The Discursive Textual Analysis in the research of the Generator Theme: where and how to get started?
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n1p200Keywords:
Preliminary Survey, Science Education, Freirean Perspective, Thematic Investigation, Teacher Training, Discursive Textual AnalysisAbstract
Some researches about Science Education has related the Discursive Textual Analysis (ATD) to the process steps of Thematic Investigation for determination and obtaining Generator Themes. However, it is still necessary to analyze systematically the contributions of ATD at each process steps of Thematic Investigation. For this, theoretical-methodological relations between ATD and Preliminary Survey – first step of Thematic Investigation – are investigated because of the complexity in obtaining information from the community investigated. In this study, the above relations gave origin to the category “Preliminary Reality Analysis”, structured in four subcategories: a) delimitation of living corpus; b) reality scission; c) relations between social issues; d) emergence of possible limit-situations. These subcategories served as theoretical-methodological contribution for the development and analysis of Preliminary Survey conducted in the city Santa Luzia/BA, during a training process of science educators. So, points out the contribution of these relations, as “analytical parameters”, for help researchers in identifying limit-situations from the beginning of investigation of a Generator Theme. In context of Science Education, these parameters can contribute to curriculum reconfiguration, since the actions developed in the first step of research directly implicate subsequent stages. Thereby, the parameters show the reality of subjects more clearly, so that programmatic contents to be worked in classroom have a real meaning and significance for students.References
Auler, D., & Delizoicov, D. (2015). Investigação de temas CTS no contexto do pensamento latino-americano. Linhas Críticas, Brasília, 21(45), 275-296. Recuperado de http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/16728/11874
Brasil (1994). Interdisciplinaridade no Município de São Paulo. Série Inovações Educacionais. Brasília: INEP/MEC.
Centa, F. G., & Muenchen, C. (2016). O Despertar para uma Cultura de Participação no Trabalho com um Tema Gerador. Alexandria - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(1), 263-291. DOI:10.5007/1982-5153.2016v9n1p263
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2011). Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos (4a ed.). São Paulo: Cortez.
Delizoicov, D. (1991). Conhecimento, tensões e transições. (Tese de Doutorado, USP), São Paulo. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/75757/82794.pdf
Delizoicov, D. (1982). Concepção Problematizadora do Ensino de Ciências na Educação Formal. (Dissertação de Mestrado, USP), São Paulo.
Fonseca, K. N. (2017). Investigação Temática e a Formação Social do Espaço: construção de uma proposta com professores dos anos iniciais. (Dissertação de Mestrado, UESC), Ilhéus. Recuperado de sbemrs.org/revista/index.php/2011_1/article/download/79/85
Fonseca, K. N. Silva, E. N., Neres, C. A., Barbosa, L. S. Milli, J. C. L., Gehlen, S. T. (2015). Tema Gerador em Pesquisas em Educação em Ciências. In Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Águas de Lindoia, SP. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R2025-1.PDF
Furlan, A. B. S., Ricci, E. C., Gomes, C. G. S., & Silva, A. F. G. (2011). Abordagem Temática no Currículo de Ciências: a perspectiva ético-crítica na concepção de lixo como condição humana. In Atas do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Campinas, SP. Recuperado de http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0412-1.pdf
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido (17a ed.) Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gehlen, S. T. (2009). A função do problema no processo ensino-aprendizagem de ciências: contribuições de Freire e Vygotsky. (Tese de Doutorado, UFSC), Florianópolis. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/92543
Halmenschlager, K. R. (2014). Abordagem de temas em Ciências da Natureza no Ensino Médio: implicações na prática e na formação docente. (Tese de Doutorado, UFSC), Florianópolis. Recuperado de cursos.unipampa.edu.br/cursos/ppge/files/2010/11/Tese_KarineHalmenschlager.pdf
Lambach, M. (2013). Formação Permanente de Professores de Química da EJA na Perspectiva Dialógico-Problematizadora Freireana. (Tese de Doutorado, UFSC), Florianópolis. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/122825
Lindemann, R. H. (2010). Ensino de Química em escolas do campo com proposta agroecológica: contribuições a partir da perspectiva freireana de educação. (Tese de Doutorado, UFSC), Florianópolis. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/94552
Magalhães, R. S. (2015). Abordagem Temática Freireana na formação de professores de ciências sob a ótica da Teoria da Atividade. (Dissertação de Mestrado, UESB), Jequié. Recuperado de http://www2.uesb.br/ppg/ppgecfp/wp-content/uploads/2017/03/Roger_Magalhaes_2015.pdf
Magalhães, R. S., Solino, A. P., Sousa, P. S., Fonseca, K. N., Novais, E. S. P., Gehlen, S. T. (2016). Situações-limite na Formação de Professores de ciências na perspectiva freireana: da percepção da realidade à dimensão pedagógica. Investigações em Ensino de Ciências, 21(3), 127-151. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/671/447
Milli, J. C. L. (2016). Análise Textual Discursiva: um caminho na investigação do Tema Gerador para o Ensino de Ciências/Física. (Trabalho de conclusão de curso, UESC), Ilhéus.
Milli, J. C. L. & Gehlen, S. T. (2017). A definição do Corpus no Levantamento Preliminar: potencialidades para o Ensino de Ciências. In Anais do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, SC. Recuperado de www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1256-1.pdf
Moraes, R. (2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela Análise Textual Discursiva. Ciência & Educação. 9(2), 191-210. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v9n2/04.pdf
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2007). Análise Textual Discursiva. Ijuí: UNIJUÍ.
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2011). Análise Textual Discursiva. (2a ed.) Ijuí: UNIJUÍ.
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2006). Análise Textual Discursiva: processo de reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação. 12(1), 117-128. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v12n1/08.pdf
Montalvão Neto, A. L., & Torres, J. R. (2014). Perspectiva de Ensino Crítico em Ciências: uma experiência docente a partir da Abordagem Temática Freireana. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), (7), 122-134. Recuperado de http://www.sbenbio.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/R0963-1.pdf
Muenchen, C., & Delizoicov, D. (2012). A construção de um processo didático-pedagógico dialógico: aspectos epistemológicos. Revista Ensaio. 14(3), 199-215. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/epec/v14n3/1983-2117-epec-14-03-00199.pdf
Pernambuco, M. M. (1983). Projeto ensino de ciências a partir de problemas da comunidade: uma experiência no Rio Grande do Norte. Natal: UFRN, Brasília: CAPES/MEC/SPEC.
Pontuschka, N. (1993). Ousadia no diálogo - Interdisciplinaridade na escola pública. São Paulo: Edições Loyola.
Porlán, R. & Martín, J. (1997). El diario del profesor: un recurso para la investigación la aula. Sevilla: Díada.
Rehder, S. O. (Ed.). (2008) Guia Costa do Cacau. Porto Seguro, BA: Porto card.
Roso, C. C., & Auler, D. (2016). A Participação na Construção do Currículo: Práticas Educativas vinculadas ao Movimento CTS. Ciências & Educação, Bauru, 22(2), 371-389. DOI:10.1590/1516-731320160020007
São Paulo. (1990). Secretaria Municipal de Educação. Estudo preliminar da realidade local: resgatando o cotidiano. In Cadernos de Formação 2. Série: Ação pedagógica na escola pela via da interdisciplinaridade. São Paulo: DOT/SME-SP.
Silva, A. F. G. (2004). A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. (Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo), São Paulo. Recuperado de http://websmed.portoalegre.rs.gov.br/escolas/quintana/tese_gouvea.pdf
Silva, D. C. (2003). Jacarandá – vida e morte de um povoado. In Teixeira, M. G. (Org.) O imaginário das grutas (pp. 29-46). Ilhéus: Editus.
Severino, A. J. (2007). Filosofia (2a ed.). São Paulo: Cortez.
Solino, A. P. B. (2017). Potenciais Problemas Significadores em aulas investigativas: contribuições da perspectiva histórico-cultural. (Tese de Doutorado, USP), São Paulo. Recuperado de www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-14072017-171353/pt-br.php
Sousa, R. S., Galiazzi, M. C., & Schmidt, E. B. (2016). Interpretações fenomenológicas e hermenêuticas a partir da Análise Textual Discursiva: a compreensão em pesquisas na Educação em Ciências. Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo – SP, 4(6), 311-333. Recuperado de http://rpq.revista.sepq.org.br/index.php/rpq/article/view/39/44
Sousa, P. S., Solino, A. P., Figueiredo, P. S., & Gehlen, S. T. (2014). Investigação Temática no Contexto do Ensino de Ciências: Relações entre a Abordagem Temática Freireana e a Práxis Curricular via Tema Gerador. Alexandria - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 7(2), 155-177. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38222
Stuani, G. M. (2016). Abordagem Temática Freireana: uma concepção de formação permanente dos professores de Ciências. (Tese de Doutorado, UFSC), Florianópolis. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/171696
Torres, J. R., Gehlen, S. T., Muenchen, C., Gonçalves, F.P, Lindemann, R. H., & Gonçalves, F.J. F. (2008). Ressignificação curricular: contribuições da Investigação Temática e da Análise Textual Discursiva. Revista Brasileira de Pesquisa em Ensino de Ciências, 8(2). Recuperado de http://www.cienciamao.usp.br/dados/rab/_resignificacaocurricular.artigocompleto.pdf
Torres, J. R. (2010). Educação Ambiental Crítico-Transformadora e Abordagem Temática Freireana. (Tese de Doutorado, UFSC), Florianópolis. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/93568
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.