Structural analysis of semantic networks: an exploratory study on the relationship between propositional representation and conceptual ecology in a physics topic

Authors

  • Ernani Vassoler Rodrigues PPGEnFís - Universidade Federal do Espírito Santo Faculdade de Educação - Universidade de São Paulo
  • Giuseppi Gava Camiletti UFES - Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p211

Keywords:

Complex networks, Conceptual change, Conceptual ecology, Rasch modeling

Abstract

In this paper, we explore the Conceptual Evolution thorough the use of multi-format assessment tools in a student’s group (N=28). We toke a reconsidered version of conceptual Change theory in which the conceptual complexity antagonizes the former version of this theory. We used different propositional representation (free mental maps and stimulated semantic networks) also multiple-choice test and self-efficacy statement. The mental maps showed an incremental inclusion of scientific elements by students. The topological measurement of semantic networks was compared with Rasch latent trait of ability in a multiple-choice test and with students’ self-efficacy statement via Principal Component Analysis. Our empirical data showed increasing of topological characteristics of semantic network associated to increasing of self-efficacy sense as well as the ability latent trait. These results indicated increasing in the complexity of students’ knowledge system on the ongoing learning process.

Author Biography

  • Ernani Vassoler Rodrigues, PPGEnFís - Universidade Federal do Espírito Santo Faculdade de Educação - Universidade de São Paulo
    Sou doutorando em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (ingresso 2017). Mestre em Ensino de Física pela UFES (2016) e licenciado pela UFRJ (2012). Sou também músico e produtor musical e trabalho com soluções em áudio e mídias auditivas. Intersecciono esses dois domínios na pesquisa acerca de ensino e aprendizagem de conceitos de Física com interesse particular em Acústica. Passeio por fotografia, cinema stop-motion, física da luz e das cores, ensino não-formal. Meus interesses principais em pesquisa são construção de conceitos científicos no cotidiano, ciências das redes (semânticas e sociais) e ecologia conceitual.

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Published

2018-08-30

How to Cite

Structural analysis of semantic networks: an exploratory study on the relationship between propositional representation and conceptual ecology in a physics topic. (2018). Investigations in Science Education, 23(2), 211-227. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p211

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