Teachers’ knowledge developed in insertion of Modern Physics in High School: a study of case.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n2p200

Keywords:

Physics Education, Teacher Education, Teachers’ knowledge, Modern and Contemporary Physics.

Abstract

This work aims to map what teachers’ knowledge are required to develop in order that teachers implement Modern and Contemporary Physics (MCP) in high school. For this, two teachers of the Center for Research on Curriculum Innovation (NUPIC) were analyzed in the application of didactic sequence about Wave-Particle Duality with their third grade pupils of the High School public schools in the metropolitan region of São Paulo. Through the recordings of lectures and birth of Tardif (2002), categories have been created that make explicit the didactic action throughout the course. From them, we investigate specific episodes showing us that the development of curricular and experiential knowledge is crucial for innovation to occur.

Author Biographies

Aline Ribeiro Sabino, Universidade de São Paulo

Ex-aluna do Programa Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo

Maurício Pietrocola, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

Professor titular da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

References

Barojas, J. (1988). Cooperative networks in Physics Education. AIP Conference Proceedings, 173. New York: American Institute of Physics.

Barrelo Junior, N. (2010). Argumentação no discurso oral e escrito de alunos do ensino médio em uma sequência didática de física moderna. (Dissertação de mestrado, FEUSP, São Paulo). Recuperado de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-22062010-140211/pt-br.php

Brasil. (1999). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Ministério da Educação/ Secretaria da Educação Média e Tecnológica, Brasília. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf

Brockington, G. (2005). A realidade escondida: a dualidade onda-partícula para alunos do Ensino Médio. (Dissertação de mestrado, IF/FEUSP, São Paulo). Recuperado de http://www.inf.unioeste.br/~reginaldo/FisicaModerna/emerson/A Realidade escondida a dualidade onda-part%Edculapara estudantes do Ensino M%E9dio.pdf

Gauthier, C. (1998). Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente, Ijuí: Unijuí.

Gil, D. P.; Senent, F. & Solbes, J. (1987). La Introducción a La Física Moderna: Un Ejemplo Paradigmático de Cambio Conceptual. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, (n. Extra ), p. 209-210.

Ludke, M. & Andre, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U.

Meirieu, P. (1998). Aprender... Sim, mas como? Porto Alegre: ARTMED.

Perrenoud, P. (1993). Práticas pedagógicas, profissão docente e formação. Perspectivas Sociológicas. Lisboa: Dom Quixote.

Rimmele, R. (2009). Videograph 2009: manual versão em inglês. Kiel: Universitat Kiel.

Sabino, A. R. (2015). Saberes Docentes desenvolvidos na inserção de Física Moderna no Ensino Médio: um estudo de caso. (Dissertação de mestrado, IB/IQ/IF/FEUSP, São Paulo). Recuperado de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81131/tde-20072015-101848/pt-br.php

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Siqueira, M. R. Da P. (2006). Do visível ao indivisível: uma proposta de Física das Partículas Elementares para o Ensino Médio. (Dissertação de mestrado, IB/IQ/IF/FEUSP, São Paulo). Recuperado de http://www.nupic.fe.usp.br/Publicacoes/teses/DissertMAXWELL.pdf

Sousa, W. B. (2009). Física das Radiações: uma proposta para o Ensino Médio. (Dissertação de mestrado, IB/IQ/IF/FEUSP, São Paulo) Recuperado de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81131/tde-17092012-141621/pt-br.php

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes.

Tardif, M. & Lessard, C. (2008). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes.

Published

2016-10-13

How to Cite

Sabino, A. R., & Pietrocola, M. (2016). Teachers’ knowledge developed in insertion of Modern Physics in High School: a study of case. Investigations in Science Education, 21(2), 200–216. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n2p200

Most read articles by the same author(s)