Milton Santos and Paulo Freire in Education in Sciences: the form-content expressed in the Generator Theme
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p331Keywords:
Paulo Freire, Milton Santos, Science Teaching, Elementary EducationAbstract
In the Teaching of Sciences proposals of curricular reorientation have been elaborated with the objective of contributing with a contextualized education involving more and more aspects of the students' experience, for example those that contemplate some assumptions of Paulo Freire. In addition, research has pointed to the importance of considering joints between the Freirean perspective and other theoretical references, with the purpose of producing new knowledge for educational research in a humanizing perspective. For example, the relations between the ideas of Paulo Freire and the geographer Milton Santos, based mainly on the conception of social formation of space. In this sense, we investigate contributions of the concept content-form, established by Milton Santos, in the identification of Generating Themes. For that, a formative process of teachers of the initial years of a municipal school of Itabuna/ BA was carried out, focusing on the teaching of sciences, in which it developed the stages of thematic research. The information was obtained through informal conversations with residents and video recordings of the training course, which were analyzed through Discursive Textual Analysis in which the following categories were obtained a priori: a) form-content in coding-problematization-decoding and b) expression of form-content in the Generator Theme. Among the results, it is worth noting that the content-form concept presented by Milton Santos and the concept of epochal unity, systematized by Freire, are complementary insofar as the form-content enhances the Thematic Research process, and it is possible to understand the spatiotemporal specificities linked to social relations and the local problems experienced by the students. The recursiveness of the stages of codification and decoding, in the context of these theoretical articulations, allowed a new understanding of the limiting situations, which came to be seen, by the teachers, as amenable to transformation.References
Auler, N.M.F., & Auler, D. (2015). Conhecer e executar currículos: ampliando o processo formativo de educadores(as). In Auler, N.M.F., & Auler. D. (orgs.). Concepção e execução do currículo no processo formativo de Licenciandos do PIBID. (p. 13-40). Curitiba: CRV.
Auler, D., & Delizoicov, D. (2015). Investigação de temas CTS no contexto do pensamento latino-americano. Linhas Críticas, Brasília, 21(45), 275-296. Recuperado de http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/16728/11874
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2011). Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez.
Delizoicov, D., & Auler, D. (2011). Ciência, Tecnologia e Formação Social do Espaço: questões sobre a não-neutralidade. Alexandria - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 4(2), 247-273. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/8/211
Fonseca, K. N., Novais. E. S. P., Neres, C. A, Barbosa, L. S., Milli, J. C. L., & Gehlen, S.T. (2015). Tema Gerador em Pesquisas em Educação em Ciências. In X Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências. (p. 1-8). Águas de Lindóia/SP. Recuperado de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R2025-1.PDF
Fonseca, K. N. (2017). Investigação Temática e a Formação Social do Espaço: construção de uma proposta com professores dos anos iniciais. (Dissertação de Mestrado, UESC), Ilhéus. Recuperado de sbemrs.org/revista/index.php/2011_1/article/download/79/85
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
____.(2005). Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. (12a ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.
____. (2001). Política e educação: ensaios/Paulo Freire. (5a ed.) São Paulo: Cortez.
____. (2013). Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gehlen, S. T. (2009). A função do problema no processo ensino-aprendizagem de ciências: contribuições de Freire e Vygotsky. (Tese de Doutorado, UFSC), Florianópolis. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/92543
Milli, J. C. L., Solino, A.P., & Gehlen, S. T. (2018). A Análise Textual Discursiva na Investigação do Tema Gerador: por onde e como começar. Investigações em Ensino de Ciências, 21(1), 200-229. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/905
Milli, J. C. L., & Gehlen, S. T. (2017). A definição do Corpus no Levantamento Preliminar: potencialidades
para o Ensino de Ciências. In Anais do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências,
Florianópolis, SC. Recuperado de www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1256-1.pdf
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2007). Análise Textual Discursiva. Ijuí: UNIJUÍ.
Nogueira, V., & Carneiro, S. M. M. (2013). Educação geográfica e formação da consciência espacial-cidadã. Editora UFPR: Curitiba, PR.
Roso, C. C., & Auler, D. (2016). A Participação na Construção do Currículo: Práticas Educativas vinculadas ao Movimento CTS. Ciências & Educação, Bauru, 22(2), 371-389. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v22n2/1516-7313-ciedu-22-02-0371.pdf
Silva, A. F. G. (2004). A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. (Tese de Doutorado em Educação e Currículo). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo/SP.
São Paulo (1990). Secretaria Municipal de Educação. Estudo preliminar da realidade local: resgatando o cotidiano. In Cadernos de Formação 2. Série: Ação pedagógica na escola pela via da interdisciplinaridade. São Paulo: DOT/SME-SP.
Sousa, P.S., Bastos, A.P. S., Figueiredo, P. S., & Gehlen, S. T. (2014). Investigação Temática no Contexto do Ensino de Ciências: Relações entre a Abordagem Temática Freireana e a Práxis Curricular via Tema Gerador. Alexandria - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 7(2), 155-177. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38222
Santos, M. (1982). Espaço e sociedade: Ensaios. (2a ed.). Petrópolis: Vozes.
____. (1988). Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da geografia. Hucitec: São Paulo.
____. (1998). Entrevista com o professor Milton Santos. Revista Caros amigos: Santa Catarina. Recuperado de http://www.cfh.ufsc.br/~imprimat/entrevista/miltonsantos.htm
____. (2006). A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção / Milton Santos. (4a ed., 2. reimpr.). São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.
____. (2012). Por uma geografia nova: da crítica a geografia a uma Geografia crítica. (6a ed., 2. reimpr.). São Paulo: USP.
____. (2012). Pensando o espaço do Homem / Milton Santos. (5a ed., 3 reimp.). São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.
____. (2014). Da totalidade ao lugar. (3. reimp.). São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.
Stuani, G.M. (2016). Abordagem Temática Freireana: uma concepção de formação permanente dos professores de Ciências. (Tese de Doutorado, Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica). Universidade de Santa Catarina. Florianópolis, SC.
Pernambuco, M. M. (1983). Projeto ensino de ciências a partir de problemas da comunidade: uma experiência no Rio Grande do Norte. Natal: UFRN, Brasília: CAPES/MEC/SPEC.
Torres, J. R., Gehlen, S. T., Muenchen, C., Gonçalves, F.P, Lindemann, R. H., & Gonçalves, F.J. F. (2008). Ressignificação curricular: contribuições da Investigação Temática e da Análise Textual Discursiva. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 8(2)1-13. Recuperado de: http://www.cienciamao.usp.br/dados/rab/_resignificacaocurricular.artigocompleto.pdf
Torres, J. R. (2010). Educação Ambiental Crítico-Transformadora e Abordagem Temática Freireana. (Tese de Doutorado, Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica). Universidade de Santa Catarina. Florianópolis, SC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.