Teachers’ Knowledge: Nature of Science and the intrinsic relations of gender in this dynamic

Authors

  • Bettina Heerdt Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG
  • Irinéa de Lourdes Batista Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n2p30

Keywords:

Gender and Science, Science Education, Teacher Training.

Abstract

The objective of this research is to understand and explain the teaching knowledge mobilized during a process of explicit-reflective formation of the Nature of Science, and the inherent gender relations in this dynamic. To achieve this goal it was elaborated a Didactic Unit entitled construction of scientific knowledge and gender visibility in Science. It took part in the training course 15 teachers in the areas of Humanities and Natural Sciences. This is a qualitative research. During the training process the participants’ speeches were video recorded and after transcribed and analyzed according to the thematic content analysis. Empirical data analysis allowed to show, through deductive inferences, some disciplinary knowledge built during the pedagogical intervention, such as: Science as provisional knowledge, imagination, creativity, social and cultural values present in the scientific knowledge construction process, uncertainties, surprises , denials of the existence of gender issues in science, society and science education. These explicit moments of reflection have allowed teachers to deconstruct some certainties and reconstruct their teachers’ knowledge related to gender and science in a different way, not ready, not finished, but in permanent construction.

Author Biographies

Bettina Heerdt, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO). Mestre pelo Programa de pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Doutora pelo Programa de pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professora do Departamento de Metodologias e Técnicas de Ensino -  Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG).

Irinéa de Lourdes Batista, Universidade Estadual de Londrina

Graduada em Física, modalidade Licenciatura, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987), mestre em Ensino de Ciências (Modalidade Física e Química) pela Universidade de São Paulo (1992), doutora em Filosofia pela Universidade de São Paulo/ Université Paris VII (1999), com pós-doutorado em Ciência, Tecnologia e Sociedade no Massachusetts Institute of Technologie (MIT), no período de 2009/10. Atualmente é Professora Associada no Departamento de Física da Universidade Estadual de Londrina (UEL), atuando nos cursos de graduação em Física, de especilaização em Ensino de Física e em História e Filosofia da Ciência, e no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu (Doutorado e Mestrado) em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM). Atuou como professora visitante na Université de la Bretagne Occidentale - Brest (2012) e na Universidad de Chile (2013). É membro da coordenação do curso de Pós-Graduação Lato Sensu/Ensino de Física e coordena o Programa de Stricto Sensu/PECEM. É coordenadora do Colegiado de Programas de Pós Graduação em Stricto Sensu, membro da Câmara de Pós Graduação e do CEPE, do Conselho de Interação Universidade e Sociedade e do Conselho Universitário da UEL. É pesquisadora nas interfaces disciplinares de Física/História e Filosofia da Ciência/ Educação em Ciências e Matemática, nos seguintes temas: Formação de professores e Aprendizagem em Ciências (Física, Biologia e Química) e Matemática; História e Filosofia da Física; História e Filosofia das Ciências; Interdisciplinaridade, Complexidade, Questões de Gênero e Ensino de Ciências e Matemática.

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Published

2016-08-08

How to Cite

Heerdt, B., & Batista, I. de L. (2016). Teachers’ Knowledge: Nature of Science and the intrinsic relations of gender in this dynamic. Investigations in Science Education, 21(2), 30–51. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n2p30