Cooperative Learning in Science Teaching: A Literature Review

Authors

  • Guilherme Balestiero da Silva Programa de Pós Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo
  • Daniel Lino Teodoro Instituto de Química de São Carlos, Universidade de São Paulo
  • Salete Linhares Queiroz Instituto de Química de São Carlos, Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p01

Keywords:

Cooperative Learning, Science Teaching, Literature Review

Abstract

Cooperative learning is a teaching methodology based on joining small groups of students together in order to accomplish a task having well defined objectives. It presents various forms of application and has the potential to achieve some of the current needs of education, especially training citizens in an information society. Considering its potentialities, it is imperative to understand how it has been addressed in the field of science education research.In this perspective, this article consists of a literature review to identify trends of research on cooperative learning in academic production on national and international levels. Therefore, we searched for papers on the subject matter in journals located in the A1, A2, B1 and B2 extracts of Qualis-CAPES and in the annals of the editions held until 2015 at the National Meeting of Research in Education in Science (ENPEC).  The analysis of the papers enabled us to observe the most frequent following thematic focuses: cooperative learning and its possibilities; cooperative learning and its specific strategies; cooperative learning in partnership with other strategies; cooperative learning presented in a theoretical perspective. It was also possible to conclude based on the information presented in the texts that despite the growing interest of researchers in the field of natural science education, the educational possibilities were not significantly explored, especially in a national context.

Author Biographies

Guilherme Balestiero da Silva, Programa de Pós Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo

Mestrando no Programa de Pós Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da USP, possui licenciatura em Química pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - IBILCE, São José do Rio Preto, e pela Universidade de Coimbra, Portugal (graduação sanduíche). Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID/CAPES) do curso de Química no departamento de Química e Ciências Ambientais-IBILCE, UNESP, onde esteve inserido no contexto da escola pública sob orientação de um professor da mesma por dois períodos nos anos de 2012/2013 e 2015/2016. Entre os anos de 2013/2015 foi bolsista do Programa de Licenciaturas Internacionais (PLI/CAPES) onde recebeu o prêmio concedido pela Universidade portuguesa aos 3% de melhores estudantes da instituição e obteve a dupla titulação de Licenciatura em Química. 

Daniel Lino Teodoro, Instituto de Química de São Carlos, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Licenciatura Plena em Química pela Universidade Federal de São Carlos, Mestrado em Química Analítica no Instituto de Química de São Carlos da Universidade de São Paulo  e Doutorado em Química no Instituto de Química de São Carlos da Universidade de São Paulo. 

Salete Linhares Queiroz, Instituto de Química de São Carlos, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Química Industrial pela Universidade Federal do Ceará (1988), mestrado em Química pela Universidade Federal de São Carlos (1991), doutorado em Química pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1996) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2001) e pela Pennsylvania State University (2009). É bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq e coordenadora do Curso de Especialização em Educação em Ciências lato sensu da Universidade de São Paulo (USP), vice-diretora do Centro de Divulgação Científica e Cultural da USP (CDCC/USP), editora da Revista Química Nova na Escola (SBQ) e professora livre-docente do Instituto de Química de São Carlos (USP), onde coordena o Grupo de Pesquisa em Ensino de Química, no qual foram formados, até o momento, sob a sua orientação, dezoito mestres e sete doutores. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Química, atuando principalmente nos seguintes temas: linguagem, novas tecnologias e estado da arte no ensino de química.

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Published

2019-12-30

How to Cite

Silva, G. B. da, Teodoro, D. L., & Queiroz, S. L. (2019). Cooperative Learning in Science Teaching: A Literature Review. Investigations in Science Education, 24(3), 01–30. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p01