Analytical tool to evaluate students' cognitive abilities in research activities

Authors

  • Andréia de Freitas Zômpero Universidade Estadual de Londrina
  • Carlos Eduardo Laburú UEL
  • Maria Teresa Vilaça

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p200

Keywords:

Inquiry, Instrument, Procedures in science.

Abstract

The objective of this study was to develop and validate an analysis tool to evaluate students' investigative Skills when developing research activities in the Science disciplines. The need to produce the instrument arose after searching the literature for a tool to analyze the performance of students who participated in a Jr Scientific Initiation project and did not find tools that were fully adequate to meet the requirements that we had proposed to analyze. The literature has sought to establish the characteristics that should guide research activities to establish the basis of the instrument. For the validation of content, the instrument was analyzed by 20 judges, ten of them Brazilian and ten Portuguese from the area of Natural Sciences. The results point out the pertinence of the constructs and domains proposed in the instrument to evaluate the students with regard to inquiry teaching.

Author Biographies

Andréia de Freitas Zômpero, Universidade Estadual de Londrina

Pós doutora em Ensino de Ciências. Docnete do Curso de Ciências Biológicas da UEL. Docnete do Mestrado em Ensino de Linguagens e Tecnologias da UNOPAR.

Carlos Eduardo Laburú, UEL

Doutor em Educação.Docente do departamento de Física da UEl e do programa de pós graduação em Ensino de Ci~encias e Educação Matemática da UEL.

Maria Teresa Vilaça

Doutora em Educação. Docente da Universidade do Minho Portugal.

References

Alexandre, N., & Coluci, M. Z. O. (2011). Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciência & Saúde Coletiva, 16(7), 3061-3068. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006

Arnold, M., & Bourdeau, V. (2009).Competency in science (K-12 ages): replicates the competency in science scale from the science process skills inventory. Recuperado de https://cyfar.org/content/competency-science-0

Borda Carulla, S. (2012).Tools for enhancing inquiry in science education. Montrouge: Fibonacci project. Recuperado de https://www.fondation-lamap.org/sites/default/files/upload/media/minisites/action_internationale/1-tools_for_enhancing_inquiry_in_science_education.pdf

Carvalho, A. M. P.(2006). Las practices experimentales en el proceso de enculturación cientifica. In M. Q. Gatica, & A. Adúriz-Bravo (Eds.), Ensenar ciencias en el nuevo milenio: retos e propuestas (pp. 73-90). Santiago, Chile: Universidade Católica de Chile.

Cianciolo, J., Flory, L., & Atwell, J. (2006). Evaluating the use of Inquiry-based activities: do student and teacher behaviors really change? National Science Teacher Association. Recuperado de http://www.nsta.org/publications/news/story.aspx?id=52856

Crujeiras-Pérez, B., & Cambeiro, F. (2018). Una experiencia de indagación cooperativa para aprender ciências en educación secundaria participando em las prácticas científicas. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 15(1), 1201-1209. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/e375/062175194b2f1b53515d5e3a8176d34bbdb5.pdf

Duschl, A. R. (2003). The HS lab experience: reconsidering the role of evidence, explanation and the language of science. Recuperado de https://sites.nationalacademies.org/cs/groups/dbassesite/documents/webpage/dbasse_073329.pdf

Labarce, E. C. (2009).O ensino de biologia e o desenvolvimento de habilidades cognitivas por meio de atividades práticas e contextualizadas. (Dissertação de mestrado). Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP, Brasil. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/90913/labarce_ec_me_bauru.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Labarce, E. C., Caldeira, A. A. M., & Bortolozzi, J. (2009). A atividade prática no ensino de ciências e biologia: uma possibilidade de unir motivação, cognição e interação. In A. M. Caldeira (Org.). Ensino de ciências e matemática, II: temas sobre a formação de conceitos (pp. 91-106). São Paulo, SP: Unesp. Recuperado de http://books.scielo.org/id/htnbt/pdf/caldeira-9788579830419-06.pdf

Lynn, M. R. (1986).Determination and quantification of content. validity. Nursing Research, 35(6), 382-385. doi: http://dx.doi.org/10.1097/00006199-198611000-00017

Martins, M., & Justi, R. (2017). Uma nova metodologia para analisar raciocínios argumentativos. Ciência & Educação (Bauru), 23(1), 7-27. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170010002

Mendonça, P. C. C., & Justi, R. (2009). Proposição de um instrumento para avaliação de habilidades argumentativas: parte fundamentos teóricos. Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, SC. Recuperado de http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/238.pdf

Mustafa, M., & Trubel, L. (2013). The impact of cognitive tools on the development of the inquiry skills of high school students in physics (IJACSA). International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 4(9), 124-129. Recuperado de https://thesai.org/Downloads/Volume4No9/Paper_20-The_Impact_of_Cognitive_Tools_on_the_Development.pdf

National Research Council (1999). Inquiry: thoughts, views, and strategies for the K–5 classroom (Foundations, v. 2). Arlington: National Science Foundation. Recuperado de https://www.nsf.gov/pubs/2000/nsf99148/pdf/nsf99148.pdf

National Research Council (2000). Inquiry and the national science education standards: a guide for teaching and learning. Washington, United States of America: National Academy Press.

National Research Council (2012). A framework for K-12 science education: practices, crosscutting concepts and core ideas. Washington, United States of America: National Academies Press.

Pasquali, L. (2010). Instrumentação psicológica: fundamentos e práticas. Porto Alegre, RS: Artmed.

Pawlowski, P. J., & Trentini, C. M. (2007). Discutindo procedimentos psicométricos a partir da análise de um instrumento de avaliação neuropsicológica breve. PsicoUSF, 12(2), 2111-2117. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712007000200009

Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L. A., Jong, T., Van Risien, S. A. N., Kamp, E. T., … Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry based learning: definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, 47-61. doi: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003

Pedreira, R. B. S., Rocha, S. V., Santos, C. A., Vasconcelos, L. R. C., & Reis, M. C. (2016). Validade de conteúdo do instrumento de avaliação da saúde do idoso. Einstein, 14(2), 158-77. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/eins/v14n2/pt_1679-4508-eins-14-2-0158.pdf

Sandoval, W. A., & Millwood, K. A. (2005). The quality of students’ use of evidence in written scientific explanations. Cognition and Instruction, 23(1), 23-55. doi: https://doi.org/10.1207/s1532690xci2301_2

Suart, R. C., & Marcondes, M. E. R. (2008). Atividades experimentais investigativas: habilidades cognitivas manifestadas por alunos do ensino médio. Anais do XIV Encontro Nacional de Ensino de Química, Curitiba, PR, Brasil. Recuperado de http://www.quimica.ufpr.br/eduquim/eneq2008/resumos/R0342-1.pdf

Tytler, R. (2007). Re-imagining science education: engaging students in science for Australia’s future (Australian education review, n. 51). Victoria, Australia: Australian Council for Education Research. Recuperado de https://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com.br/&httpsredir=1&article=1002&context=aer

Zoller, U. (1993). Are lecture and learning: are they compatible? maybe for LOCS unlikely for HOCS. Journal of Chemical Education, 70(3), 195-197. doi: https://doi.org/10.1021/ed070p195

Zoller, U. (2001). Alternative assessment as (critical) means of facilitating HOCS-promoting teaching and learning in chemistry education. Chemistry Education Research and Practice, 2(1), 9-17. Recuperado de https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2001/RP/B1RP90004H#!divAbstract

Zompero, A. F., & Laburú, C. E. (2011). Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 13, 67-80. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172011130305

Zompero, A. F., Gonçalves, C. E. S., & Laburú, C. E. (2017). Atividades de investigação na disciplina de ciências e desenvolvimento de habilidades cognitivas relacionadas a funções executivas. Ciência & Educação (Bauru), 23, 419-436. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170020009

Published

2019-08-28

How to Cite

Zômpero, A. de F., Laburú, C. E., & Vilaça, M. T. (2019). Analytical tool to evaluate students’ cognitive abilities in research activities. Investigations in Science Education, 24(2), 200–211. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p200

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>