Metacognitive Profile (Part I): A Proposal for an analytical tool

Authors

  • Marinez Meneghello Passos Universidade Estadual de Londrina. Rodovia Celso Garcia Cid (PR 445, Km 380), Campus Universitário. CEP: 86057-970. Londrina, Paraná, Brasil.
  • Nancy Nazareth Gatzke Corrêa Professora da Rede Pública e Privada do Estado do Paraná. Avenida Manoel Ribas, 1329. CEP: 86400-000. Jacarezinho, Paraná, Brasil.
  • Sérgio de Mello Arruda Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Londrina. Avenida dos Pioneiros, 3131. CEP: 86036-370. Londrina, Paraná, Brasil. Universidade Estadual de Londrina. Rodovia Celso Garcia Cid (PR 445, Km 380), Campus Universitário. CEP: 86057-970. Londrina, Paraná, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-4149-2182

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n3p176

Keywords:

Physics Teaching, Metacognition, Discursive Textual Analysis, Metacognitive profile

Abstract

In this article we present the results of an investigation that elaborated, through the evidence presented in the texts by Flavell, Brown et al. and in interviews with high school students, an instrument of analysis that allow to outline metacognitive profiles. The instrument is made up of fifteen categories that emerged from the procedures of Discursive Textual Analysis. The categories are the following: specificity of knowledge; associative; contextual; stratagem; verification; cognitive process; memorization; school experiments; sense of understanding; interest; comfortable emotions; uncomfortable emotions; comparison with the other; need of the other; relationship with the world. The instrument is used, in a second article complementary to this one, to interpret the reports of seven high school students and outline the metacognitive profile of each one of them.

Author Biographies

Marinez Meneghello Passos, Universidade Estadual de Londrina. Rodovia Celso Garcia Cid (PR 445, Km 380), Campus Universitário. CEP: 86057-970. Londrina, Paraná, Brasil.

Professora Sênior do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM/UEL)

Sérgio de Mello Arruda, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Londrina. Avenida dos Pioneiros, 3131. CEP: 86036-370. Londrina, Paraná, Brasil. Universidade Estadual de Londrina. Rodovia Celso Garcia Cid (PR 445, Km 380), Campus Universitário. CEP: 86057-970. Londrina, Paraná, Brasil.

Professor Sênior do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM/UEL)

References

Andretta, I., Silva, J. G. da, Susin, N., & Freire, S. D. (2010). Metacognição e Aprendizagem: como se relacionam? Psico, 41(1), 7-13.

Azevedo, R., & Aleven, V. A. W. M. M. (2013). International handbook of metacognition and learning technologies. Amsterdam: Springer.

Baker, E. (2010). Metacognition. In Peterson, P., Baker, E., & McGaw, B. (Orgs.). International Encyclopedia of Education. (3a ed.). (pp. 204-210). Oxford: Elsevier.

Bardin, L. (2004). Análise de conteúdo. (3a ed.). Lisboa: Edições 70.

Bata, I. F., & Matos, R. S. (2015). Possíveis soluções para a problemática do ensino de Física: metacognição, artefatos experimentais e simulações computacionais. Estação Científica, 4(2), 75-83.

Brown, A. L. (1977). Theories of memory and the problems of development: activity, growth, and knowledge. Center for the Study of Reading Technical Report, n.051. Recuperado de https://www.ideals.illinois.edu/bitstream/handle/2142/17798/ctrstreadtechrepv01977i00051_opt.pdf

Brown, A. L., Bransford, J. D., Ferrara, R., & Campione, J. (1982). Learning, remembering and understanding. Technical Report, n.244. Recuperado de https://www.ideals.illinois.edu/bitstream/handle/2142/17511/ctrstreadtechrepv01982i00244_opt.pdf

Brown, A. L., & Smiley, S. S. (1978). The development of strategies for studying texts. Child Development, 49(4), 1076-1088. DOI:10.2307/1128747

Coelho, S. M., Rodríguez, C. R., Ghisolfi, E. S., & Rego, F. A. do. (2012). Um exemplo prático de atividades metacognitivas aplicadas na formação de professores de física com base na pesquisa didática. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 29(3),1108-1120. DOI:10.5007/2175-7941.2012v29n3p1108

Corrêa, N. N. G. (2017). Percepções e reflexões de estudantes de Ensino Médio no processo metacognitivo da aprendizagem em Física. (Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina), Londrina).

Corso, H. V., Sperb, T. M., Jou, G. I. De, & Salles, J. F. (2013). Metacognição e funções executivas: relações entre os conceitos e implicações para a aprendizagem. Psicologia: teoria e pesquisa, 29(1), 21-29. DOI:10.1590/S0102-37722013000100004

Davis, C., Nunes, M. M. R., & Nunes, C. A. A. (2005). Metacognição e sucesso escolar: articulando teoria e prática. Cadernos de Pesquisa, 35(125), 205-230. DOI:10.1590/S0100-15742005000200011

Efklides, A. (2006). Metacognition and affect: What can metacognitive experiences tell us about the learning process? Educational Research Review,1(1), 3-14. DOI:10.1016/j.edurev.2005.11.001

Ertmer, P. A., & Newby, T. J. (1996). The expert learner: strategic, self-regulated, and reflective. Instructional Science, 24(1),1-24. DOI:10.1007/BF00156001

Flavell, J. H. (1971). First discussant’s comments: what is memory development the development of? Human Development,14, 272-278. DOI:10.1159/000271221

Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. In: Resnick, L. B. (Org.). The nature of intelligence. (pp.231-236). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry. American psychologist, 34(10), 906-911.

Flavell, J. H. (1987). Speculations about the nature and development of metacognition. In F. Weinert; R. Kluwe (Orgs.). Metacognition, motivation, and understanding. (pp.21-29). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Flavell, J. H., & Wellman, H. M. (1977). Metamemory. Nota: Documento apresentado na Reunião Anual da American Psychological Association.

Grendene, M. V. C. (2007). Metacognição: uma teoria em busca de validação. (Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul), Porto. Aligre. Recuperado de http://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/4870/1/000390151-Texto%2bCompleto-0.pdf

Hartman, H. J. (2001). Metacognition in learning and instruction: theory, research and practice. Springer Science & Business media.

Jones, B. F., & Idol, L. (1990). Dimension of thinking and cognitive instruction. How metacognition can promote academic learning and instruction. (pp.15-51). Hillsdale: Laurence Erlbaum,.

Maturano, C. I., Macías, A., & Soliveres, M. A. (2002). Estrategias cognitivas y metacognitivas en la comprensión de un texto de Ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 415-425.

Mayor, J., Suengas, A., & Marqués, J. G. (1995). Estratégias metacognitivas: aprender a aprender y aprender a pensar. Madrid: Editorial Síntesis.

Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2011). Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí.

Neto, A. J. (1991). Factores psicológicos de insucesso na resolução de problemas de física: una amostra significativa. Enseñanza de las Ciencias, 9(3), 275-280.

Peixoto, M., Silva, M. A., & Rocha, C. C. (2010). Aprendizagem e metacognição no ensino de metodologia científica. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências,12(1),1-11.

Pereira, M. M., Abib, M. L. V. S. (2016). Afetividade e metacognição em percepções de estudantes sobre sua aprendizagem em Física. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 18(1),107-122. DOI:10.1590/1983-21172016180106

Pereira, M. M., & Andrade, V. A. (2012). Autoavaliação como estratégia para o desenvolvimento da metacognição em aulas de ciências. Investigações em Ensino de Ciências, 17(3), 663-674.

Peteranetz, M. S. (2014). Fostering Metacognition in the Middle School Classroom: An Exploration of Teachers’ Practices. University of Nebraska-Lincoln. Public Access Theses and Dissertations from the College of Education and Human Sciences.

Ribeiro, C. (2003). Metacognição: um apoio ao processo de aprendizagem. Psicologia: reflexão e crítica,16(1),109-116. DOI:10.1590/S0102-79722003000100011

Rosa, C. T. W. (2014). Metacognição no ensino de Física: da concepção à aplicação. Passo Fundo: UPF Editora.

Rosa, C. T. W., Darroz, L. M., & Rosa, A. B. (2013). A ação didática como ativadora do pensamento metacognitivo: a análise de um episódio fictício no ensino de física. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 7(1), 3-22. DOI:10.5007/%25x

Rosa, C. T. W., & Filho, J. de P. A. (2009). A dimensão metacognitiva na aprendizagem em física: relato das pesquisas brasileiras. REEC: Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8(3),1-9.

Schraw, G., & Moshman, D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psychology Review, 7(4), 351-371. DOI:10.1007/BF02212307

Szymanski, H., Almeida, L. R. de, & Prandini, R. C. A. R. (2008). A entrevista da pesquisa em educação: a prática reflexiva. Brasília: Liber Livro Editora.

Published

2017-12-16

How to Cite

Passos, M. M., Corrêa, N. N. G., & Arruda, S. de M. (2017). Metacognitive Profile (Part I): A Proposal for an analytical tool. Investigations in Science Education, 22(3), 176–191. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n3p176

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.