Revisiting teaching trajectories: a synergy between contexts and provisions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p270

Keywords:

, Contexts, dispositions, Teacher professional development, Physics Teaching, Trajectories

Abstract

What motivated this work was to investigate the conditions that strongly influence the specificities of the teaching profession, as well as the demands that need to be met for the professional development of teachers. Many works of an empirical nature bring results on these elements, however, in general, based on events well located and restricted in time. In this work, however, we seek to advance in this same perspective through the reconstruction of teaching trajectories that can be considered successful due to a continuous investment in the career and to present a professional development in several dimensions over time. Based on the survey of a relatively large set of information (several interviews, Lattes curriculum, publications), we reconstructed the teaching trajectories of two physics teachers, in the form of a methodological device called sociological portrait. In our case, this device contributed to reconstruct the professional trajectories of teachers and articulate their heritage of dispositions, characterizing them in terms of their genesis, that is, their conditions and training modalities. Thus, we seek to answer which institutional conditions (possibilities of choices and resources), subjective characteristics (skills, competences and dispositions) and social contexts (family, school, university) can influence the teaching trajectory, in the sense of making it a continuous search educational innovations? According to our analysis, it was possible to conclude that the teachers' careers were regulated by the set of individual characteristics, as well as by institutional policies and by occasional events that contributed to their stability and to their satisfaction in acting professionally in science education. The continuity of this stability could be seen in the personal integration that was achieved through his choices in various fields, which facilitated the ways in which they conducted their careers. We hope that when presenting cases such as those reported in this work, the social representation of teaching in Sciences can be perceived as a productive career.

Author Biographies

Alberto Villani, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Filosofia - Licenza - Aloisianum Facultas Philosophica (1966), graduação em Fisica - Laurea - Universita degli Studi di Padova (1969) e doutorado em Física pelo Instituto de Física Teórica de São Paulo (Universidade Estadual Paulista 1972), Livre Docência pela Universidade de São Paulo(1987) e pos-doutorado pela Universitá di Bologna (1989) . Atualmente é Professor Senior da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: psicanálise e educação, formação de professores, grupos de aprendizagem.

Elisabeth Barolli, Universidade Estadual de campinas

Possui Bacharelado (1978) e Licenciatura em Física pela Universidade de São Paulo (1979), Mestrado em Ensino de Ciências (Modalidade Física e Química) pela Universidade de São Paulo (1989) e Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1998). Atualmente é Professor Assistente-Doutor da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Ensino de Ciências e de Educação, com ênfase nas relações subjetivas que permeiam os processos de ensino e de aprendizagem atuando principalmente nas seguintes temáticas: formação de professores, educação e psicanálise, educação ambiental, relação entre ciência, tecnologia e sociedade e em ensino de ciências.

Wilson Elmer Nascimento, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor e Mestre em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2014). Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual Paulista - UNESP - Campus de Guaratinguetá (2011). Atualmente é professor do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo (DPEC), vinculado ao Centro de Educação (CE) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Tem experiência na área de Educação e os principais temas de interesse são: Ensino de Ciências, Ensino de Física, Formação e Desenvolvimento Profissional de Professores de Ciências.

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Published

2020-12-26

How to Cite

Villani, A., Barolli, E., & Nascimento, W. E. (2020). Revisiting teaching trajectories: a synergy between contexts and provisions. Investigations in Science Education, 25(3), 270–299. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p270

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