematizadora freireana (Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis). Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/122825
Magalhães, R. S., & Gehlen S. T. (2016). Investigação temática na formação de professores de ciências em Pau Brasil-BA: compreensões acerca de um tema gerador. Revista Ensaio Pesquisa em Educação e Ciências: Belo Horizonte, 18(2), 147-169. DOI:10.1590/1983-21172016180207
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2011). Análise Textual Discursiva (2a. ed.). Ijuí, RS. Editora: Unijuí.
Muenchen, C. (2010). A disseminação dos três momentos pedagógicos: um estudo sobre práticas docentes na região de Santa Maria. (Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis). Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/93822/280146.pdf?sequence=1
Muenchen, C., & Delizoicov, D. (2014). Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro “Física”. Revista Ciência e Educação, 20(3), 617-638. DOI: 10.1590/1516-73132014000300007
Novais, E. S. P. (2015) Contribuições da Abordagem Temática Freireana para o Ensino de Ciências de uma escola do campo de Iguaí/BA (Dissertação de mestrado, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus). Recuperado de http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201370017D.pdf
Pernambuco, M. M. (1993). Quando a troca se estabelece – a relação dialógica. In: Pontuschka, N. (Org.). Ousadia no diálogo – Interdisciplinaridade na escola pública. São Paulo, SP. Editora: Loyola.
Rocha, A. L. F. (2013) A possibilidade de uma abordagem crítica no ensino de zoologia: das situações-limite à práxis pedagógica (Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis). Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/107394
Rodrigues, C., & Mortimer, E. F. (2010). Projeto Água em Foco e letramento científico. In Atas do XV Encontro Nacional de Ensino de Química. Brasília, DF, Brasil. Recuperado de http://www.sbq.org.br/eneq/xv/resumos/R0682-1.pdf
Santos, W. L. P., & Mortimer, E. F. (2009). Aspectos sociocientíficos em aulas de Química. Investigações em Ensino de Ciências, 14(2), 191-218. Recuperado de http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID214/v14_n2_a2009.pdf
Secretaria Municipal de Educação. (1991). Tema Gerador e a construção do programa: uma nova relação entre currículo e realidade. Cadernos de Formação. Série: Ação pedagógica na escola pela via da interdisciplinaridade. São Paulo, SP: DOT/SME.
Silva, A. F. G. (2004). A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas (Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo). Recuperado de http://websmed.portoalegre.rs.gov.br/escolas/quintana/tese_gouvea.pdf
Silva, R. M. (2015). A Abordagem Temática Freireana na formação de professores de Ciências sob a óptica da Teoria da Atividade (Dissertação de mestrado, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié). Recuperado de http://www.uesb.br/ppgecfp/dissertacoes/2013/Roger_Magalhaes_2015.pdf
Solino, A. P., & Gehlen, S. T. (2014). A Conceituação Científica nas Relações Entre a Abordagem Temática Freireana e o Ensino de Ciências por Investigação. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 7(1), 75-101. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38178/29108
Sousa, P. S., Solino, A. P., Figueiredo, P. S., & Gehlen, S. T. (2014). Investigação Temática no contexto do Ensino de Ciências: relações entre a Abordagem Temática Freireana e a Práxis Curricular via Tema Gerador. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 7(2), 155-177. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38222/29123
Sousa, P. S., Solino, A. P., Figueiredo, P. S., & Gehlen, S. T. (2016). Tema gerador e a relação universidade-escola: percepções de professoras de ciências de uma escola pública em Ilhéus-BA. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(1), 3-29. DOI: 10.5007/1982-5153.2016v9n1p3
Strieder, R. B., Caramello, G. W., & Gehlen, S. T. (2012). Abordagem de Temas no Ensino Médio: compreensões de professores de Física. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 14( 2), 153-169. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/epec/v14n2/1983-2117-epec-14-02-00153.pdf
Stuani, G. M. (2010). A construção curricular popular crítica no ensino de ciências naturais e suas implicações na prática docente (Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis). Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/103315
Torres, J. R. (2010). Educação Ambiental Crítico-Transformadora e Abordagem Temática Freireana (Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis). Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/93568
Torres, J. R., Gehlen, S. T., Muenchen, C., Gonçalves, F. P.,
Lindemann, R. H.; & Gonçalves, F. J. F. (2008). Ressignificação curricular: contribuições da Investigação Temática e da Análise Textual Discursiva. Revista Brasileira de Pesquisa em Ensino de Ciências, 8(2). Recuperado de https://seer.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/2220/1619
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.