Artistic signs contribution to the sustentability of the dialogic discourse strategy of authority in the classroom

Authors

  • Osmar Henrique Moura da Silva Departamento de Física Universidade Estadual de Londrina Rod Celso Garcia Cid/ Pr 445 Km 380/ Campus Universitário – Londrina – PR/ Brasil
  • Carlos Eduardo Laburú Departamento de Física Universidade Estadual de Londrina Rod Celso Garcia Cid/ Pr 445 Km 380/ Campus Universitário – Londrina – PR/ Brasil
  • Elisa Barbosa Leite da Freiria Estevão Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Matemática Universidade Estadual de Londrina Rod Celso Garcia Cid/ Pr 445 Km 380/ Campus Universitário – Londrina – PR/ Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n1p31

Keywords:

aesthetics function, artistic signals, semiotic, discourse, science education.

Abstract

The present study originated from a discourse approach identified as dialogic of authority and originally developed to raise students’ different understandings as well as to establish a process of consensual negotiation between students and teacher, in order to converge the students’ thoughts with scientific knowledge. Within this discourse proposal, however, the literature has emphasized the difficulty for the educator to maintain the dialogic discourse, thus unbalancing the desired discourse dynamics, by reverting it, predominantly and habitually, to an authoritarian discourse. Therefore, the objective of the present study is to propose a connection of the artistic signs potentiality in allowing interpretation possibilities by the aesthetics function they carry, during an educational process based on the dialogic discourse of authority in the classroom, through denotation and connotation, involving the theme “environmental protection”. So, based on the objective of this study to investigate the use of these signs within this context, by establishing an alternation between the discursive genres mentioned, the results indicate discourse tensions with fruitful cognitive interactions among the students, through their active participation in the joint construction of the referred knowledge.

References

Aguiar, O. G., & Mortimer, E. F. (2005). Tomada de consciência de conflitos: análise da atividade discursiva em uma aula de ciências. Investigações em Ensino de Ciências. 10(2), 179-207.

Chin, C. (2007). Teacher questioning in science classrooms: Approaches that stimulate productive thinking. Journal of Research in Science Teaching, 44(6), 8–15.

Coelho Netto, J. T. (1980). Semiótica, informação e comunicação: diagrama da teoria do signo. São Paulo: Perspectiva.

Ecocartoon. (2010). 3º Salão Internacional Pátio Brasil de Humor sobre Meio Ambiente - ECOCARTOON. 1ª ed. Brasília: Pátio Brasil Shopping. Recuperado de http://www.cartoonart.eu/Shop/books/catalogo2010.pdf

Epstein, I. (1986). O signo. São Paulo: Ática.

Flôres, O. (2002). A leitura da charge. Canoas: ULBRA.

Exploratorium Institute for Inquiry (2006). Professional Development Tools for Inquiry?Based Science. (Vol. 3) Effective Questioning, San Francisco University.

Hargie, O. D. W. (1978). The importance of teacher questions in the classroom. Educational Researche, 20(2), 99-102.

Joly, M. (2008). Introdução à análise da imagem. Lisboa. Edições 70.

Laburú, C. E., Silva, O. H. M., & Sales, D. R. (2010). Superações conceituais de estudantes do ensino médio em medição a partir de questionamentos de uma situação experimental problemática. Revista Brasileira de Ensino de Física, 32(1), 1402-1 a 1402-15. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rbef/v32n1/a12v32n1.pdf

Lorencini Jr, A. (2000). O Professor e as perguntas na construção do discurso reflexivo em sala de aula. (Tese de doutorado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, SP). http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48133/tde-04042014-145646/pt-br.php

Machado, F. V., & Sasseron, L. H. (2012). As perguntas em aulas investigativas de Ciências: a construção teórica de categorias. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 12(2), 29-44. Recuperado de http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/317/301

Marshall, J. C., & Smart, J. (2013). Interactions between Classroom Discourse, Teacher Questioning, and Student Cognitive Engagement in Middle School Science. Journal Science Teacher Education, 24(2), 249-267. Recuperado de http://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs10972-012-9297-9.pdf

Martens, M. L. (2000). Productive questions: Tools for supporting constructivist learning. Science Children. [NCES] National Center for Education Statistics. Highlights from the Third International Mathematics and Science Study-Repeat (TIMSS-R).

Miller JR., G. T. (2007). Ciência Ambiental. São Paulo: Cengage Learning.

Mortimer, E. F., Massacame, T., Tiberghien, A., & Buty, C. (2007). Uma metodologia para caracterizar os gêneros de discurso como tipos de estratégias enunciativas nas aulas de ciências. In Roberto Nardi. (Org.). A pesquisa em ensino de ciências no Brasil: alguns recortes. 1, 53-94, São Paulo: Escrituras.

Mortimer, E. F., & Machado, A. H. (2000). Anomalies and conflicts in classrom Discurse. Science Education, 84, 429-444.

Mortimer, E. F., & Scott, P. (2002). Atividade discursive nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em Ensino de Ciências. 7(3), 283-306. Recuperado de http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID94/v7_n3_a2002.pdf.

Neri de Souza, F. (2009). Questionamento activo na promoção da aprendizagem activa. In VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, SC. Recuperado de

http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/1303.pdf.

Penick, J.E., Crow, L.W., & Bonnstetter, R.J. (1996). Questions are the answer: A logical questioning strategy for any topic. The Science Teacher, 63, 27-29.

Quino, J. S. L. (2010). Toda Mafalda. São Paulo: Martins Fontes.

Santaella, L. & Nöth, W. (2008) Imagem: cognição, semiótica e mídia. São Paulo: Iluminuras.

Silva, O. H. M., & Laburú, C. E. (2013). Um encaminhamento didático fundamentado na formulação de perguntas como auxílio ao processo educacional de medição. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 13(3), 195-213. Recuperado de

Scott, P. H., Mortimer, E. F., & Aguiar, O. G. (2006). The tension between authoritative and dialogic discourse: a fundamental characteristics of meaning making interactions in high science lessons. Science Education, 90(7), 605-631.

Published

2016-04-30

How to Cite

Silva, O. H. M. da, Laburú, C. E., & Estevão, E. B. L. da F. (2016). Artistic signs contribution to the sustentability of the dialogic discourse strategy of authority in the classroom. Investigations in Science Education, 21(1), 31–45. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n1p31

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>