Teacher actions in dialogic Chemistry lecture classes in High School

Authors

  • Larissa Caroline da Silva Borges Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina http://orcid.org/0000-0001-8138-578X
  • Fabiele Cristiane Dias Broietti Universidade Estadual de Londrina Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática Departamento de Química http://orcid.org/0000-0002-0638-3036
  • Sergio de Mello Arruda Professor Sênior no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina http://orcid.org/0000-0002-4149-2182

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p53

Keywords:

Teacher action, Chemistry classes, Class models

Abstract

In this article, a study of teacher actions in Chemistry classes in High School is presented. The objective of the research was to identify and describe the teacher actions, seeking to answer the following research questions: What do teachers actually do in High School Chemistry classes? And what categories can describe their actions? For this the methodological procedures adopted were audio and video recordings and field notes of the classes of two Chemistry teachers, denominated P1 and P2, who work in public High School. As a methodology of analysis and interpretation of the information obtained, Content Analysis was used, considering the stages of pre-analysis, material exploration and treatment of results. Regarding the results, for the dialogic lecture classes with exercises, 12 categories of teacher actions were identified for P1 (Explain; Ask; Write; Bureaucratic-Evaluative Activities; Wait; Distribute; Answer; Represent; Inform; Warn; Organize; and Resume) and 13 categories for P2 (Explain; Ask; Write; Represent; Wait; Read; Bureaucratic-Evaluative Activities; Bureaucratic-Administrative Activities; Answer; Warn; Organize; Resume; and Greet), being that for both teachers, the actions with the highest incidence were Explain-Ask-Write, suggesting a class model characterized as Exp-Ask-Wri, related to the approach and the type of resources used. Based on the action categories highlighted, we made a movement to present the data obtained through graphic models that have a temporal relationship with the class and suggest an existing interweaving between the identified actions.

Author Biographies

Larissa Caroline da Silva Borges, Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina

Fabiele Cristiane Dias Broietti, Universidade Estadual de Londrina Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática Departamento de Química

Universidade Estadual de LondrinaPrograma de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Educação MatemáticaDepartamento de Química

Sergio de Mello Arruda, Professor Sênior no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina

Professor Sênior no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina

References

Altet, M. (2011). Professores (práticas profissionais dos). In A. Zanten (Coord.). Dicionário de educação (pp. 650-655). Petrópolis, RJ: Vozes.

Andrade, E. C. de. (2016). Um estudo das ações de professores de matemática em sala de aula. (Tese de doutorado). Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR. Recuperado de http://www.uel.br/pos/mecem/arquivos_pdf/Tese_EDELAINE_CRISTINA_DE_ANDRADE.pdf

Andrade, E. C., & Arruda, S. D. M. (2017). Categorias das ações didáticas do professor de Matemática em sala de aula. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 19(2), 254-276. Recuperado de http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/2819

Arruda, S. D. M., & Passos, M. M. (2017). Instrumentos para a análise da relação com o saber em sala de aula. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, 1(2), 95-115. Recuperado de http://seer.uenp.edu.br/index.php/reppe/article/view/1213

Barcelos, N. N. S., & Villani, A. (2006). Troca entre universidade e escola na formação docente: uma experiência de formação inicial e continuada. Ciência & Educação (Bauru), 12(1), 73-97. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v12n1/06.pdf

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.

Borges, L. C. S., & Broietti, F. C. D. (2019, 19 a 21 de agosto). Formação continuada de professores de química: uma análise de produções nacionais nas últimas duas décadas. [Apresentação de trabalho]. Anais do VI Congresso Paranaense de Educação Química. [no prelo]. Realeza, Paraná.

Dias, M. P., Arruda, S. D. M., & Passos, M. M. (2020). Teacher action, student action and its connections in mathematics classes planned with manipulative materials. Acta Scientiae, 22(2), 86-104. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.4994

Filgueira, S. S. (2019). Diálogos de ensino e aprendizagem e ação docente: inter-relações em aulas de Ciências com atividades experimentais. (Tese de doutorado). Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR. Recuperado de http://www.uel.br/pos/mecem//teses_pdf/2019/FILGUEIRA%20Sergio%20Silva.pdf

Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre, RS: Artmed.

Gabini, W. S., & Diniz, R. E. S. (2009). Os professores de química e o uso do computador em sala de aula: discussão de um processo de formação continuada. Ciência & Educação (Bauru), 15(2), 343-358. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v15n2/a07v15n2.pdf

Gauthier, C., Martineau, S., Desbiens, J. F., Malo, A., & Simard, D. (2006). Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí, RS: Unijuí.

Gilbert, J. K., & Boulter, C. J. (1995). Stretching models too far. Annual Meeting of the American Educational Research Association. Anais... San Francisco Press.

Imbernón, F. (2009). Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo, SP: Cortez.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. de. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, SP: EPU.

Passos, M. M. (2009). O professor de matemática e sua formação: análise de três décadas da produção bibliográfica em periódicos na área de Educação Matemática no Brasil. (Tese de doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/102016/passos_mm_dr_bauru.pdf?sequence=1

Passos, M. M., Nardi, R., & Arruda, S. D. M. (2010). Os sentidos sobre o professor e sua formação em 15 anos de Zetetiké: 1993-2007. Zetetiké, 18(34), 51-107. Recuperado de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646680

Piratelo, M. V. M. (2018). Um estudo sobre as ações docentes de professores e monitores em um ambiente integrado de 1º ciclo em Portugal. (Tese de doutorado). Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR. Recuperado de http://www.uel.br/pos/mecem//teses_pdf/2018/PIRATELO%20Marcus%20Vinicius%20Martinez.pdf

Ponte, J. P. (2014). Tarefas no ensino e na aprendizagem da Matemática. In Práticas Profissionais dos Professores de Matemática (pp. 13-31). Lisboa, Portugal: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

Roca, M., Márquez, C., & Sanmartí, N. (2013). Las preguntas de los alumnos: una propuesta de análisis. Enseñanza de las ciencias, 31(1), 95-114. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v31n1.603

Rosa, M. I. F. P. S., & Schnetzler, R. P. (2003). A investigação-ação na formação continuada de professores de ciências. Ciência & Educação, 9(1), 27-39. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v9n1/03.pdf

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes.

Tardif, M., & Lessard, C. (2008). O trabalho docente. Petrópolis, RJ: Vozes.

Published

2021-04-30

How to Cite

Borges, L. C. da S., Broietti, F. C. D., & Arruda, S. de M. (2021). Teacher actions in dialogic Chemistry lecture classes in High School. Investigations in Science Education, 26(1), 53–69. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p53

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>